23 Reacties
één maand geleden
Hmm wat voor ijzer tabletten heb je? Ik kreeg gentle iron aangeraden, die kun je gewoon bij een maaltijd nemen en maakt niet uit of het s ochtends of s avonds is. Wel idd zuivel en cafeïne erbij vermijden en wat fruit erbij helpt juist voor de opname.
Als je ze wel bij het ontbijt moet nemen, misschien Havermout met plantaardige melk en wat fruit erbij? Daar zit ook nog eens veel ijzer in.
één maand geleden
Ik slik ook ijzertabletten, maar de apotheker adviseerde om het na het ontbijt in te nemen, ivm maagklachten.
Ik heb ze 1x nuchter genomen, maar toen de hele dag veel last van brandend maagzuur.
Ik neem ze nu in met sinaasappelsap, na mijn ontbijt (havermout met plantaardige melk). Daarna idd een aantal uren geen zuivel.
één maand geleden
Huh ijzertabletten op de nuchtere maag?
Juist niet, krijg je maagklachten van. Lekker een half uurtje na je ontbijt nemen.
Wel belangrijk is het om in combinatie met vitamine c te nemen, dan is de opname beter.
En niet in combinatie met melkproducten (calcium)
Je kunt dit opzoeken in het farmaceutisch kompas, het handboek over medicijnen. Gewoon te vinden via Google.
Hier kun je alle medicijnen in terug vinden overigens.
Ook of het overgaat in moedermelk en of je het als zwangere mag nemen.
Mocht je ergens over twijfelen.
één maand geleden
Mijn dochter wordt vaak wakker rond 5 uur dus dan neem ik hem snel in zodat ontbijt daarna gewoon normaal kan. Bij mij is gezegd op nuchtere maag en met een glas water, tenzij ik er last van kreeg dan met het ontbijt. Maar ik eet vaak muesli met melk, dus anders kan dat weer niet 😅 lastige pilletjes
één maand geleden
Let er bij plantaardige zuivel (havermelk, sojayoghurt, etc) ook op dat dit je dit vaak beter niet kan combineren. De calcium zorgt namelijk voor een slechtere opname van het ijzer en die is bij plantaardige zuivel vaak ook toegevoegd.
Veel biologische plantaardige zuivel heeft het dan weer niet toegevoegd, dus dat zou wel kunnen.
En misschien even overleggen met degene waar je de ijzertabletten vandaan hebt (apotheker, drogist, reformwinkel?) Die kunnen je vaak het beste advies geven, want zoals je al leest zijn er veel verschillende soorten 😉
Zelf neem ik een drankje waar de vitamine C al in zit (soort Duitse floradix)
één maand geleden
Reactie op iesabella
Oh oeps! Verloskundige zei tegen mij dat ik het voor het slapen gaan in kon ...
Ja snap ik is ook moelijk ik vind 4 uur na inname geen zuivel en koffie moelijker hahah eet graag yoghurt merk cruslie enzo en mag na halfuur dus nog niet geen calcium terwijl dat wel belangrijk is voor de zwangerschap
één maand geleden
Ik slik ijzertabletten sinds anderhalve maand en neem ze gewoon voor het slapenngaan in. Ik de avond neem ik vaak een fruitschaaltje en zo krijg ik vit C binnen. Ijzer is in die paar weken mooi gestegen dus blijkbaar werkt dit.
Ik heb ervoor gekozen om het in de avond te slikken juist omdat ik gedurende dag veel calciumhoudende producten eet. In de avond niet.
één maand geleden
Ben ik de enige die zo'n 30-45 min na het innemen van de tablet (ferrofumeraat) gewoon een glas optimel drink? (:
Volgens mij is de inname dan wat minder maar niet dat het niet werkt. Toch? Heb sinds ik die pillen slik juist s avonds last van maagzuur, dus ik heb geen trek om dan 's avonds die dingen te slikken.
één maand geleden
Ik vind het ook echt onmogelijk om de tabletten in te nemen en aan alle voorwaarden te voldoen 🙈 ‘s Ochtends drink ik koffie en daarna eet ik yoghurt voor ontbijt. En ‘s avonds eet ik ook nog beetje yoghurt. En in de middag eet ik vaak 2x een beetje omdat ik snel vol zit. dus nooit echt nuchter. Maar neem ik het meestal maar ergens tussen maaltijden in. Met vitamine c tablet erbij.