16 Reacties
6 maanden geleden
Wij hebben toevallig ook een bordercollie van bijna 4 jaar en deze heeft echt heel anders gedrag dan de bordercollie van m'n moeder die bijna 5 is. Die van ons is heel rustig en lomp en lijkt het haast niet door te hebben maar wilt wel overal hraag bij zijn. Terwijl die van m'n moeder alles en dus ook de kleine van mm zusje in de gaten houdt en achterna sluipt. Ik denk dat het echt heel verschillend is per hond en of dat het kind echt bij het gezin hoort of af en toe op bezoek is.
6 maanden geleden
Reactie op KimmyJax
Wij hebben toevallig ook een bordercollie van bijna 4 jaar en deze heeft ec ...
Ja, dat denk ik ook. Eigen is anders. Onze bc is ook heerlijk rustig trouwens. Een echte uitslaper en heeft een hekel aan regen bv. Wel heel speels en gezellig is hij. Ipv wat de vorige eigenaar zei; niet alleen kunnen zijn. Sloopt van alles. Niks van waar, we hadden geen betere hond kunnen treffen.
6 maanden geleden
Wij hebben een Australian shepherd. Ze was net een jaar tijdens mijn vorige zwangerschap en werd in die zwangerschap heel waaks/beschermend naar mij. Ik weet nog steeds niet goed of dat echt door de zwangerschap kwam of ook gewoon haar leeftijd was, waarin die waaksheid ontwikkeld.
Ze kwam wel heel vaak bij me liggen, met haar hoofdje op mijn buik.
Met de baby hebben we haar vanaf het begin erbij gehaald, ze kwam nooit boven, maar toen wel. Lekker naast de wieg slapen en ze stond soms vol bewondering naar die zachte geluidjes te kijken.
Ons zoontje is nu 2,5 en ze zijn de grootste vrienden. Als hij hard aangerend komt, denkt ze ook; help!! Soms vraagt ze of ze naar buiten mag of kijkt ze me echt aan; Help! Zolang we haar daarin goed lezen en helpen, gaat het heel goed! Ze is over hem wel heel waaks, vanaf het begin en nu nog steeds. Vreemde mensen die naar hem kijken wordt weg geblaft. Ze valt gelukkig niet uit, alleen waarschuwend blaffen.
Nu in verwachting van de 2e, 10 weken nu. Ik merk aan haar nog geen verandering.
6 maanden geleden
Wij hebben een bernedoodle, een reutje. Ik merk echt geen verschil bij hem, maar las ook dat vooral teefjes schijnen te reageren op zwangerschap van een baasje. Over mijn hond maak ik me niet echt zorgen gezien hij erg rustig is en kleine kinderen eigenlijk negeert. Ook is hij niet beschermend naar zijn eten of speeltjes gelukkig. We willen oefenen met zo vroeg mogelijk hem laten wennen aan geuren als van billendoekjes, crèmes en dergelijke. Ook door middel van regelmatig baby geluiden afspelen via YouTube. Zo hebben we dit ook gedaan met vuurwerk en gelukkig is hij daar dan ook niet bang voor!
Wel willen we hem erg goed in de gaten houden natuurlijk bij de baby en wanneer hij het spannend vindt, hem de kans geven zich af te kunnen zonderen van de baby (hekje plaatsen) en zorgen dat hij als de baby slaapt ook nog voldoende aandacht krijgt.
Heeft iemand misschien nog meer tips?
6 maanden geleden
Reactie op Smos
Wij hebben een Australian shepherd. Ze was net een jaar tijdens mijn vorige ...
Ik hoop dat onze hond ook zo gaat reageren. Het zijn gevoelsbeesten he. ❤️
6 maanden geleden
Wij hebben geen hond, maar ben een enorm dierenmens en vind dit soort verhalen altijd leuk om te lezen (dus volg het topic even :) ).
Hier een kat die een hekel heeft aan kinderen, kwam door m'n nichtje die hij gedag kwam zeggen en er kwam een pret-gilletje uit (Ze was 2..). Ik ben heel benieuwd hoe hij gaat reageren op de baby straks.. hij is in ieder geval niet echt anders naar mij, hij is altijd al super aanhankelijk...
