24 Reacties
één dag geleden
Ik lees graag mee! Ik heb zelf 2x een spoedkeizersnede gehad. Mijn tip is om als de wond dicht is siliconen pleisters te plakken op het litteken. Je kan van die rolletjes kopen bij Amazon, stuk goedkoper dan bijvoorbeeld scarban siliconen pleisters. Over een paar weken heb ik ook een afspraak staan bij de keizersnede club, ben benieuwd!!
één dag geleden
Ik trap hem af: Morgen een week geleden ben ik via een geplande keizersnede bevallen. Mn dochter is ook via een ks gekomen dus ik wist al een beetje wat me te wachten stond. Dit keer bijna 1,5 L bloed verloren. Elke dag gaat het een stukje beter met de pijn. Na 1 dag mocht ik naar huis en neem ik 4x 500 mg paracetamol en 3x 275mg naproxen. Na advies van de verloskundige ben ik ook gestart met gentle iron tabletten.
De eerste dagen thuis had ik naast de wonden enorme last van mn darmen die stil lagen. Dit gaf erge pijnsteken. Dit is gelukkig over gegaan toen mn darmen meer actief werden.
Ik merk dat ik snel ongemerkt over mn fysieke grens ga. Ik lig nog voornamelijk op bed en mn man en kraamzorg doen het huishouden, maar als ik veel zit of te veel loop doet mn buik erg veel zeer. In bed draaien is nog erg gevoelig. Alsof er een zware zak onderin mn buik verschuift en trekt.
Gelukkig hebben we vanwege het herstel van de keizersnede verleningen van de kraamzorg gekregen. Hier hebben we zelf naar gevraagd (tip om dit op te brengen!)
één dag geleden
Reactie op jbaxvi
Hier heb ik ook wel behoefte aan! Afgelopen vrijdag bevallen dmv geplande k ...
Ik had precies hetzelfde gevoel. Bij mij was het een spoedkeizersnede maar ik had ook het gevoel dat ik veel miste. Uiteindelijk heeft mijn man veel tussen mijn benen gedaan (verschonen, aankleden) zodat ik toch het gevoel had dat ik erbij was.
één dag geleden
Ik heb ook de 15e een geplande ks gehad. Ik probeer 1x per dag de trap op/af te gaan, zodat ik wel naar beneden kan. Hoe doen jullie dit?
Verder probeer ik alleen kleine klusjes te doen zoals spulletjes opruimen, maar verder doet mijn man het huishouden nog. Lastig vind ik het met een peuter die graag stoeit en de grenzen probeert op te zoeken, en waarvoor ik er nu voor mijn gevoel niet kan zijn.. Ben benieuwd naar ervaringen van anderen!
één dag geleden
Reactie op jbaxvi
Hier heb ik ook wel behoefte aan! Afgelopen vrijdag bevallen dmv geplande k ...
Ik ook afgelopen vrijdag! Ik vind het heel erg lastig dat ik zo weinig kan doen en en zo verzorgd moet worden. Het was een spoedkeizersnede dus ik was totaal niet voorbereid op dit als kraamweek...
De pijn valt me op zich mee en is goed te handelen met paracetamol. Zolang ik maar heel rustig aan doen. Wel vandaag voor het eerst zelfstandig kunnen douchen!
één dag geleden
Ik heb 17-10 een keizersnede gehad en het herstel gaat langzaam maar valt mij niet tegen. De eerste week heb ik echt weinig gedaan, ik mocht 1x per dag de trap af en verder alleen uit bed voor de douche/toilet. Mijn vriend en kraamverzorgster deden alles voor de baby. Op dag 9 ging ik voor het eerst naar buiten, een kleine wandeling van 10 minuten was echt meer dan genoeg. De afgelopen weken heb ik dit verder kunnen opbouwen, naar 45 min per dag nu. Ik heb na 14 dagen de paracetamol afgebouwd en pak nu nog een enkele keer een paracetamol, ik doe toch makkelijk teveel nu! Ik probeer alleen nog onze dochter te tillen, verder alleen “kleine” klusjes in huis. Over 1 week zou ik weer alles mogen, ben benieuwd hoe dat gaat. Ik ben ook benieuwd of er een soort programma is om weer voorzichtig op te bouwen?
