20 Reacties
één maand geleden
Klinkt niet fijn nee. Ik snap je heel goed. Ik denk alleen dat het overmatig schoonmaken etc het probleem niet beter maakt. Ik heb meerdere malen infecties gelregen door chilly gel & lactacyd. Mijn huisarts en verloskundige raden het echt af! Alleen met water en het voor de rest een beetje negeren is mijn allerbeste advies.
één maand geleden
Ik zou juist zo min mogelijk scheren en al helemaal geen chemische schoonmaak middelen gebruiken voor daar beneden. Ja, het ruikt anders maar waarschijnlijk ruik jij dat als enige zo sterk door je zwangerschapsneus. Zoveel mogelijk katoenen onderbroeken dragen en de overtollige afscheiding af en toe wegvegen met een wc papiertje?
één maand geleden
Geen middelen gebruiken om te reinigen, enkel water. Idd katoenen ondergoed dragen en op dagen dat je vrij/thuis bent vaker van ondergoed wisselen. Ikzelf draag op werkdagen ook inlegkruisjes omdat ik voor m'n gevoel sinds de zwangerschap overal een slakken spoor trek 😅 ga ervanuit dat na de zwangerschap het wel weer zoals voorheen zal zijn. Maar ik herken je onzekerheid, ervaar deze helaas ook. Uitzitten vrees ik.
één maand geleden
Herkenbaar. Ik zou je adviseren om dagelijks te douchen maar niet te wassen met zeep. Alleen water gebruiken. Je broeken na 1 x dagen wassen. En twee keer per dag je slip vervangen. Het is ff afzien, maar straks wordt het weer beter. En soms twee keer douchen. Zeker voor als je naar bed gaat en gewoon bloot slapen. Vooral laten luchten.
één maand geleden
Stoppen met de zeepjes en doekjes, ookal zeggen ze dat het speciaal is etc het geeft alleen maar meer ongemak. Verder katoenen ondergoed en katoenen inlegkruisjes. Als je je niet fris voelt kan je ook na het plassen even spoelen met water (peri bottle bijv). Door je hormonen heb je meer afscheiding en ruikt het ook wat anders. Grote kans dat alleen jij het ruikt trouwens!
één maand geleden
Ik denk dat je juist te fanatiek aan het schoonmaken bent. Lactacyd, chilly doekjes etc hebben ondanks dat ze ph neutraal beweren te zijn wel impact op de natuurlijke balans van je vagina. Iedere dag douchen is ook niet goed voor je huid. Inlegkruisjes zijn ook vaak broeinesten voor m’n gevoel mits je regelmatig wisselt.
Katoenen onderbroeken zijn inderdaad een goede tip en probeer is zonder ondergoed te slapen. En max 2-3 x per week te douchen en dan alleen water te gebruiken om je vagina te wassen. Verwacht niet binnen een week extreme verbetering, herstel van die balans kan soms wel langer duren.
Mocht je toch nog twijfelen over de geur: ff laten checken bij de huisarts of het geen bacteriële infectie of schimmeltje is
één maand geleden
Ik snap dat het vervelend voelt die afscheiding en nare geurtjes. Maar hoort er wel bij helaas.
Idd geen zeep of doekjes oid gebruiken. Enkel wassen met water.
Zelf heb ik ook inlegkruisjes nodig, heb het geprobeerd helemaal zonder maar geregeld is het net of ik in mn broek sta te plassen. Ik gebruik enkel wasbare katoenen inlegkruisjes. Stukken beter dan wegwerp. Dat gaat broeien en maakt het probleem alleen maar groter.
En ik zou ook niet te vaak douchen. Zo'n 3 keer per week en andere dagen je vagina even met water wassen.
één maand geleden
Ik reinig alleen met water en draag geen inlegkruisjes. Nadat ik gestopt ben met inlegkruisjes valt het opzich wel mee. Ik verschoon nog steeds wel 2x per dag mijn onderbroek, maar dat is beter dan de extreme geur die ik van de inlegkruisjes kreeg 😅
Maargoed iedereen is anders, dus ik weet niet of het voor jou verbetering geeft als je hetzelfde doet. Zou iig niet teveel geurdingetjes smeren.
