13 Reacties

16 dagen geleden

Hi! Hier loop ik zelf al tijdje mee.. begonnen met 16 weken, daarna tijdje minder maar sinds 25 weken zijn ze extreem.(vaker en pijnlijker) Ik heb er op een slechte dag zo’n 25x .. hiervoor ook al paar keer bij de vk geweest vorige week maandag hebben ze gecontroleerd op ontsluiting voor de zekerheid. Maar dat zag er goed uit! Het is vaak onschuldig en als ze niet regelmatig elkaar opvolgen met maar een paar minuten tussen is er niks aan de hand. Ze zullen vanaf 30 weken ook vaker kunnen voorkomen zei de vk. Vanaf 30 weken maakt het kindje zich klaar om in te dalen en harde buiken helpen ook bij de process. Maar ze kunnen al getriggerd worden door een volle blaas, darm krampjes, te snel rechtstaan, te weinig water drinken of zelfs de baby die even druk beweegt zonder je het door hebt. Meest voorkomend is wanneer je een te drukke dag hebt gehad en te veel hebt gedaan, of zelfs de dag ervoor. Het is dan een signaaltje van je lichaam dat je even op de rem moet gaan staan. Gewoon goed in de gaten houden dat ze niet heel vaak achter elkaar komen met maar een paar minuten tussen elke harde buik. 🤍

16 dagen geleden

Ik had dit laatst ook wel een week lang toen ik rond de 30 weken was. En ook echt erger wanneer ik ging staan en lopen of iets ging doen. Was echt niet fijn tijdens het staan of lopen maar dat kan inderdaad geen kwaad. Heb het al een paar keer bij de gynaecoloog/verloskundige neergelegd maar einde zwangerschap worden de harde buiken inderdaad meer. Soms kiest de baby voor vervelende momenten ipv dat je gewoon zit of ligt🤪

16 dagen geleden

Reactie op kiim92

Hi! Hier loop ik zelf al tijdje mee.. begonnen met 16 weken, daarna tijdj ...
Ik heb het eigenlijk precies hetzelfde als jou. Ook al heel vroeg. Ze hebben mij een tijdje de cervix opgemeten om te kijken of het hier invloed op had maar gelukkig niet. Ze zeggen ook in het ziekenhuis je hebt gewoon pech en een extreem gevoelige buik je reageert nu eenmaal heel snel op alles en krijgt meteen harde buik. Voor mij is het vervelend maar voor nu onschuldig gelukkig. Moet gewoon opletten dat ik het was rustiger aan doe. @kasmer33 Ik zou het gewoon aangeven bij je vk misschien kunnen ze je cervix ook eens meten maar bij dit termijn beginnen harde buiken ook te komen.

16 dagen geleden

Reactie op mom.of.one

Ik heb het eigenlijk precies hetzelfde als jou. Ook al heel vroeg. Ze hebbe ...
Fijn om iemand te zien die dit ook meemaakt nu🙈 . Kreeg exact hetzelfde te horen… “jij bent er gewoon heel gevoelig aan, en je lichaam reageert er nu eenmaal snel op waardoor je veel sneller een harde buik krijgt en dat is wat pech hebben” 🫣 Op tijd en genoeg rust nemen is belangrijkste.. en uitzitten voor de laatste +- 10 weken. 🤭

16 dagen geleden

Reactie op kiim92

Fijn om iemand te zien die dit ook meemaakt nu🙈 . Kreeg exact hetzelfde te ...
Ja vind het wel echt frustrerend omdat je toch beperkt word in je doen en laten. Maar nog even aftellen idd en dan zijn de kleintjes er 🥰

16 dagen geleden

Ik heb daar ook zo’n last van. Is gewoon ja… groei en alles. Ik heb controle gehad bij de vk en gyn en beide zeggen dat het normaal is. 😔

15 dagen geleden

Ik heb daar ook last van . Heb dit aangegeven bij de gynaecoloog en zij zei, dr baarmoeder is een grote spier die zich aan het voorbereiden is op een marathon dus is geheel normaal. Pas als ze frequent zijn en er bloed of vruchtwater of rugpijn bij komt kijken hoef je je zorgen te maken

15 dagen geleden

Ik heb het ook meteen als ik ineens ga staan, vooral als ik een vollere blaas heb. Maar als het niet ik dacht 5* per uur of vaker is zou het niet erg moeten zijn.

15 dagen geleden

Ik weet niet zo goed of ik ooit harde buiken heb, hoe dat zou voelen? Mijn buik is soms wel wat meer gespannen dan anders, en soms spant er zich een spiertje binnenin samen of zo, maar ik heb nooit dat gevoel van een buik als een baksteen of zo, of dat het echt oncomfortabel is. Is dit iets wat je echt duidelijk herkent als je het hebt?

15 dagen geleden

Nee dat kan geen kwaad. De verloskundige zei tegen mij als het wel weggaat als je gaat liggen of zitten dan is het oké. De ene baarmoeder is gewoon wat gevoeliger dan de andere, waardoor jij misschien sneller last hebt van harde buiken dan een ander. Probeer wel te kijken naar of je niet te veel doet op een dag en wat meer rust te nemen, maar het kan dus geen kwaad

15 dagen geleden

Reactie op kristab88

Ik weet niet zo goed of ik ooit harde buiken heb, hoe dat zou voelen? Mijn ...
Als je een harde buik hebt, dan merk je dat verschil echt wel. Dan wordt je hele buik echt steen hard… en voelt het als een blok beton. 🫣

15 dagen geleden

Reactie op kristab88

Ik weet niet zo goed of ik ooit harde buiken heb, hoe dat zou voelen? Mijn ...
Ik vroeg me dit tijdens m'n hele eerste zwangerschap ook af.. nu bij m'n tweede zwangerschap weet ik vrij zeker dat ik ze gewoon niet had tijdens de eerste want nu herken ik het heel duidelijk 😅 met andere woorden: waarschijnlijk heb je dan geen harde buiken nu 😊

15 dagen geleden

Reactie op kristab88

Ik weet niet zo goed of ik ooit harde buiken heb, hoe dat zou voelen? Mijn ...
Ik wist ook niet goed hoe het moest voelen en dacht dus ook dat ik ze (bijna) niet had omdat ik dacht dat het anders/vervelender oid zou zijn. Tot ik zondag voor controle naar t ziekenhuis moest en verloskundige aan mn buik voelde en zei: Ah ik voel je buik hard worden. Toen zei ik: Oh zijn dat harde buiken? Dan heb ik die heel vaak! 🤭 Dus t kan dat je ze toch hebt;)