15 Reacties

16 dagen geleden

Hi! Spannend zeg! Maar komt helemaal goed. Ik heb 2,5 jaar geleden een spoed keizersnede gehad, en krijg dit keer een geplande keizersnede. Ik heb mij tijdens mijn vorige bevalling totaal niet ingelezen over keizersnede’s omdat ik er echt bang voor was (heel naïef misschien) maar ik vond het achteraf wel prettig omdat ik alles op mij af liet komen toen het zo ver was. Ik vind prikken ook verschrikkelijk, maar heb niks van de ruggenprik gevoeld. (Hopelijk nu weer) Wij hebben afgelopen week de intake gehad voor de keizersnede en heb nog geen exacte data. Die krijgen wij ongeveer 2 weken van te voren… maaaaar er is wel benoemd welke dagen ze vaak de geplande keizersnede’s uitvoeren en mijn uitgerekende datum zit daar precies tussen, dus ik kan wel een inschatting maken. Niet de ervaring van een geplande keizersnede, maar wel mijn ervaring met een keizersnede! 🙏🏼👶🏼

16 dagen geleden

Sorry... de enige ervaring die ik heb is dat ik te ver van de wereld was door de zwangerschapsvergiftiging en er vrij weinig van heb meegekregen en de rest ben vergeten 😅 De volgende ga ik ook bewust meemaken en ik heb er net zo veel zin in als jij 😱 Volgens mijn man had ik een hele goede anesthesist en heb ik vrij weinig gemerkt van de prik zelf. Waarschijnlijk omdat ik zo rustig en meegaand was doordat ik zo van de kaart was. Dat is ook de enige tip die ik je mee kan geven. Dat.. en hopen op een goede anesthesist 😅

16 dagen geleden

Ik heb een geplande keizersnede gehad en ben ook niet zo van de naalden. Maar het viel wel mee. Ik voelde wel wat, maar was te vergelijken met een gewone prik. Bij mijn ziekenhuis (rijnstate Arnhem) kon ik wat filmpjes kijken over het plaatsen van een ruggenprik. Misschien kan je daar naar zoeken. Wat ik er nog van weet: Je moet in ieder geval als een “zoutzak” gaan zitten en bij mij hield de verloskundige mijn schouders vast om extra te ontspannen. Ze zetten het niet zomaar en doen het pas als je echt goed zit. Succes!!

16 dagen geleden

Twee maal een geplande KS gehad. Beviel hartstikke goed beide keren! Denk dat de ervaring met een geplande KS waarbij je uitgerust de operatiekamer instapt echt anders is dan een spoed KS waarbij je fysiek uitgeput geopereerd wordt. Herstel ging beide keren goed. Na #1 wat zwaarder van #2, maar bij beiden al na 12 uur geen pijnstillers gekregen, en na een week wel prima kon functioneren (lees tuin watergeven, auto rijden, boodschappen doen). Reken erop dat de eerst week ongeveer dingen zoals draaien in bed, benen heffen, etc pijnlijk/moeilijk zijn. Hoesten is een hell. Wij hadden een elektrisch bed die zelf mij van liggend naar zit kom brengen en dit was erg fijn. Ik melde me om 730 in het ziekenhuis. Ik kreeg op de verloskamers een OK jasje en een infuus in mijn hand. Ze deden nog bij #1 een controle echo (lag in stuit) bij #2 niet. Daarna op bed geweild naar de OK (man de hele tijd mee). Daar kreeg manlief een OK pak aan en een mondkapje. De anesthesist gaf een ruggenprik. Ook ik was angstig hiervoor (wie wil er nou in de rug geprikt worden?). Maar de anesthesist kon goed vertellen en gerust stellen en de angst was erger dan de interventie. Snel daarna voelde ik to tellingen in de benen, en ging ik liggen op de OK tafel. Bij #1 gingen ze meteen de catheter inbrengen. Dit was erg naar, want de sensatie als je ruggenprik nog niet helemaal werkt is echt gek, je voelt geen pijn, maar wel een tintelende druk als men je aanraakt. Bij #2 aangegeven. Ze hebben netjes even 3 minuten gewacht totdat het helemaal ingewerkt was, en heb niets gevoeld. De eerst KS zelf was erg snel. Werd eventjes erg misselijk tijdens de OK (ze vermoeden allergische reactie op een antibiotica die je standaard krijgt ter preventie van infrcties) maar ze hebben snel anti misselijkheid medicatie gegeven. Ik had een doorzichtige doek waar ik doorheen kon kijken en het kindje geboren zien worden. Eenmaal geboren heb ik hem natuurlijk niet meteen vast kunnen houden, maar dat was voor mij okay. Papa was met hem bezig (inwikkelen, navelstreng, etc) dus hij was niet alleen en ik kon hem zien en horen huilen. Toen hebben ze hem bij mijn hoofd gelegd totdat ze me dicht hadden gehecht. Daarna naar de "uitslaapkamer". 1 vpknwas met mij bezig, de andere hielp met borstvoeding geven. Toen de ruggenprik uitgewerkt was mocht ik terug naar de verloskamers. Aldaar 1 dag helemaal in bed gelegen. Ze wilde de cather eruit halen al een paar uur na de operatie maar dat weigerde ik... Ik had geen zijn in moeten opstaan om naar de wc te gaan, want mobiliseren is erg pijnlijk in deze stadium. Heb zoonlief bij a de hele dag vastgehouden. De volgende ochtend mobiliseren, douchen, en naar de wc. Ik had laxeerzakjes al een paar dagen van te voren genomen zodat de ontlasting wat zachter was (maar geen diarree, dat wil je natuurlijk ook niet). Na 2 dagen naar huis (huidge beleid is 1,5 dag, maar wist het beide keren uit te stellen... Was er nog niet aan toe gezien ons huis 2 trappen heeft). Als ik mijn ervaring vergelijk met vriendinnen die vaginaal zijn bevallen dan had ik de eerste weken meer last (lees meer.pijn, bewegen moeilijker, etc), maar daarna minder (lees geen bekken klachten, urine verlies, etc). Binnenkort mag ik voor de derde keer.