één maand geleden
Meer reinigen helpt bij mij niets tegen geurtjes. Ik herken je 'probleem' wel. Er is meer afscheiding en geur dan voor de zwangerschap.
Ik was alleen met water, het schijnt dat zeep en chilly etc niet goed is. Je vagina heeft een zelfreinigend vermogen.
Ik draag zelf wasbare inleggers, die vind ik veel beter werken dan niet wasbare.
Heel soms kan mijn vriend het ruiken, maar dan wel als we knuffelen ofzo en hij er met zijn neus dichtbij is.
Wat mij helpt. We hebben er beiden geen oordeel over. Ik (en mijn vriend) asocieer het niet met slecht of vies. Het is nu zo, het hoort erbij. Ik denk dan, goed, want het vagina zorgt voor een goede barrière tussen kind en buitenwereld (naast de vliezen dan).
En verder denk ik idd dat je hetzelf vooral ruikt, er ook meer op gefixeerd bent. Mijn vriend verzekerd mij dat hij niets ruikt verder(behalve die 2x zoals hierboven beschreven).
één maand geleden
Maak het bespreekbaar, ik denk dat je daar het meeste mee kan nu. Ik heb ook aangegeven: “mop, ik ruik anders en veel sterker. Laat het mij weten als het te erg is, dan kan ik er wat aan doen.” En als ik me tijdens intimiteit niet “schoon genoeg” voel door die onzekerheid dan blijven de hoofdjes boven de dekens 😉🤫
één maand geleden
Als je huid te droog wordt (van bv zeep of scheren) dan krijg je er meer barstjes/scheurtjes in waar bacteriën lekker kunnen gaan wonen. Zeker als je door bv afscheiding extra last hebt van vocht.
Het beste klinkt heel tegenstrijdig maar de droge huid invetten nadat je hem goed schoon hebt gemaakt. En aangezien het je intieme zone betreft zou ik me beperken tot bepanthen of lanoline. Je zal denk ik diezelfde dag nog meteen verschil merken.
Overigens de geur van de afscheiding zelf ga je niet tegen er mee. Maar je foef zelf mag dan niet meer ruiken. 😅
één maand geleden
Overigens, alle varianten van een wasbaar lapje wat je er tussen kan doen helpt ook. Gewone inlegkruisjes moet je niet gebruiken want daar zit een laag plastic op. Daardoor kan het extra lekker broeden.
Wasbare inlegkruisjes (let op dat je zonder plastic neemt), of des noods een katoenen zakdoek in je ondergoed, ademt wel en kan je alsnog wisselen gedurende de dag.
één maand geleden
Katoenen inlegkruisjes gebruiken. Wegwerp bestaan ook gewoon en zijn bij de etos te koop (merk Sanature is top). Stuk duurder maar het wel waard wat mij betreft. En verder wat iedereen hier al gezegd heeft; geen andere ‘schoonmaak’ middeltjes gebruiken. Hopelijk helpt het!
één maand geleden
Misschien juist minder wassen en niets meer gebruiken en inlegkruisjes in ieder geval snachts uitdoen en tussendoor een keer wisselen? Geen geparfumeerde inlegkruisjes, dan liever parfum op je broek of legging spuiten. Ik kan ook echt niet zonder inlegkruisjes nu, en m'n menstruatie ondergoed pas ik nu niet, die knelt. Nog paar weekjes.
één maand geleden
Niet scheren, geen spulletjes erin smeren, niet overmatig douchen. Gewoon dagelijks met water wassen en je lichaam zijn werk laten doen. Is het prima toe in staat.
één maand geleden
Hier precies hetzelfde. Er zit niets anders op dan katoenen ondergoed te dragen, geregeld die wisselen, inlegkruisjes op basis van katoen (always bijv niet). Ik slaap ook zonder ondergoed omdat er niet veel uitkomt als ik lig en dan lucht ik de boel gelijk. Doe 2 keer per week een schone pyjamabroek aan.
Ik had dit bij mijn eerste zwangerschap helemaal niet dus vind het wel irritant, maar het is niet anders.
En verder met lauw warm water schoonmaken, je vagina regelt z’n eigen Ph en al die middeltjes verstoren de zuurgraad. Tot slot: deppen ipv vegen. Gewoon zo min mogelijk klooien aan dat landschap down there ;) succes en je bent zeker niet de enige die zich zo voelt