42 Reacties

25 dagen geleden

Wij hebben gister een kennismakingsgesprek met onze Doula gehad. Enorm fijn! Zij gaat ons de aankomende periode klaarstomen voor de bevalling. Wij kijken hier enorm naar uit🥰

25 dagen geleden

Heb de eerste bevalling het ook gewoon op me af laten komen en had geen plan, heb dat als heerlijk ervaren. Omdat ik geen plan had en de houding “zien wel hoe het loopt” was alles goed en kon ik tevreden terugkijken op de bevalling! Ondanks dat deze medisch was en met kunstverlossing was het allemaal echt prima en goed te doen. Had ook zelf van te voren heel sterk het gevoel in dat moment zelf wel te kunnen kiezen/aangeven wat ik wou en dat was ook echt zo. Wat wel hielp is dat ik wat ingelezen had over hoe een bevalling verloopt en de fases en wat je dan ongeveer kan verwachten. En dat was prima en meer dan voldoende. Succes!

25 dagen geleden

Hier ook weinig tot geen voorbereiding. Ook een plan vind ik het stomste woord ooit. Elke bevalling loopt anders en het komt zoals het komt. Alleen wat bevalverhalen op youtube bekeken, net zoals bij de eerste keer. Was helemaal prima. Ik had destijds wat wensen op papier gezet, maar dat hele papiertje is de tas niet eens uit geweest. Go with the flow. Erg fijn dat ik geen optie heb waar te bevallen, dat wordt sowieso weer het ziekenhuis. Doe mij ook maar mooi weer een ruggenprik en anders morfine, mocht het te snel gaan. Enige wat ik sowieso wil, is dat mijn man bij de baby blijft mocht het mis gaan.

25 dagen geleden

Ik ga geen cursus doen, maar alleen naar de informatieavond van de verloskundige praktijk. Er is zoveel aanbod dat ik zelf al niet kan kiezen, wat mij al lichte stress geeft. Daarnaast is de kans ontzettend groot dat het allemaal anders loopt dan je zou willen en hebt geleerd op zo’n cursus. Dus ik heb besloten om het niet te gaan volgen. Ik merk dat ik er nu juist heel relaxt in sta en het op mij af laat komen. Dat geeft mij rust. Misschien dat ik na de informatie avond nog verder ga inlezen over de verschillende stadiums van een bevalling. Dat moet voldoende zijn.

25 dagen geleden

Ik lees één boek (positief over bevallen), zodat ik globaal mijn optie weet en ook kan bedenken wat ik wel/niet wil bij de bevalling. Heb ook niet echt mensen in mijn omgeving die recent bevallen zijn, dus wel fijn om iets te weten over mogelijke bevalposities, fases van de bevalling, pijnbestrijding etc. Ben verder niet van plan er veel verder op in te lezen, cursussen te doen of filmpjes te kijken. Ben zo iemand die flink in paniek kan raken als ik een plan heb dat niet lukt, dus dat is beter van niet. Ik mik dus op nét geinformeerd genoeg zijn dat ik op het moment zelf de keuzes kan maken die bij mij en de situatie passen ;) Ik maak overigens wel een basic bevalplan met dingen als zo min mogelijk mensen aanwezig, zo min mogelijk medische ingrepen e.d. Mijn zwangerschap is door medicatie medisch en moet dus sowieso in het ziekenhuis bevallen

25 dagen geleden

Hier geen voorbereidingen of plannen gemaakt. Bij de eerste ook niet gedaan. Bij de eerste had ik alleen een bad gehuurd voor thuis. Liep ook allemaal anders. Ik kan nu wel zeggen ik wil in een bed bevallen maar als je rug weeen hebt, geloof me dan wil je niet eens liggen in een bed. Ik zat uiteindelijk op een baarkruk met mijn favoriete apparaat de Tens 👍🏻😂