16 dagen geleden

Ik heb 2x een ruggenprik gehad, stelde weinig voor vind ik persoonlijk. Katheter plaatsen vind ik een stuk vervelender 🫣

16 dagen geleden

Reactie op laura19902

Ik heb 2x een ruggenprik gehad, stelde weinig voor vind ik persoonlijk. Kat ...
Doen ze dat niet na het plaatsen van de ruggenprik? Dan hoor je dat toch niet meer te voelen

16 dagen geleden

Reactie op Kahless

Twee maal een geplande KS gehad. Beviel hartstikke goed beide keren! Denk d ...
Heel erg bedankt voor je uitgebreide reactie, dit stelt me erg gerust om alles "precies" te lezen!

16 dagen geleden

Reactie op t.hoi

Doen ze dat niet na het plaatsen van de ruggenprik? Dan hoor je dat toch ni ...
Daar ga ik wel vanuit. In mijn geval hadden ze het gedaan voor de ruggenprik omdat toen nog niet helder was dat het een keizersnede zou worden.

15 dagen geleden

Ik heb 3 jaar geleden een spoedkeizersnede gehad. Eerder in de bevalling al een ruggenprik gekregen omdat ik de weeen niet aan kon. Viel mij heel erg mee, maar ik had ook zoveel pijn van de weeen, dat die prik sowieso weinig voorstelde. Was zo gebeurt, ging heel erg snel. Deze ruggenprik hebben ze later ook gebruikt voor de verdere verdoving voor de keizersnede. Waarschijnlijk ga ik deze bevalling ook voor een geplande keizersnede kiezen ivm ervaring van de vorige keer. Een datum krijg ik ook pas kort van tevoren te horen. Wel gaven ze bij het vorige gesprek aan dat een keizersnede meestal in week 39 gepland wordt.

15 dagen geleden

Geen keizersnede hier, maar wel een ruggenprik in het belang van ons 1e kindje. Ik ben doodsbang voor naalden en had ook grote paniek toen dit een van de weinige opties bleek voor hem, maar ik heb echt helemaal niks van de prik gevoeld.

15 dagen geleden

Ik krijg nu ook een gepl. KS. Ik vind ook beetje scary. Bij de 1e uiteindelijk een spoed ks geworden maar toen is die ruggenprik gezet toen ik een wee had, en dan merk je er niet zoveel van. Maar ik vind best spannend ook moet ik zeggen

15 dagen geleden

Je kunt een afspraak aanvragen bij de anesthesist. Die kan stap voor stap met jou bespreken hoe de ruggenprik in zijn werk gaat en jij kunt al je angsten bespreken en vragen stellen. Ik heb voor andere operaties meerdere keren een mislukte ruggenprik gehad waardoor ik uiteindelijk een trauma had. Daar heb ik therapie voor gehad maar nu met de zwangerschap toch even spannend, komt allemaal weer omhoog. Ik heb ook zo'n gesprek aangevraagd en voel me er een stuk geruster bij.

15 dagen geleden

Reactie op t.hoi

Doen ze dat niet na het plaatsen van de ruggenprik? Dan hoor je dat toch ni ...
Bij een geplande doen ze het ook vaak ervoor. Dit zodat je kindje zo kort mogelijk hoeft te wachten op de geboorte is mij verteld door de gynaecoloog 😊.

15 dagen geleden

Reactie op LiselotteMus

Je kunt een afspraak aanvragen bij de anesthesist. Die kan stap voor stap m ...
Wij hebben volgende week een afspraak staan☺️

15 dagen geleden

Mijn eerste geplande keizersnede kwam op 38+4 week dat schijnt vrij standaard te zijn. Des te langer ze wachten des te groter de kans dat je kindje zelf komt. Ligt wel aan beschikbaarheid personeel en operatie kamers welke dag precies. Onze zoon besloot met 36 weken zijn vliezen kapot te krabben dus toen werd het spoed 😅. Mijn katheter werd eerst geplaatst daar voelde ik niets van. De ruggenprik ging bij mij 2x mis dat was vervelend. Maar de derde keer zat het goed en toen was de pijn ook zo weg. Ik ga nu bij 37 weken een keizersnede krijgen omdat ons zoontje eerder kwam en de kans te verkleinen dat dat weer gebeurd. Ik ben medisch groot risico vanwege mijn longen, zenuwpijn en allergieën op medicatie. Dus er moeten 2 gynaecologen, 1 gynaecoloog in opleiding, 2 verpleegkundige, hoofd anesthesie en 2 anestesiologen bij zijn. Mijn vaste allergoloog en longarts moeten stand by staan in het ziekenhuis. Omdat er zoveel personeel bij moet zijn krijg ik mijn geplande keizersnede datum halverwege deze maand al te horen.