16 Reacties

één maand geleden

Het beste is om ijzertabletten met vitamine C in te slikken, neemt veel beter op (versgeperste jus, of sinaasappel eten) geen bruistabletten die mogen niet. Mijn ijzer is gehele zwangerschap laag geweest en moest onlangs weer prikken omdat mijn uitgerekende datum nadert, en gelukkig is die omhoog gegaan door die combinatie. Heel toevallig zat ik laatst bij de gynaecoloog en die gaf aan dat ze het liefst geen ijserinfuus aanraden, vanwege heftige allergische reacties die kunnen optreden. En in combinatie met zwangerschap helemaal afgeraden.

één maand geleden

Reactie op Vierdekindje2024

Het beste is om ijzertabletten met vitamine C in te slikken, neemt veel bet ...
Ah oke! Bedankt voor de tips. Het trimester had ik een waarde van 6,8, tweede trimester 6,3 en nu 6,0. Ik ben bang dat het niet voldoende toeneemt op tijd voor de bevalling gezien ik nu 34+3 ben en het een aantal weken kan duren voor het weer op peil is. Hierdoor zou het herstel langer kunnen duren na de bevalling. Heel stom maar: chat gpt noemt mijn waarde erg laag en adviseert een ijzerinfuus en de verloskundige geeft aan dat het niet meer gemonitord hoeft te worden na haar advies om ijzertabletten van Orthica te slikken volgens “de richtlijn”.

één maand geleden

Mijn ijzerwaarde was 2 maanden geleden ook 6.0 en voelde me erg vermoeid. De verloskundige had me al eerder op ijzertabletten gezet 2/3 keer per week, maar moest vanaf dat moment naar dagelijks. Moet zeggen dat ik al snel verschil voelde, veel minder vermoeid. Deze week bloed geprikt om te kijken hoe de waarde nu is, er is nog geen uitslag, maar vermoed wel dat de waarde omhoog zal zijn gegaan. Misschien kun je dat overleggen met je verloskundige?

één maand geleden

Reactie op 22-24mama

Mijn ijzerwaarde was 2 maanden geleden ook 6.0 en voelde me erg vermoeid. D ...
Fijn dat je zo snel opknapte. Misschien is dagelijks inderdaad gewoon beter ik ga overleggen met de verloskundige evenals dat ik het fijn vindt om te monitoren. Ik ben ook erg vermoeid… ik dacht eerst dat dit een standaard kwaaltje is, maar met deze waarde en de andere symptomen van bleekheid en flauwte.. weet ik dat het aan mijn hg waarde ligt. Ik ben ook een keer goed flauw geworden waarbij ik dacht: nu ga ik van mn stokje. Ik dacht dat dit bij de lage bloeddruk hoorde maar niet dus

één maand geleden

Ik ben nu bijna 36 weken en al 2x een ijzerinfuus gehad. Het kan namelijk zijn dat je lichaam de tabletten niet goed verwerkt ofzo. Zelf voel ik ook na het infuus weinig verschil. Hoe lang slik je de pillen nu? Een infuus geven ze 10 dagen dacht ik..

één maand geleden

Reactie op Dua.aaaa

Ah oke! Bedankt voor de tips. Het trimester had ik een waarde van 6,8, twee ...
Mijn waarde zat op 6.0 met 34 weken, kreeg toen ferrofumeraat ijzertabletten die ik de komende 6 weken 2x per week met vitamine C moest innemen, ben nu 37 weken en mijn ijzer is nu 6.8 dus het kan hoor dat deze weer omhoog schiet.

één maand geleden

Ik ben 36 weken en heb tot nu 3x ijzerinfuus gekregen op advies vd gyn. Geen idee meer wat mijn waardes waren, maar volgens haar heeft mijn lichaam het hard nodig voornamelijk voor de bevalling. Ik moet wel zeggen dat ik voor mijn zwangerschap ook altijd een lage hb had. En mijn lichaam verwerkt ferro tabletten niet en ook al eet ik ijzerrijk ik merk ik helaas geen verschil. Misschien is dat ook het geval bij jou? Als het niet lukt met de verloskundige kan je misschien je huisarts contacteren voor het bloedprikken? Aankaarten dat je erg vermoeid bent etc..