25 dagen geleden

Ik ben vorig jaar bevallen van de eerste en nu zwanger van de tweede. Vorige zwangerschap heb ik wel een cursus gedaan (alleen) en dit was in combinatie met ademhaling en yogaoefeningen. Vond ik zelf wel heel prettig, maar voor deze keer niet nodig want ik weet het allemaal nog wel. Ik heb 2 boeken gelezen, eentje over bevallen en een over borstvoeding. Merkte vooral die laatste dat het wat extra druk gaf na de bevalling. Dit is natuurlijk heel persoonlijk, maar voor mij voelde het alsof de borstvoeding “moest” lukken terwijl het gewoon echt niet ging. Hierdoor vond ik het moeilijker om voor mezelf de keuze te maken om naar kunstvoeding te gaan. Qua beval plan had ik weinig eisen. Ik wilde in het ziekenhuis bevallen en verder hoefde ik niet per se te weten hoe ver ik al was of hoe lang we al bezig waren. Dus geen zichtbare klok in de bevalkamer enzo. Was bang dat ik daar dan tegenaan zou gaan hikken. Uiteindelijk heeft alles maar 8u geduurd 🙈 vanaf het breken van mijn water totdat onze zoon er was. Dus die was achteraf overbodig. Onze zoon kwam met 37+1 dus mijn enige tip is wel zorgen dat je in ieder geval alvast weet wat je in de vluchtkoffer mee wil nemen. Ik heb dit de ochtend zelf nog ingepakt en was uiteindelijk ook prima te doen, dus ook geen stress als t allemaal nog niet klaarstaat 😉

25 dagen geleden

Goeie vraag! Ik heb podcasts geluisterd en ben van plan om ook YouTube filmpjes te gaan kijken over bevallingen, verhalen en ademhalingsoefeningen. Ik wil graag samen met mijn man wel 1 of 2x naar een cursus, gewoon zodat het van ons samen voelt. Ik denk erover een bad te huren, zou heel graag thuis willen bevallen. Wil me nog verdiepen in eventuele mogelijkheden thuis qua pijnbestrijding. Ik wil me een beetje voorbereiden, dat geeft me denk ik wel rust. Maar, zoals verwacht loopt alles anders, het ook over me heen laten komen en geen hele strakke plannen maken, want dan word ik teleurgesteld. Ook de reden dat ik twijfel over bad / tens huren. Kost ook weer allemaal geld en niks wordt door zorgverzekeraars vergoed hier. Ik wil graag voor mezelf bedenken of mijn zusje aanwezig is bij de bevalling. Kan hier nog niet zo goed een gevoel bij krijgen. Hoe bepalen jullie wie erbij is?

25 dagen geleden

Reactie op o0O0o_Mies

Goeie vraag! Ik heb podcasts geluisterd en ben van plan om ook YouTube film ...
Heel herkenbaar zoals jij erin staat! Een bad huren lijkt me heel relaxt maar ik wil er ook niet teveel druk op leggen dat dat per se zo moet gaan. En we hebben zelf ook een heel groot bad, dus ik vraag me ook nog af of ik daar niet een groot deel vd bevalling in kan zitten. Bij mijn verzekering wordt het kopen van een tens vergoed, huren niet.. ook raar. En ik heb er eigenlijk nooit over nagedacht om iemand anders dan mijn partner erbij te laten zijn. Lijkt me ook best wat gevraagd als die ineens vrij moeten nemen of midden in de nacht naar je toe moeten.. maar als je denkt dat het je helpt is het wel een hele mooie eer voor je zusje!

25 dagen geleden

Heel fijn trouwens om te lezen hoe iedereen er in staat, allemaal weer andere overwegingen maar dat laat ook zien dat er geen goede of foute keuzes zijn! Daar ben ik somseen beetje bang voor, om de foute keuze te maken.

23 dagen geleden

Bij mijn eerste zwangerschap had ik 0 voorbereiding. Simpelweg omdat ik mijn lichaam vertrouw en je ademhaling is het aller belangrijkste(laat dat nu net het makkelijkste zijn en al in bezit😉). Ik liet het gewoon over mij heenkomen en maakte zelf alle beslissingen. Wat ik dit keer wel anders doe is een lekker los huispak na de bevalling. Mijn hemel wat heeft je lichaam het koud na de bevalling.

