833 Reacties
één maand geleden
Reactie op Mennos9
Fijn dit topic!
Ik ben vandaag begonnen met het opvangen van melk uit de a ...
Ik doe nooit te veel tegelijk in een flesje, want opgewarmde moedermelk mag je niet nog een keer opwarmen...
Dus dan is het buiten de koelkast laten staan en zo aanbieden binnen de tijd offff weggooien...
In principe kun je niet te veel geven maar het is wel zonde als je weg moet gooien 😅
één maand geleden
Hoe ziet clusteren er bij jullie uit? De afgelopen 3 dagen was het hier 1x tussen 24 en 03.00 en 2x 21 tot 24 uur maar hij dronk dan eerst normaal aan allebei de borsten zo'n 15 minuten en daarna iedere keer 10 a 20 min extra. Nu is het vandaag sinds kwart over 6 zo'n 5 minuten drinken en dan wat dutten en dit herhaalt zich. Heel anders en minder effectief voor mijn gevoel.
En hoe weet je dat je baby klaar is met clusteren?
één maand geleden
Is hier iemand met ervaring wat betreft het speen gebruik tijdens het geven van borstvoeding?
Onze kleine heeft een enorme zuig behoefte vanwege krampjes maar kan haar dan natuurlijk geen borst geven ivm overprikkelen van de darmen. Overigens pakt ze dan ook geen borst en word dat natuurlijk al helemaal afgeraden.
Op de pink zuigen is de enige manier om haar te sussen.
Ze is nu 5 dagen oud....
één maand geleden
Reactie op Lav208
Ook een vraag! (Fijn dit topic) ik heb last van mn oksels? Harde en pijnlij ...
Helemaal niks aan doen! Met masseren kan je het erger maken.. dit heb ik van een lactatiekundige overigens. De tip die ze mij gaf (want ik had hetzelfde) dat je eventueel goed kan leegkolven. Dit heeft bij mij erg geholpen.
één maand geleden
Fijn, dit topic! Ik lees zoveel herkenbare dingen!
Mijn dochtertje is nu 2 weken oud. De eerste dagen vond mijn kraamhulp het bizar hoeveel productie ik had en de borstvoeding kwam dus prima op gang.
Nu heb ik vandaag ineens amper productie? Gisteren had ik al het idee dat ze te weinig voeding binnen kreeg. Vandaag expres gekolfd om te kijken hoe veel het was en het is echt maar een klein deel van wat het bijvoorbeeld vorige week was! Hoe kan dit? 🤷🏼♀️😵💫
één maand geleden
Reactie op KyraLeoni
Is hier iemand met ervaring wat betreft het speen gebruik tijdens het geven ...
Wij gebruiken vanaf dag 2 al af en toe een speen, die kregen we zelfs toen m’n zoontje nog in het ziekenhuis lag op de medium care. Hij heeft ook een grote zuigbehoefte en het helpt tegen de pijn in z’n buikje. Er werd ons gezegd dat als je het niet inzet als ze honger hebben dus enkel als ze al vol zitten en het voor comfort is dat het prima kan.
één maand geleden
Reactie op MK123
Fijn, dit topic! Ik lees zoveel herkenbare dingen!
Mijn dochtertje is nu ...
Ik heb precies het zelfde gehad vorige week het heeft 2/3 dagen geduurd en nu is het weer ietsie meer maar nooit zo veel als in de eerste week wat ik echt jammer vind. Ik ben ook echt benieuwd hoe het komt
één maand geleden
Zijn er hier ook dames die fulltime kolven? Tips zijn welkom 🤗
één maand geleden
Reactie op MK123
Echt zo gek… ik zit nu weer te kolven, maar uit 1 borst is echt heel de dag ...
Baby’s krijgen meer uit je borst dan een kolf… dus niet helemaal te vergelijken. Het kan zijn dat je borsten nu al helemaal goed zijn afgestemd op de hoeveelheid dat je baby nodig heeft, dus dan is het helemaal niet gek dat je weinig kolft.
Mocht je je echt zorgen maken zou je kunnen power kolven om je productie te helpen groter te maken? Wel oppassen voor overproductie dan 😅
één maand geleden
Reactie op MK123
Echt zo gek… ik zit nu weer te kolven, maar uit 1 borst is echt heel de dag ...
Ja herkenbaar, ik heb gelijk zoveel mogelijk gegeten en hele dag door water gedronken en toen werd het weer wat meer de volgende dag. Maar ook waar ik eerst 120 uit haalde uit beide haal ik nu max 40 uit. Ik baal er echt van. Ohja en goed slapen/rusten is ook heel belangrijk voor een goede productie. Nacht was niet echt mogelijk dus slaap ik overdag zo veel mogelijk met haar mee. Hopelijk krijgen we snel weer de oude productie 🥲
één maand geleden
Reactie op Mennos9
Fijn dit topic!
Ik ben vandaag begonnen met het opvangen van melk uit de a ...
https://www.borstvoeding.nl/afkolven-en-bewaren/hoeveel-melk-in-een-fles/
Hier kan je de berekeningen vinden zodat je weet hoeveel je kindje ongeveer zou moeten drinken. Zulke kleintjes drinken helemaal niet zoveel en borstvoedingshoeveelheden zijn echt anders dan de hoeveelheden die met kunstvoeding worden gegeven. Dus laat je niet van de wijs brengen als je van een kv kindje hoort dat hij/zij 3x zo’n grote fles drinkt bijvoorbeeld. 😉
één maand geleden
Ik heb ook een vraagje over kolven. Ons zoontje is nu 2 weken oud en volgens onze kraamhulp (vorige week) zou hij ong 80-100ml moeten binnen krijgen per voeding.
Nu heb ik zojuist gekolfd, 20 minuten per borst en heb ik er ongeveer 75ml uit gekregen. Als mijn zoontje drinkt, drinkt hij in totaal meestal zo’n 25-30 minuten (in totaal van 2 borsten). Krijgt hij dan wel voldoende binnen?
één maand geleden
Reactie op kristab88
Mijn dochter (14 dagen) laat ineens een paar keer per borst de aanhap los.. ...
JA! hier ook, beide borsten. Baby 11 dagen.
één maand geleden
Reactie op kristab88
Mijn dochter (14 dagen) laat ineens een paar keer per borst de aanhap los.. ...
Is bij mij ook een paar dagen ineens gebeurd, wel al na een week. De osteopaat heeft wat dingen 'los gemaakt' bij haar nek en sinds toen drinkt ze consequent weer goed. 🤷🏼♀️
één maand geleden
Onze kleine drinkt al sinds dag 1 super goed vanuit de borst. De productie is ook helemaal tip top in orde, overdag gaat het voeden perfect, maar in de avond en nacht lijkt haar behoefte wel 10x zo veel. Zojuist melk afgdkolfd (omdat ze al voor de 4e keer aangelegd wilde worden achter elkaar), ongeveer 125 cc. Dit begint ze ook direct gulzig te drinken maar spuugt het vervolgens ook weer uit. Hetzelfde geldt als ik haar aanleg aan de borst. Iemand een gouden tip :)
één maand geleden
Reactie op BabyMamaNovember
Onze kleine drinkt al sinds dag 1 super goed vanuit de borst. De productie ...
Is ze niet aan het clusteren? En is het het honger in de nacht of zuigbehoefte? Mijn zoontje wilt ook nog wel eens ‘te veel’ uit de borst drinken door z’n zuigbehoefte en spuugt dan.