6 maanden geleden
Wij hebben een Friese stabij hij reageert nog niet heel anders op mij. Hij ligt wel heel veel bij mij maar dat deed hij hiervoor ook al. Enige is wel als mijn man met hem speelt is die heel lomp. Maar met mijn buurmeisjes is hij dan wel weer rustig. Ik maak mij meer zorgen om de hond van mijn moeder als we daar een keer heen gaan. Want dat is echt een ingeleid projectiel. Maar we gaan het zien ga er vanuit dat het met onze hond wel goed komt!
6 maanden geleden
Hé wat een leuk topic :) wij hebben ook een Australian shepherd, 2,5 is ze nu en ik ben 11 weken zwanger. Tot nu toe denk ik niet echt iets te merken, al is ze wel mega aanhankelijk (wil continu tegen me aan liggen op de bank, zo gezellig).
Ben benieuwd hoe het straks gaat als de kleine is. Onze hond is wel best pittig, reageert snel op dingen en vind overal wel wat van. Ze is ook echt een knuffelige schat, maar in combinatie met wat Australisch temperament laten we maar zeggen ;) We hebben dat op zich goed onder controle en trainen veel met haar, maar zo’n kleine huilende baby en later rondrennende peuter is natuurlijk wel even wat anders. We werken in huis soms met een hekje waarmee we een stukje af kunnen zetten, die ga ik denk ik wel weer gebruiken mocht het nodig zijn.
Tips zijn altijd welkom!
6 maanden geleden
Wij hebben een mini australische herder van bijna 3 jaar. De dag voordat ik testte, kwam ze spontaan op m'n buik liggen. Had ze nog nooit gedaan.
Dit heeft ze een paar dagen volgehouden en sindsdien doet ze het niet meer, is ze heel voorzichtig naar mij toe
Ze is heel aanhankelijk geworden, raakt in paniek als ik niet bij haar ben (bv even naar het toilet) en blaft om het minste geluid omdat ze super alert is geworden.
Benieuwd hoe ze gaat zijn met het kleintje, want ze is heel selectief in welke kindjes ze 'aanvaardt'...
6 maanden geleden
Wij hebben een hond uit asiel(buitenland) met een gebruiksaanwijzing. Waarschijnlijk een Franse Bulldog. Ze is erg waaks en 'praat graag' wanneer haar iets niet zint. Houdt zo niet van visite en spontane bewegingen of geluiden. Wanneer visite goed geïnstrueerd wordt en zij bij mij blijft met een riem erbij, is zij goed te corrigeren. Maar ze blijft het spannend vinden. Een paar keer hebben wij een neefje op visite gehad. Hij is ong 10jr oud en kan best druk zijn en hiermee spontane bewegingen maken. Dat vindt de hond niet leuk en ze begint gelijk keihard te blaffen. Ook is ze lomp wanneer ze speelt en kijkt ze dan niet om waar ze heen rent of op springt (wat katten niet waarderen). Om deze reden zijj wij bang dat zij onveilig is met een kleintje erbij... je hoort weleens verhalen dat honden juist met een kind erbij erg veranderen en dat is momenteel onze enige hoop. Ik hoop van harte dat het goed gaat want we houden zielsveel van haar. Maar veiligheid van het kindje gaat voor...
6 maanden geleden
Wat leuk om dit forum te lezen! Wij hebben een golden retriever van 2 jaar en bij haar merk ik ook echt geen verschil!
Het is echt mijn vriendinnetje, wij knuffelen sowieso elke avond al lekker op de bank en ze is over het algemeen best een bangerd en onzeker dus ook vrij aanhankelijk.
Ze is met ons neefje van 5 dikke vriendjes, en dat is echt een drukke jongen haha. Met mijn neefje van 1 jaar heeft ze nog niet zo veel, die vermijd ze ook op momenten dat hij lekker aan het kruipen is. Ik ben super benieuwd of ik nog iets aan haar ga merken deze zwangerschap. Ik ben zelf nog maar 9 weken zwanger, dus vrij vroeg om uberhaupt iets te merken :)
6 maanden geleden
Wij hebben een husky van bijna 4🩷 door haar merkte ik dat ik zwanger was! Ze is altijd al aanhankelijk geweest, maar ik kan nu niet eens naar boven lopen zonder dat zij onderaan de trap staat te piepen. Ook met wandelingen is ze wat waakser geworden en ligt heel de dag bij mij! Ik vind het wel leuk, ze is ook een super sociale hond naar mensen toe dus dat stelt mij gerust
6 maanden geleden
Ik heb een bordercollie van 4.5 we zijn echt de beste maatjes en hebben afgelopen jaar van de Waddenzee naar de Alpen gewandeld met een tent. Sinds ik zwanger ben ligt hij veel meer bij me en is veel rustiger als hij bij me is. Kleine kinderen vindt hij over het algemeen niet super babies vindt hij wel leuk. maar ik weet zeker dat als hij het kindje vanaf baby kent het helemaal goed gaat komen.
