21 Reacties
11 dagen geleden
Nou precies dat, lekker doen wat goedvoelt. Je hoeft dat ook niet nu te beslissen toch? Ik zou wachten tot na de bevalling. Je kan dit ook in de eerste dagen beslissen. Afbouwen zal toch moeten gezien je productie die je nu al hebt.
11 dagen geleden
Ik heb de hele zwangerschap gedacht dat ik dit keer langer borstvoeding wilde geven dan de vorige keer (10 weken), maar aangezien mijn hele zwangerschap al ruk is + deze laatste loodjes ook behoorlijk zwaar voelen, denk ik ook steeds vaker: waar begin ik aan (ook zeker icm een peuter inderdaad). Zelf vind ik het heel belangrijk dat mijn baby minstens de colostrum binnen krijgt, dus ik ga gewoon starten met borstvoeding (mits het weer lukt natuurlijk) en ga het dan gewoon per dag aankijken. Ik zie mezelf nu, na 9 maanden ‘ploeteren’ en in de allerlaatste fase ook niet echt als toerekeningsvatbaar om hier een goede beslissing over te maken 😅
11 dagen geleden
Wat voor jou en jullie goed werkt! Je hoeft echt geen borstvoeding te geven, je kan het proberen, niets moet. Je kan nu prima nog twijfelen, laat het rustig bezinken. Uiteindelijk moet je wel een keuze maken, lastig he!!!
Ps. een goede productie colostrum zegt helemaal niets over de productie 'rijpe moedermelk' na de bevalling, daar is een bevalling/loslaten placenta en de eerste weken veel aanbieden/voedingen voor nodig etc en heeft colostrum geen invloed op.
10 dagen geleden
Doen waar je je goed bij voelt en die beslissing pas nemen als het zover is.
De ervaring van de vorige keer maakt het nu misschien wel makkelijker om de knoop door te hakken. Als je merkt dat het je vooral veel kost, dan lekker mee stoppen. Die stuwing moet je dan vroeg of laat toch een keer doorheen. En je lijf wordt echt niet boos op je als het veel/voldoende melk maakt en je maakt de keuze voor kv 😉
Ter overweging misschien; ik ben bij de eerste kv en bv gaan combineren vanaf 3 maanden. Zo kon ik toch het goede van bv blijven geven, maar had ik niet meer de volledige verantwoordelijkheid voor alle voedingen. Was bij mij noodgedwongen vanwege terugloop va productie en ik kreeg het niet meer op orde. Maar achteraf was die combi heel fijn!
Vooral om in de nacht bv te blijven geven; nooit gedoe met flesjes in de nacht. En ik had weinig last van die nachtvoedingen, legde hem aan, sliep half verder, legde hem terug en was weer in een diepe slaap vertrokken.
10 dagen geleden
Ja combineren zou ook nog een optie kunnen zijn.. ik kan nog even wachten tot ze er echt is en dan kijken.
Ik ben niet zo’n typische kv moeder of bv moeder. Mij maakt het eigenlijk geen reet uit. Maar vind t raar dat ik gewoon ineens deze twijfels heb terwijl ik zo ‘vastberaden’ was….
10 dagen geleden
Zoals iedereen hier al zegt: doe wat goed voelt. Bij m’n eerste heb ik het heel stressvol gevonden omdat ik ook dacht dat het “moest”. Uiteindelijk na 2 weken overgegaan op KV. Zoontje kwam tot rust, goed op gewicht, en ook ik voelde me weer mens. Nu heb ik al een pot nutrilon staan en wil ik colostrum geven maar daarna afbouwen. Of in elk geval mijzelf de ruimte gunnen om af te bouwen als dat nog steeds is hoe ik het wil.
10 dagen geleden
Beide is prima, maar bv is beter. Is 'geen zin' een goed argument in jouw leven?
10 dagen geleden
Reactie op Annesoof83
Beide is prima, maar bv is beter. Is 'geen zin' een goed argument in jouw l ...
Het is meer dan geen zin zoals je in m’n openingsbericht leest
10 dagen geleden
Reactie op AlleGerdasVerzamelen
Het is meer dan geen zin zoals je in m’n openingsbericht leest
Je kleding bedoel je?
10 dagen geleden
Ik wist bij m'n 1e heel zeker, voor mij geen borstvoeding. Voelde een soort weerstand om het tr geven, geen idee waarom.
Bij deze zwangerschap dacht ik in het begin ook meteen, direct starten met kunstvoeding.
En toen kwamen de twijfels, dat ik het misschien toch wel wil gaan geven. Nu 40+5 en weet het nog steeds niet echt wat ik wil. Ga waarschijnlijk wel de baby aanleggen, kijken of het lukt. Lukt het niet of voelt het toch niet als de juiste manier voor mij? Dan staat er wel al een pot kunstvoeding en een flesje klaar.
10 dagen geleden
Reactie op Annesoof83
Je kleding bedoel je?
Nee, niet alleen m’n kleding. Als het om kleding en geen zin was dan had ik dit niet geopend.