Dat was het lichamelijk stukje. Mentaal heeft het ook allemaal best indruk gemaakt…
één dag geleden
Ik heb helaas 14 november een spoed keizersnede onder volledige narcose gehad. Ik ben woensdag 13 november in het ziekenhuis binnengebracht door mijn man en moeder omdat ik niet wist waar ik blijven moest van de hoofdpijn. Eenmaal binnen in het ziekenhuis ging bij mij het licht uit. Ik ben door wel 8 man tegengehouden en door wel 20 man geprobeerd te prikken. Want ik was dood ziek!! Letterlijk. Wat bleek, hersenvliesontsteking. Ik had 41 graden koorts en ben onder een olifanten dosis platgespoten, geïntubeerd, aan de sondevoeding en een medicijnpaal zo vol dat ie bijna niet meer door de deur paste. Donderdag 14 november was de koorts afgenomen na alle antibiotica en medicatie dat ze snel onze prachtige zoon Axel ter wereld hebben gebracht dmv een keizersnede met 38 weken. Ik was op dit moment nog niet bij. Ik kwam vrijdag 15 november bij rond de middag. Ook heb ik in augustus met 23 weken nog een blinde darmoperatie gehad dus je kunt wel zeggen dat ik mega pech heb gehad.
één dag geleden
Reactie op Henk24
Thanks voor de tip. Deze kende ik niet! Ik zie dat je een maand geleden met ...
Jaa klopt, nu alweer 6 weken geleden onverwachts bevallen. Na de heftige start nu alweer een paar weken thuis gelukkig en gaat heel goed. Ik zou eigenlijk vandaag 22-11 mijn geplande keizersnede hebben!
Qua herstel lag ik in het begin dus aantal weken in het ziekenhuis, daardoor verplicht rustig aan gedaan ;)! Nu probeerde ik vorige week te fietsen met mijn ebike en dit was wat te vroeg, echt dagen last van mijn buik gehad. Bij de 6 weken controle zei de gynaecoloog dat ik beter nog niet kan fietsen, eerst 30 min wandelen zonder pijn/ vermoeidheid en daarna pas rustig opbouwen qua fietsen/ tillen peuter. Ook zei ze dat vanwege 2e keizersnede het herstel langer zal duren, dat vond ik wel erg balen om te horen. Ik voel me verder nu heel goed en doe van alles weer in huis (stofzuigen/dweilen etc). Ook heb ik het postnataal programma van Sterkher voor de eerste 6 weken gevolgd, veel ademhalingsoefeningen etc wat ik ook kan aanraden!
Voor de begin tijd kreeg ik trouwens als tips;
- heel rustig omdraaien in bed, echt in kleine stapjes omdraaien en altijd in zijligging uit bed stappen
- bij hoesten/niezen een kussen in je buik duwen
één dag geleden
Reactie op LKB1
Ik heb helaas 14 november een spoed keizersnede onder volledige narcose geh ...
Nee joh wat een verhaal! Super spannend geweest ook voor jouw partner en moeder. En wat zal het gek zijn om te ontwaken en dat je baby er dan ineens is. Voor jou is het dus dubbelop herstellen: zowel van de hersenvliesontsteking als de keizersnede (en dan hebben we het nog niet over de mentale verwerking).
één dag geleden
Reactie op marilla
Dat in zijligging uit bed komen is iets wat ik echt te weinig doe. Ik slaap ...
O ja, dat snap ik. Doet het te veel zeer om plat te liggen dat je met een rugsteun ligt?
Ik heb via medipoint allerlei dingen gehuurd die vergoed worden door de zorgverzekering om het leven op en rond bed wat te vergemakkelijken:
- rugsteun
- rol tafeltje
- douche kruk
Ik had ook een soort steun rekje besteld die onder het matras geschoven kon worden, maar die heb ik uiteindelijk niet gebruikt.
Ik wilde eigenlijk zo’n papegaai/ bedheffer die ze in het ziekenhuis hebben, maar die paste niet in m’n bed. Dat is iets wat jij misschien nog zou kunnen proberen.
Ze kunnen de volgende dag al leveren en je mag de producten een half jaar gebruiken. Je kan het dus ook bestellen in de zwangerschap. Bij mij stond alles klaar omdat er een grote kans was dat de keizersnede vervroegd zou worden (placenta praevia totalis).
één dag geleden
Reactie op Sascha2024
Jaa klopt, nu alweer 6 weken geleden onverwachts bevallen. Na de heftige st ...
Wat fijn die tip van het hoesten/niezen. Dit voelt echt alsof er onderin mn buik iets scheurt. Bij lachen heb ik dit ook. Op dag 4 had ik een lachbui, maar moest ik door de pijn huilen van het lachen.