27 Reacties
2 dagen geleden
Dit is mijn derde en dit was de eerste keer dat ik de kraamweek heel ontspannen was en er van het genoten. Misschien omdat ik nu wist wat ik kon verwachten en dus echt die roze wolk niet perse verwachtte. Herstel kost energie. En daarnaast is een bevalling best een ervaring om van bij te komen (mentaal en fysiek).
De beste tip is denk ik om het jezelf makkelijk te maken en zoveel mogelijk rust te pakken. En vraag je af, moet iets direct of kan het ook wel wat later? (Visite, geboortekaartje) En deze keer heb ik kv ipv bv gekozen. Vorige kraamweken was ik non stop bezig met voeden/kolven/aanhap issues enz. Nu was dat een fractie van de tijd. Dat maakte voor mij heel veel verschil, maar dat is natuurlijk persoonlijk en ik snap als mensen mijn keus niet maken.
2 dagen geleden
De eerste paar dagen vond ik erg overweldigend. Ik was hyper alert en bang dat de baby niet veilig sliep waardoor ik zelf ook niet durfde te slapen. Inclusief bevalling zat ik toen al op 5 nachten met max 2 uur slaap, dus een deel van wat de kraamhulp vertelde ging ook langs me heen. En mijn man en ik wilden alles zo perfect doen dat we de hele nacht bezig waren met temperaturen, verschonen, clustervoeden etc en ons super schuldig voelden als ze dan ging huilen omdat het verschonen te lang duurde.
De tweede helft van de kraamweek was echt veel beter, we werden zelf relaxter, de baby ook en we genoten van de mijlpalen, eerste badje en douche, eerste wandeling..
2 dagen geleden
Mijn zoontje is morgen 4 weken en vooral de eerste week vond ik heel heftig.. Ik lag al 9 dagen in het ziekenhuis met gebroken vliezen toen ik met 36+6 werd ingeleid dus was mentaal/fysiek al erg moe. Na de bevalling sliep ik amper omdat we 3 dgn op de medium care lagen met mijn zoontje aan het infuus en monitor. Ik trilde als een rietje bij het verschonen e.d. Eenmaal thuis kwam alles ineens tegelijk binnen als een bom. Omdat ik bv geef komen de nachten ook op mij aan en vond dat qua slaapgebrek echt pittig, tel daar de kraamtranen maar bij op. De Kraamzorg kwamen met 2, een leerling erbij die 茅rg aanwezig was en omdat ze eigenlijk maar weinig te doen hadden slurpte het al m鈥檔 energie op. Toen we weer alleen waren met z鈥檔 3e en het wat geland was ging het een stuk beter en kon ik veel meer genieten. De eerste week stond ik (helaas) echt in standje overleven.
2 dagen geleden
Mijn eerste week; was grotendeels in een andere stad dan dichtbij mijn woonplaats omdat ik midden in de nacht een spoedkeizersnede kreeg tijdens onze babymoon. Door de zusters enorm goed en lief begeleid die week! Maar het was wel mega heftig. Mijn dochter en ik moesten bijkomen van een noodsituatie, we mochten haar maar 2 x per dag aanraken/buidelen en ik kon haar alleen zien door de flapjes van de couveusedeken wat omhoog te doen als de zusters mij naar de neonatologie brachten.. en continue in en uitgeloop ook door artsen, vp, voedingsassistenten, schoonmaak...
Toen ze naar een zkh dichterbij mocht werd ik ontslagen en stonden Mijn man en ik er alleen voor. Aantal misverstanden en fouten gemaakt in zowel het zkh als de kraamzorgorganisatie.. en 2 keer per dag op en neer naar onze dochter.
Pas toen onze dochter naar huis mocht, toen ze 17 dagen oud was, en we couveuse nazorg kregen van een andere kraamzorg organisatie kwam er wat rust..
Volgende keer zou ik minder snel visite willen hebben, we komen zelfs na bijna 6 weken nauwelijks aan onszelf toe
2 dagen geleden
Ik zit wel op een roze wolk ondanks alles haha. Mijn tip is vooral genieten van de kraamzorg de eerste week, die leren je echt alle basics waarna je wel ready bent om het zelf te doen. Zo heb ik het iig ervaren 馃榿
2 dagen geleden
Ontzettend genoten van de kraamweek, geweldige kraamzorg die zo ontzettend lief en kundig was. Precies wat we nodig hadden bij een eerste kindje. Dankzij haar ook de borstvoeding goed op gang en de sfeer was heel relaxed en dat is nog steeds zo gelukkig. Ook enorm genoten van onze ouders die mega trots zijn en al een paar keer zijn komen helpen met praktische zaken en dan ook heerlijk even babyknuffelen natuurlijk. Ik slaap amper ivm de tijd die voeden kost en de onrust die onze dochter in de nacht ervaart maar kan overdag een dutje doen waarmee het goed te doen is. De eerste 2 dagen na de bevalling moest ik dit nog wel echt verwerken en kon ik daardoor ook slecht slapen maar door er over te praten met mijn man heb ik het een plekje kunnen geven en kwam er vooral veel ruimte voor liefde voor ons kindje. Ik geniet ook van onze vernieuwde dynamiek en hoe hij is met de baby 鉂わ笍 Oh en kraamtranen zijn echt een ding, zo ken ik mezelf niet. Maar het lucht wel ontzettend op om af en toe te huilen.
茅茅n dag geleden
Onze eerste week;
We waren thuis bevallen in de ochtend, wat supergoed is gegaan. De kraamzorg heeft ons toen in de middag de eerste dingetjes uitgelegd om de avond en eerste nacht door te komen. Die eerste nacht was even zoeken, omdat onze zoon nog vochtige luchtwegen had van de geboorte - een paar keer goed huilen hielp toen de luchtwegen wat meer te openen. De dagen erna is het aan de ene kant fijn dat de kraamzorg er elke dag is; je wordt wel in een ritme gestuurd. Aan de andere kant vraagt het ook wat energie omdat er continu iemand in huis is.
We hebben echt geluk dat bij ons alles heel goed verloopt. Wel een kleine struggle gehad met de stuwing die bijna borstonsteking gaf maar die we met een keer helemaal afkolven en daarna flink koelen hebben kunnen afwenden. We zijn helemaal blij en gelukkig met onze zoon, dus blauwe wolk; zeker! En ja het is zoeken met de nachten en de vermoeidheid en wanneer je toekomt aan jezelf; vanochtend heb ik even een 3-minuten douche zelf gehad want meneer kon elk moment wakker worden, daarna voeden, dan even 'ontluchten' (scheetjes, poepjes en boertjes), verschonen, nog een toetje voeden en daarna had ik rond 10u pas zelf gegeten.
Tips;
- wij waren achteraf heel blij met maar 1 persoon kraamzorg en geen stagiaire ivm de drukte.
- zoals anderen ook al aangeven; na de kraamweek ga je meer rust ervaren, je huis is weer voor jezelf en je kunt je eigen ritme gaan bepalen.
- na die eerste week heb je wat ervaring maar ook gevoel voor je baby mbt slapen en voeden en kun je als de kraamzorg weg is ook wat meer op gevoel gaan doen
- bij ons heeft het prima gewerkt om de huisdieren helemaal hun eigen gang te laten gaan.
- luister heel goed naar je lijf en probeer de 5/5/5 regel aan te houden qua activiteiten; ook als je voelt dat het beter gaat. Rust is echt super belangrijk!!