23 dagen geleden

Ik ben van eerste thuis bevallen met gekocht bevalbad(was toen even duur als huren). Ik had geen cursus gedaan maar wel heel veel opgezocht, filmpjes gekeken over borstvoeding met aanhappen hoe dat eruit ziet als het goed gaat en hoe je tepel vervormd als het niet goed was gegaan,, vlucht koffers maken(lippenbalsem mee, eten, schone sokken man haha, maat 50past altijd wel etc) pijnbestrijding, eerste weken na bevalling etc etc. Laatste 4 weken had ik ineens nog zwangerschapsyoga gedaan. Podcast geluisterd. Ik had een bevalplan met plaatjes met een golden hour. En ik had al een paar jaar goed geluisterd naar anderen in omgeving. Zoals wanneer iemand zei dat vaak voelen hoe ver je bent de ontsluiting kan belemmeren. Of dat als ze via het hoofdje de hartslag word gemeten er wel een klein gaatje wordt geschroefd in het hoofdje en dat soms alternatief anders meten ook mogelijk is. Dat je een oxytocine spuit soms krijgt na de bevalling en of ik dat wel wil(ik moest wel want veel bloedverlies na goede bevalling, dan is het goed). En dat een gentle keizersnede bestaat. Dat als ze je in ziekenhuis laten liggen op je rug in bed je vaak beter kan vragen of andere houdingen mogelijk zijn, dat is vaak fijner met weeën opvangen en vaak mogelijk. Dat de zwaartekracht meewerkt bij bevalling.

23 dagen geleden

Wij hadden bij de eerste de samen bevallen cursus gedaan. Opzich wel een leuke cursus maar het leukste vond ik de contacten die je op doet. We hebben nu anderhalf jaar na de bevalling nog steeds contact met een aantal. Of ik er wat aan heb gehad weet ik niet, maar mijn man vond het wel heel fijn dat hij wat concrete handvatten kreeg waar op te letten. Dit keer doen we geen cursus en het beval plan heeft de verloskundige gemaakt ivm met mijn gigantisch snelle bevalling de eerste keer. Dit keer had vooral zij wensen en wij gaan lekker overal in mee. Vorige keer ging zo vanzelfsprekend dat ik het lekker op mij af laat komen.

23 dagen geleden

Ik ben zelf al voorbereid omdat ik in deze zorg heb gewerkt, de kennis geeft mij rust en houvast. Wel hebben we een cursusavond bij de verloskundige gedaan, dat ging dan over de zwangerschap en bevalling, dit was leuk en met name fijn voor hem zodat hij weer wat hij kan verwachten. Verder hebben wij het boek van de verlosmoeder, die hadden we al zodra er een kinderwens was. Zij geeft uitleg van kinderwens tot minimens (haar eigen tekst). Ze heeft ook een eigen YouTube kanaal en instagram met nuttige filmpjes en uitleg. Verder hebben we samen besproken wat we willen/verwachten tijdens de bevalling. Maar ook wat ik van hem verwacht, wat ik voor ogen heb, en dingen zoals wie lichten we in? Wanneer bellen we familie als het geboren is? Hoe doen we het de eerste week met kraambezoek? Wat doen we met sociale media?

21 dagen geleden

Zowel bij mijn eerste als tweede heb ik geen voorbereidingen gedaan. Enigste wat ik wist was dat ik in het ziekenhuis wou bevallen. En ik ging er vanuit dat alles fout ging en het een verschrikkelijke bevalling was, zo kon het altijd alleen maar beter gaan en zou ik ook niet teleurgesteld zijn. Dit werkte voor mij wel heel goed.