Het gaat me vooral om het stukje rust, die ik denk niet te gaan vinden en de complete afhankelijkheid van mij.
10 dagen geleden
Reactie op LittleStar16
Ik wist bij m'n 1e heel zeker, voor mij geen borstvoeding. Voelde een soort ...
Ja precies, het aanvoelen op het moment zelf is misschien ook handiger..
vind het wel fijn om te zien dat niet iedereen het al zeker weet ofzo….
10 dagen geleden
Reactie op Smos
Iets met hormonen 😉
Hm ja dat kan ook nog 🙊🙊
10 dagen geleden
Reactie op AlleGerdasVerzamelen
Nee, niet alleen m’n kleding. Als het om kleding en geen zin was dan had ik ...
Bv geven is heel mooi, maar die afhankelijkheid is wel pittig en ik vind ook wel dat daar makkelijk over gedaan wordt. Je kunt toch kolven en flesje laten geven? Uh ja, maar dan heb je dus alsnog zelf moeten kolven en ook dat kost energie, tijd, etc.
Het is echt wel een investering in die eerste weken, die zich kan terug betalen. Maar ieder moet voor zich afwegen of dat het waard is, omdat die investering ook voor iedereen anders aanvoelt.
Maak je er nu niet te druk over, het is geen keuze tussen goed en slecht. Maak lekker de keuze als het zover is op basis van de energie die het jou op dat moment kost.
Ik merk zelf dat het nu bij de tweede makkelijker gaat, je lijf heeft wat onthouden van de vorige keer. Ondanks keizersnede is hij meteen goed aan de borst gaan drinken, geen bijvoeding nodig gehad (bij de 1e wel) en ook het aanleggen gaat zoveel makkelijker omdat ik die ervaring al heb van de vorige. Dus je bent niet meer samen aan het leren.
10 dagen geleden
Reactie op Smos
Bv geven is heel mooi, maar die afhankelijkheid is wel pittig en ik vind oo ...
Ja dat heb je mooi geschreven. Dankjewel!
Het kindje is dan ook afhankelijk van je ja, ook al ga je kolven… ik ga het afwachten en ik zie het dan vanzelf wel.
Misschien ga ik het wel gewoon combineren met kv..
10 dagen geleden
Ik snap je helemaal. Bij de eerste was mijn keuze snel gemaakt: geen bv. Het was zó makkelijk, want voedingen konden gewoon afwisselend door mijn partner en ik gedaan worden. Zo kwam ik ook meer toe aan slaap en heb ik die eerste weken met een baby helemaal niet als pittig ervaren. Nu bij de 2e geef ik wel bv en wat een verschil.. het is heel mooi maar wel pittig. In zijn eerste twee levensdagen heb ik max. een paar uurtjes geslapen en mijn tepels.. tja. 😵💫 Het is zeker niet voor iedereen weggelegd. Onze oudste toont ook best wat jaloezie tijdens de voedingen. Ik denk dat het belangrijk is er open in te stappen, jezelf geen druk op te leggen en gewoon op het moment zelf aan te zien wat goed voelt. Commentaar zal er zijn, als je niet voor bv kiest, of zo heb ik dat toch ervaren.. maar je doet je kindje er echt niet met te kort. Een happy, uitgeruste en zelfzekere mama is soms meer waard. 😉
9 dagen geleden
Als je de eerste keer al borstvoeding hebt kunnen geven, weet dam dat de kans groot is dat het nu veel makkelijker op gang gaat komen en dus ook minder gedoe geeft in het begin 😊
Heb een aantal vriendinnen die nu net de 2e hebben en dit allemaal bevestigen. En als het lukt om dit keer iets verder te komen dan die 6 weken, ga je waarschijnlijk ook juist de gemakken ervan ervaren. Heb zelf bij de oudste ruim 2 jaar borstvoeding mogen geven en het was op een gegeven moment juist veel makkelijker dan kunstvoeding. Tuurlijk, de dagen dat ik moest werken en kolven waren klote, maar er waren toch meer voordelen dan nadelen (veel minder ziek en anders sneller weer beter, altijd troost kunnen bieden, veel minder spullen meesjouwen (en dus ook minder kunnen vergeten), geen flesjes schoonmaken, kostenbesparing, en natuurlijk: het meest gezond voor je baby).
En over je rust niet kunnen vinden: kun je de borstvoeding dan niet op een andere manier inrichten zodat je meer rust ervaart? Bij mij ging jet bijvoorbeeld veel beter vanaf het moment dat ik gewoon lekker liggend ging voeden 😊
één dag geleden
Reactie op Lis2
Ik heb de hele zwangerschap gedacht dat ik dit keer langer borstvoeding wil ...
Ik ben inmiddels een week geleden bevallen en gestart met borstvoeding. Het is níet te vergelijken met mijn eerste: dit keer gaat alles zo veel makkelijker en vrijwel pijnloos. Als dit zo doorgaat lijkt het me zelfs een stuk makkelijker dan flesvoeding: wie had dat gedacht? De moeite waard dus om minstens te starten en te kijken hoe het loopt/voelt :-)