één maand geleden

Reactie op Eilandfamilie

Ik ben nu bijna 36 weken en al 2x een ijzerinfuus gehad. Het kan namelijk z ...
Nog maar 2 dagen dus heel kort.. 21 oktober heb ik een nieuwe afspraak bij de verloskundige. Het jammere is dat ik nooit een ijzerinfuus heb gehad en totaal geen idee heb wat het kan doen voor me.

één maand geleden

Reactie op maanbloem

Ik ben 36 weken en heb tot nu 3x ijzerinfuus gekregen op advies vd gyn. Gee ...
IJzerrijk eten en de ijzer die al in de multivitamine zit voor zwangeren heeft inderdaad geen effect op mij gehad. Vandaar dat ik vrees dat het nu ook niet verbeterd. 3 keer lijkt me wel een flinke dosis, jammer dat je je waarde niet weet. Merk je bijwerkingen door het infuus?

één maand geleden

Reactie op Dua.aaaa

IJzerrijk eten en de ijzer die al in de multivitamine zit voor zwangeren he ...
Nee, ik heb geen bijwerkingen gekregen. Ijzerinfuus doet mij erg goed en zie ik er minder vermoeid uit (kleur terug in het gezicht) Na paar dagen tot een week merk je verschil.

één maand geleden

Het helpt heel goed om groene groentes te eten of te mixen in blender met bijvoorbeeld sinaasappelsap of melk. En ik gebruik voor mijn lage ijzergehalte ijzertabletten op natuurbasis, verkrijgbaar bij Etos. Die doen wonderen bij mij! (gentle Iron heten ze).

één maand geleden

Reactie op Happy mother

Het helpt heel goed om groene groentes te eten of te mixen in blender met b ...
Is dat van Solgar? Mijn verloskundige zegt dus dat die van Ortica beter zijn, terwijl ik zelf fan ben van het merk Solgar. En heb je recepten van de smoothies? Gebruik je alleen spinazie of ook andere groenten?

één maand geleden

Ferrofumaraat via huisarts/verloskundige vind ik fijn. Richtlijn van huisarts is recentelijk aangepast en adviseert eerder voor te schrijven dan verloskundige. Veel ijzertabletten die je bij de drogist kunt krijgen bevatten minder ijzer maar wel andere vitamines toegevoegd. Ik vind dat zelf erg onprettig omdat het ook mogelijk is om teveel binnen te krijgen. Een voorbeeld hiervan is vitamine B6( kan langdurig te hoog gebruik tot schade aan de zenuwen van handen en voeten leiden) https://mobiel.voedingscentrum.nl/encyclopedie/vitamine-b6.aspx

één maand geleden

Reactie op Lausbubje

Ferrofumaraat via huisarts/verloskundige vind ik fijn. Richtlijn van huisar ...
Bedankt voor de tip!! Ik kreeg juist van de verloskundige te horen dat ferrofumaraat minder goed opneembaar is dan bisglycinaat. Dat laatste zit in othica.. ik ga maandag weer bloedprikken om te kijken of het iets heeft gedaan. Anders wil ik naar een andere oplossing zoeken. Een ijzerinfuus doen ze pas met waarde 5,3 en lager.. dus daarvoor kwam ik niet in aanmerking

één maand geleden

Mijn ijzer was ook behoorlijk omlaag gegaan waar ik met 28 weken veel last van had. Ook een te lage onderdruk hielp niet mee. Ik had weinig energie en de hele dag een licht gevoel in mijn hoofd. Op aanraden gentle Iron van Solgar gaan slikken. Na een week of 2 trokken mijn klachten weg en kreeg ik weer meer energie. Lijkt bij mij dus goed te helpen.

één maand geleden

Reactie op Reez

Mijn ijzer was ook behoorlijk omlaag gegaan waar ik met 28 weken veel last ...
Oja, ik slik elke dag 1 capsule van Gentle Iron.