6 maanden geleden
Onze hond (herder x Friese stabij) is sinds mijn zwangerschap extreem beschermend en waaks. Thuis is ze allerliefst en houdt ze me voortdurend in de gaten, maar in het bos mag er beslist geen hond of wandelaar in de buurt komen van mij. Ik heb een hondentrainster geappt om met deze nieuwe energie te leren omgaan. Lees verder graag mee :)
6 maanden geleden
Hey, als ik dit lees denk ik Wauw wat een bedachtzame hond. Hij lijkt echt rekening ermee te houden niet op je buik enzo te springen. Volgens mij gaan jullie er tot nu toe goed mee om, overal bij betrekken enzo.
Ik denk oprecht dat een hond anders straks met jullie peuter omgaat dan peuters die af en toe op bezoek komen. Dat is anders, omdat jullie hond hem/haar vanaf de geboorte kent. Het is altijd even spannend en afwachten, maar heb vertrouwen.
Ik ben opgegroeid met 2 (en tijdje 3) honden, die waren er al voordat ik geboren was. Ik vond het superleuk. Bij ons ging het goed. Geen garanties, soms gaat het niet goed. Maar het gaat veel vaker wel dan niet goed.
6 maanden geleden
Een berichtje voor zwangeren met een ‘uitdagende’ hond. Uit ervaring weet ik dat de succesverhalen van anderen (die natuurlijk super fijn en hartstikke gegund zijn!!!) ook onzeker kunnen maken. Dus hierbij een berichtje over onze situatie met een onwijs lieve maar ook pittige Stabij van 2,5 jaar oud.
Onze hond is een dikke schat en heel slim en energiek, daardoor als huishond geregeld ook pittig (moeite met kalmeren, alles belangrijk vinden en zijn stem veel en hard gebruiken). Vanuit de hondenschool hebben we een goede gedragstherapeut gevonden en zij begeleidt ons al sinds hij 6 maanden was. Zij helpt ons ook deze nieuwe fase in met oefeningen en gewoonten die we nu al kunnen aanleren, zodat de komst van de baby en alles wat daarbij komt kijken straks minder een shock voor hem is. Ik deel een paar dingen, met als kanttekening dat als je thuis een hond hebt die ook een ‘uitdaging’ kan zijn, het absoluut niet erg is om hier begeleiding bij te zoeken. Iedere hond is anders en als jouw hond meer vraagt om de wereld goed aan te kunnen, dan is dat ook normaal. Er zijn zelfs hond-kind coaches die goed naar jouw individuele hond kunnen kijken en advies kunnen geven over jouw persoonlijke situatie. Alles om het voor zowel hond, als jezelf als de baby te laten slagen 😊. Dit is o.a. waar wij aan werken:
- Huilen = non-issue. Onze hond slaat bijv aan op veel plotselinge geluiden en loopt daarin regelmatig vast. We laten hem daarom nu al wennen aan babygehuil en koppelen het aan iets positiefs.
- hekjes inzetten in huis: de hond hoort erbij en mag alles zien, maar kan niet altijd overal bij. Veiligheid boven alles en dit kalmeert een hond ook - hij hoeft niks met alles dat buiten het hekje gebeurt.
- verwachtingen trainen. Doen we door situaties alvast te oefenen. Bijvoorbeeld: lopen met de baby = niet opspringen. De kinderwagen = niet trekken aan de lijn.
- jaloezie voorkomen. Kunnen we nu al oefenen door bijv situaties na te bootsen, maar ook door te oefenen met zelfstandigheid en dit te vergroten.
Natuurlijk kunnen we niet alles controleren, maar hiermee bereiden we hem hopelijk al wel goed voor. Wie weet helpt het iemand en nogmaals, hulp inschakelen is eeeecht niet raar en kan ontzettend nuttig zijn :)!