24 Reacties
10 dagen geleden
Mijn dochter van 5 dagen oud laat ik 15 minuten aan 1 borst drinken en dan drinkt ze meestal iets korter aan de andere borst, tussen de 7-12 minuten. Bij de volgende voeding begin ik dan bij de borst waar ze het kortst (dus meest recent) uit heeft gedronken.
10 dagen geleden
Mijn zoontje van 11 dagen drinkt gemiddeld tussen de 10 tot 15 min aan 1 borst. Daarna is hij vol (en valt hij in slaap) en wil hij niet meer aan de ander. In het begin maakte ik me hier zorgen om, maar hij trekt hier prima de 2 tot 3.5 uur mee. Volgens mij is de inname afhankelijk van je toeschietreflex en zuigvermogen van de kleine en natuurlijk van de omgeving (rustig genoeg).
10 dagen geleden
Wat fijn om jullie reacties te lezen! Ik ben erg onzeker over de borstvoeding, mijn dochter van 2 dagen drinkt ook nog geen 15 min aan de borst. Daarna valt ze in slaap en krijg ik haar met geen mogelijkheid meer zo ver/wakker voor de andere borst, maar ze meldt zich ook niet zelf binnen de 3 uur. Fijn om te lezen dat dit dus normaal is!
10 dagen geleden
Reactie op jetskexx
Wat fijn om jullie reacties te lezen! Ik ben erg onzeker over de borstvoedi ...
Ik had dit ook, ze was te moe om via de borst te drinken dus ik kolfde het af en via een flesje was het binnen een paar seconden op. Zo zag ik dat ze toch voldoende in nam en kostte het haar minimaal energie, na 4/5 dagen had ze pad de energie om lang te gaan drinken
10 dagen geleden
Hier een dochtertje van vandaag 2 weken oud.
Ze drinkt gemiddeld rond de 7-15 minuten per borst en is ook na 1 borst voldaan. In het begin deed ik altijd beide borsten geven per voedingsbeurt. Ik merk wel als ze soms maar rond de 7 minuten gedronken heeft, dus iets korter, dat ze zich wel weer sneller meld.
10 dagen geleden
Reactie op jetskexx
Wat fijn om jullie reacties te lezen! Ik ben erg onzeker over de borstvoedi ...
Een goede graadmeter is of ze voldoende aankomt en genoeg plasluiers heeft. Is dat het geval: niet extra gaan kolven en lekker zo laten! En je baby mag tot dag 4 maximaal 10% afvallen en moet daarna weer bij gaan komen.
Bij mij werd in de kraamweek (van de oudste ruim 2,5 jaar geleden) ook gezegd minimaal 15 minuten per borst en beide aanbieden. Ik werd hier heel onzeker van, want mijn dochtertje dronk veel korter. Met alle kennis die ik inmiddels erover heb, weet ik dat je zelfs beter iets vaker wat korter kan laten drinken dan maar die 15 minuten forceren elke 3 uur...
Ik vind dit een goede informatie pagina: https://teddyroorda.nl/2024/05/22/borstvoeding-in-de-kraamweek/
10 dagen geleden
Reactie op Cv-ketel
Een goede graadmeter is of ze voldoende aankomt en genoeg plasluiers heeft. ...
Hier ben ik het helemaal mee eens! Mij werd dit ook zo aangeleerd door de kraamzorg, maar het voelde eigenlijk zo enorm geforceerd en ik genoot daardoor ook niet van de borstvoeding. Nu voed ik echt op verzoek, soms is dat weer na 1 uur, soms na 2 uur, soms na 3 uur. En dan drinkt ze hoelang ze wil, tot ze zelf loslaat en voldaan is. Als je inderdaad kijkt naar het aantal plasluiers en het gewicht, zijn dat inderdaad al genoeg aanwijzingen of ze genoeg binnenkrijgt of niet! Mijn kraamzorg zei dat uiteindelijk wel nog tegen me, als ze uiteindelijk goede plasluiers heeft en weer bijkomt, is het geen probleem om je kindje volledig te volgen met hoelang ze wil drinken, en is het juist ook beter 1 borst per keer, dan maken je borsten gerichter melk aan.
10 dagen geleden
Ik geef 1 borst per keer.. ik kreeg overproductie door 2 borsten aan te bieden. Dit is hoe onze dame gemiddeld drinkt op 1 dag. Maar hey, elke baby en borst is verschillend 😉
8 dagen geleden
Bij de eerste alles op verzoek gedaan vanuit standpunt dat dit het meest natuurlijk is. Wel had ze veel krampen en zat ik letterlijk eerste maanden aan haar vastgeplakt.
Bij de tweede advies gekregen om 10 min per borst te laten drinken, goed effectief om de 3 uur. Zo kunnen zijn darmen het beter verwerken.
Ik moet zeggen dat dit wel structuur en rust geeft en tot nu toe de krampen goed te handelen zijn.
Tijd zal het leren, ik denk dat we terug gaan op verzoek naarmate de tijd vordert maar het voor jullie goed is om effectief te leren drinken.
8 dagen geleden
Hier drinkt hij 1 borst per keer, meestal 20 minuten. Heel soms wil hij dan binnen een kwartiertje weer drinken, dan leg ik hem aan dezelfde borst aan.
Tijden ertussen zijn nog heel wisselend, hij is nu 9 dagen. Sommige dagen steeds 3-3,5 uur en andere dagen ineens elke 2 uur. Ik voed volledig op verzoek.
8 dagen geleden
Reactie op joyinaya
Hier ben ik het helemaal mee eens! Mij werd dit ook zo aangeleerd door de k ...
Dit heb ik ook gedaan! En mijn baby is nu op dag 5 alweer boven geboortegewicht, wat heel bijzonder blijfkt te zijn! Ik heb hierdoor wel 2 nachten van bijna continu voeden achter de rug maar hopelijk wordt dat vanaf nu beter.
8 dagen geleden
Ik geef mijn dochter eerst de ene borst, totdat ze niet meer actief drinkt/slaperig is. Dan verschonen we haar en dan de andere borst.
Verschilt heel erg per voeding hoeveel ze drinkt en hoe snel ze weer komt. Ene keer komt ze met een uurtje weer andere keer pas na 4 uur. Voeden op verzoek.