22 Reacties
13 dagen geleden
Hey, ik had ook een geplande keizersnede.
Ik had het nettenbroekje uit het kraampakket meegenomen, in het zkh bleek ook dat ze de nettenbroekjes niet meer op voorraad hadden. Vond die voor in het begin wel fijner zitten dan gewoon ondergoed. Vanwege de pijn/gevoeligheid rond de middel.
Zelf droeg ik ook een voedingstopje met spaghettibandjes (ipv voedingsbh).
13 dagen geleden
Ondergoed idd vooral hoog sluitend, zoals de Mady van Zeeman. Maar er zijn meer merken met dit model.
Voedingstops vind ik zelf ook fijner, minste gedoe om je kindje aan te leggen als je daar de eerste tijd nog mee moet oefenen. Maar heeft niet perse met de keizersnede te maken.
Je ruimste zwangerschapsbroeken en leggings zijn voorlopig nog je favoriete broek! Hoog en niet strak om je buik.
Ik heb een badplank geleend om te gebruiken bij het douchen, wij douchen in bad namelijk, dus een krukje kan niet. Maar kunnen zitten onder de douche kan wel heel fijn zijn de eerste week.
Ook heb ik een ruggesteun geleend, om in bed rechterop te kunnen zitten en niet alleen in de kussens te hangen. Die afwisseling is ook fijn, voorlopig zal je toch vooral in bed zijn en zeker in bed voeden als je bv gaat geven.
Verder heb ik geen speciale dingen ivm de keizersnede. Heb bij de eerste een spoed gehad en deze keer een geplande, dus wist wat ik kon verwachten.
Gun jezelf vooral de tijd voor herstel! Soms denk je; zo het gaat de goede kant op en een dag later valt het ineens weer tegen. Die 6 weken herstel wordt niet voor niets geroepen.
13 dagen geleden
Mijn tip, zorg dat je goed geschoren bent bij de bikinilijn.
Mijn eerste was een spoedkeizersnede en ik had het de laatste weken/maanden gewoon laten groeien... (Gelezen dat dat niets uitmaakt voor de baby/verloskundige).
Nooit gedacht dat ik een keizersnede zou ondergaan en de pleister die over het litteken werd geplakt was net een wax strip die er op dat 5 dagen postpartum vanaf moest.
De dag voor mijn geplande keizersnede wordt nog alles goed geschoren ;)
13 dagen geleden
Reactie op Sunny-in-Perth
Mijn tip, zorg dat je goed geschoren bent bij de bikinilijn.
Mijn eerste wa ...
Ik snap je punt zeker. Het liefst zou ik ook echt nog scheren voor de geplande keizersnede (want au!!!!)
Maar ze geven in de folders van het ziekenhuis (en online) aan dat je juist niet meer mag scheren ivm infectiegevaar!
13 dagen geleden
Reactie op Jade24
Ik heb morgen de geplande keizersnede staan, maar heb niks over het scheren ...
Oh ja het staat bij mij dus in een folder die ik van het zkh heb ontvangen over keizersnede 🙈 en toen ik het ging googlen vond ik het ook haha.
13 dagen geleden
Reactie op IK12342024
Ik snap je punt zeker. Het liefst zou ik ook echt nog scheren voor de gepla ...
Het gaat erom dat je geen wondjes van het scheren hebt net voor de operatie (want dat is het) maar als je het een paar dagen van te voren doet dan kan dat prima hoor.
Verder de eerder genoemde netbroekjes zijn fijn. Die gaan ook niet zo broeien en helpen dus de wondgenezing.
Ik droeg een simpele top in het ziekenhuis, veel te warm anders.
In ons ziekenhuis gingen de baby'tjes in een warmtebak na de geboorte, hierin dragen ze alleen een romper met lange mouwen en verder niks. Die hadden wij nou net niet mee.
Neem wat lekkere badschuim mee, de eerste keer douchen is dan zo fijn!
En een lange oplaadkabel voor je telefoon want de stopcontacten zitten best ver achter het bed.
