26 Reacties

23 dagen geleden

Reactie op spablauw

Weet iemand of je een paar weken kan gaan werken en dan verlof op te nemen ...
Je betaald ouderschapsverlof moet op zijn voor het eerste levensjaar van het kind. Dus ja je kan later starten.. maar dan heb je wel minder tijd om het op te krijgen.

23 dagen geleden

Reactie op Emma7632

Dit zou ik inderdaad even met HR oppakken! Het ligt er ook aan of het om je ...
Zo is het bij ons ook inderdaad. In verband met ziekte heb ik de bovenwettelijke dagen nog staan van een paar jaar en de wettelijke van dit jaar allemaal nog. Ben inmiddels wel weer grotendeels aan het werk. Die dagen gaan goed van pas komen als we geen opvang hebben volgend jaar.

23 dagen geleden

Reactie op kiim92

Je betaald ouderschapsverlof moet op zijn voor het eerste levensjaar van he ...
Het hoeft voor mij niet op, dus dat scheelt :) Goed om te weten dat het kan! Ik het daarnaast ook wel netjes van mij? Ik twijfel of het niet helemaal sociaal wenselijk gedrag is haha. Want dan ga je twee maanden werken en zeg ik , tabee ben er weer een aantal weken uit 👋🏽. Het voelt niet helemaal goed, maar wil er uiteraard ook gewoon van genieten.

23 dagen geleden

Reactie op spablauw

Het hoeft voor mij niet op, dus dat scheelt :) Goed om te weten dat het k ...
Is gewoon mogelijk, ligt denk een beetje aan je functie of het heel onaardig is richting je werk en hoe lang je precies weg wil. Anderzijds; als je het nu al aangeeft, heeft je werkgever ook tijd om te bedenken hoe ze dit kunnen oplossen. Bij mij móet er een vervanger aangenomen worden tijdens mijn verlof, omdat ik de enige ben in mijn functie en we voor bepaald type werkzaamheden die functie verplicht zijn om te hebben. Maar die zou die 2 maanden dan weer weg moeten (want we hebben ook weer niet zoveel van dit werk dat we het met zijn tweeen kunnen doen) en dan daarna evt weer opnieuw een paar weken moeten werken…. Maar we hebben ook genoeg functies in het bedrijf waarbij dit niet speelt en die aan-/afwezigheid ook minder erg is.

23 dagen geleden

Het is misschien lastiger voor je werkgever om vervanging te regelen, dus als die dat aangeeft zou je in gesprek kunnen gaan over mogelijkheden. Maar ik vind het onzin dat dit lastig of sociaal onwenselijk is. Dit verlof is er niet gekomen zodat moeders er lekker van kunnen genieten, maar omdat het heel belangrijk is voor je kind dat je genoeg tijd samen doorbrengt dat eerste kwetsbare jaar. En ook juist omdat het moeders kan stimuleren om wel betaald te blijven werken. Dus je hebt er gewoon recht op, in welk ritme je het dan ook wilt opmaken.

23 dagen geleden

Reactie op kristab88

Het is misschien lastiger voor je werkgever om vervanging te regelen, dus a ...
Hèhè mijn leidinggevende zei letterlijk dat ie het toch niet kon weigeren 😂 Dat kan alleen als het een functie is die zo belangrijk is dat ze echt niet zonder mij zouden kunnen