21 dagen geleden

Ik ben zelf wel van het voorbereiden. Ik moet die bevalling doen, mijn kindje op de wereld zetten, mijn verantwoordelijkheid om me daarop voor te bereiden. Plus ik heb nare ervaring gehad waarbij niet naar mij werd geluisterd door zorgverleners, dat hoop ik met voorbereiding te voorkomen, doordat ik ook kennis heb. Al heb ik ook vriendinnen die juist geen voorbereiding hebben gedaan en dat hen meer rust gaf. Wat ik voor mijn eerste bevalling heb gedaan: - Podcast luisteren met bevallingsverhalen. Heeft mij geholpen realistischer beeld van bevallen te krijgen, je hebt niet altijd invloed over het beloop, maar wel hoe je erin staat (wijzer in verwachting podcast). - Cursus samen bevallen. Ook voor mijn partner heel fijn. Op zich leuke cursus, wel aan gehad. Fijn om samen te doen, mijn man wilde mij ook graag zo goed mogelijk ondersteunen tijdens bevalling. - Zeker een bevalplan, vooral dat ik communicatie belangrijk vind. Ik wil dat dingen samen met mij beslist worden, niet over mij (alleen wanneer elke seconde telt doen ze natuurlijk dat). - Ik heb thuisbevalling gehad. Ik had badje (echt superfijn!), zo een bal etc. Kraamverband, tepelzalf etc. - Geprobeerd goed te blijven bewegen, maar dat vond ik nog het moeilijkst met alle kwaaltjes. - Inlezen over na de bevalling, de eerste 24uur en eerste maanden. - Inlezen over borstvoeding, hoe aan te happen etc.

14 dagen geleden

Ik had vandaag weer controle bij de verloskundige en toen had ik het even over de thuisbevalling en dat ik misschien zo'n bad wil huren. Vanuit hun is de eis dat je om dat bad heen moet kunnen lopen, en de meeste mensen zetten hem daarom beneden. Maar dan moet je ook beneden een bed inrichten, matras op de eettafel is bij ons geen optie. Zijn er meer die hier mee bezig zijn, als je een bevalbad wilt huren waar zet je die dan neer? De vk zei ook dat je vaak óf de ontsluitingsfase in bad doet óf de persfase, maar niet allebei want dat duurt gewoon te lang en dan moet je het water weer verversen etc. Als het alleen om de ontsluitingsfase gaat en het bad gebruiken om die pijn op te vangen, zou ik dat ook gewoon in ons eigen (grote) bad mogen doen en dan eruit voor de persfase begint, dus ik overweeg nu of het wel de moeite is om zo'n bad te huren.

14 dagen geleden

Eerst zwangerscahp van een tweeling.. (Nu 30weken) Geen cursus, wel veel informatie/ filmpjes (verlosmoeder) opgezocht zodat ik de basis dingen van een bevalling weet.. Voor de rest laat ik het op mij afkomen want het zal nooit zo gaan als hoe je je het voorstelt.. Ik ben verplicht te bevallen in het ziekenhuis, iets wat mij juist heel veel rust brengt.. Ik doe 1x per week zwangerschapsgym en 1x per week 'powerwalk', des te fitter ik de bevalling/ keizersnee in ga, des te sneller zal ik herstellen.. Vlucht koffer staat al klaar en de spulletjes zijn bijna allemaal gekocht, dit omdat de dingen waar ik wel invloed op heb, graag op orde heb! =)

14 dagen geleden

Er is alleen voorbij gekomen. Aanvullend daarop heb ik bij mijn eerste nog de boel 'opgerekt'/'geoefend' met zo'n ballonnetje vanaf week 37 (bekendste merken hiervoor zijn anniball of epi-no, ik had die laatste). En perineum massage gedaan. Je hebt natuurlijk geen vergelijk om te weten of het geholpen heeft, maar ik had een hele snelle bevalling (maar 2 persweeën) en toch maar minimale scheurtjes. Terwijl ik ook genoeg andere verhalen qua scheuren heb gehoord bij snelle bevallingen 😅 Dus ga dat dit keer zeker weer doen :)

14 dagen geleden

Reactie op kristab88

Ik had vandaag weer controle bij de verloskundige en toen had ik het even o ...
Ik zit precies met ditzelfde dubio