Thuis is een douchekrukje fijn, staand douchen is in het begin nog heel vermoeiend. Recht staan en je armen boven je hoofd is zoiezo geen fijne beweging.
Wij hadden de eerste week thuis geen visite, gewoon lekker met ons nieuwe gezinnetje ons opgesloten in de babykamer.
Een beetje op bed hangen of in de stoel en vooral heel veel genieten van ons wondertje.
Die rust heeft m'n herstel veel goed gedaan en ik kan dat zeker aanraden
13 dagen geleden
Reactie op IK12342024
Oh ja het staat bij mij dus in een folder die ik van het zkh heb ontvangen ...
Dat is vreemd want wanneer ik ga googlen vind ik juist dat er wel geadviseerd wordt om te scheren alleen niet meer 2 dagen voor de operatie in verband met mogelijk kleine wondjes.
Vanuit mijn ziekenhuis wordt scheren wel aangeraden (gevraagd zelfs) en krijg je vooraf een speciale body wash waarmee je die ochtend kunt douchen (en dan uiteraard niets anders meer gebruiken, geen lotion of iets).
Make-up en nagellak mag hier wel gewoon, begrijp dat dit in andere ziekenhuizen niet mag... De richtlijnen zijn dus niet overal hetzelfde.
13 dagen geleden
Reactie op Sunny-in-Perth
Dat is vreemd want wanneer ik ga googlen vind ik juist dat er wel geadvisee ...
Wel gek dan he, dat richtlijnen zo kunnen verschillen!
Maar goed ik denk soms, als het een niet-geplande ks zou zijn, dan zou je ook misschien net geschoren hebben; lotion hebben gebruikt of gegeten ofzo..
12 dagen geleden
Mocht je veel pijn hebben bij lopen en zeker bij handelingen zoals hoesten, niezen ect. Leg een kussen(tje) tegen je buik en geef lichte tegendruk tijdens de handeling. Hierdoor kan je buik niet zo ver naar voren komen en spanning opkomen, dit verminderd de pijn.
Laat je goed adviseren hoe uit bed te komen, er zijn namelijk genoeg tips die het comfortabeler maken om dat te doen maar beetje lang om te typen 😉
Blijf de eerste dagen echt boven. Ga niet de gezellige kraamvrouw uithangen. Gewoon in en rond je bed, dat is echt meer dan genoeg de eerste dagen. Overschat jezelf niet en neem ook die eerste dagen gewoon 4x daags 2 paracetamol.
12 dagen geleden
Ik heb een maand geleden een keizersnede gehad! Ongepland dus was nergens op voorbereid😜 wat ik je kan aanraden is ondergoed en broeken die je lekker hoog kan optrekken. De snede maken ze precies in het randje waar je broeksband of ondergoed in valt en dat vond ik heel onprettig.
Ik heb overigens geen pleister op de wond gekregen dus geen toestanden met scheren of wat dan ook gehad! Het scheren daarna is wel wat spannend omdat dat litteken in je schaamstreek valt(precies erboven)
Probeer vooral niet te snel weer teveel te doen. Ik voelde me heel wat maar eenmaal op m’n benen staand viel ik flauw🤭
Lekker je eigen douche spulletjes meenemen want dat douchen is goddelijk(zelfs als iemand anders je doucht) en een oplader met verlengdoos of lang snoer zijn ook een aanrader.
Ik droeg gewoon een topje van de primark en vond het het fijnst de borsten gewoon bloot te maken met voeden. Mijn dochter vond het aan de borst drinken dan ook niet zo makkelijk dus ik wilde dat gewoon makkelijk hebben. Ik had een lekker groot pyjama shirt met knoopjes aan de voorkant zodat je wel wat aan had zeg maar. Snap je het nog?
Omhoog komen is heel lastig aan het begin. Ik kreeg de tip om je op te trekken aan de zijkanten van het bed(die omhoog staan en waar je je bed mee kan bedienen) dat was echt goud want die papegaai hangt net niet praktisch is mijn ervaring.
Diezelfde zijkanten kunnen dus ook omlaag als je je bed uit wilt om bijv te plassen(hier kwam ik te laat achter)