14 Reacties
2 dagen geleden
Ik gebruik tepelhoedjes omdat ze soms moeite heeft met aanhappen aan de tepel, dit vangt ook goed alle melk op! Ik vind het een super uitkomst, onze kleine is nu 4 dagen oud en drinkt al 50cc (ik kolf zelfs al 120cc per keer)
2 dagen geleden
Dit is mijn 3de kindje waarbij ik borstvoeding geef, en ik weet niet anders.
Hier krijg hij ook helemaal een slabber om, maar wel een slabber waar dan plastic aan de achterkant zit, zodat het niet door lekt.
Aan de andere kant heb ik een borstschild want daar lekt de melk uit, anders ben ik daar ook helemaal nat.
Ik gebruik dan een tepelhoedje, maar daar blijft de melk instaan en altijd krijgt hij het voor elkaar om hem eraf te gooien, waardoor ik zelf weer nat ben.
Onder die borst doe ik dan ook weer een spuugdoekje zodat mijn kleding niet nat wordt haha.
Ik herken het kliederboel.. zeg ookwel eens man wat een drama elke keer.. 🙈😅
2 dagen geleden
Hoi, hier een ervaren bv mama! Ik herken dit zeker, zowel van m’n eerste als van m’n dochter nu. Bij mij komt het door een (te) krachtige melkstroom tijdens de toeschietreflex. Daar schrikt ze van en dan laat ze los. Vaak wordt dat loslaten vanzelf minder als ze groter worden en ze het tempo beter aankunnen. Er zijn een paar trucjes:
1. Bij het aanhappen je borst vasthouden met 1 hand tussen duim en wijsvinger (C-greep) en een beetje pletten tot een ‘hamburger’. Tijdens de eerste teugen houd je die hand vast met dezelfde druk. Zo stroomt de melk niet direct richting de tepel, maar blijft het eerst meer achterin je borst zitten. Als de eerste paar teugen voorbij zijn kan je geleidelijk de druk loslaten, waarmee de melkstroom minder heftig bij de tepel komt.
2. Voeden in achteroverliggende houding. Zwaartekracht helpt dan mee om de stroom minder heftig te maken. Google op biological nurturing voor een plaatje!
3. Trucje om alles een beetje schoon te houden: steek een hydrofiel aan 1 kant in je bh en aan de andere kant in de hals/kleertjes van je baby. Dan blijft alles eromheen in ieder geval redelijk droog.
2 dagen geleden
Reactie op Kwartje93
Hoi, hier een ervaren bv mama! Ik herken dit zeker, zowel van m’n eerste al ...
Ik zou precies hetzelfde hebben getypt. Heel herkenbaar hier! Vooral sinds de eerste regeldag, voor die tijd ging het beter. Maar nu is hij in het begin ook steeds opnieuw aan het aanhappen.
Ik doe ook een hydrofiel onder mijn borst en in de hals van mijn kindje, dan blijven we redelijk droog.
Zijn gezichtje zit ook altijd helemaal onder de melk 😅
één dag geleden
Hier hetzelfde 'probleem', al ben ik eigenlijk wel blij dat ik zoveel melk heb. 😉 Mijn vroedvrouw raadde aan om het eerste beetje melk handmatig af te kolven en op te vangen in bijvoorbeeld de melkopvanger van Lansinoh. Deze trekt vacuüm rond je borst en gaat de eerste toestroom van melk (wat dus best veel is) opvangen. Mijn zoontje laat anders ook heel de tijd los waardoor ik best even bezig ben om hem goed te laten aanhappen, waarbij we beide helemaal vol hangen. En zo kan je toch al kleine beetjes melk invriezen zonder actief te kolven.
één dag geleden
Reactie op Eva F
Hier hetzelfde 'probleem', al ben ik eigenlijk wel blij dat ik zoveel melk ...
Ohja, en die melkopvanger hang ik aan mijn andere borst van zodra mijn zoontje aan het drinken is. Zo vang ik aan de andere kant ongeveer 30ml per keer op, wat anders gewoon zou lekken in een doek.
één dag geleden
Hier ook zo vaak. Ik leg een doekje eronder maar het is nooit gegarandeerd dat het droog blijft 😂
één dag geleden
Reactie op Eva F
Ohja, en die melkopvanger hang ik aan mijn andere borst van zodra mijn zoon ...
Dit was ook mijn strategie bij onze oudste. En vanaf een week of 3/4 zijn we één flesje per dag gaan geven van de gelekte melk. Die voeding sloeg ik dan over (ging dus niet nog extra kolven) waardoor de vraag en aanbod stabiliseerde.
één dag geleden
Van de week hiervoor bij Teddy Roorda (lactatiekundige) op consult geweest! Inderdaad de theekopjes greep bij je tepel van onderen of boven (je pakt dan je vel niet je borst!) en je kindje in de madonnahouding goed in je borst drukken, dan laat je je borst los en kan je daarmee je andere arm ondersteunen. Zo komt je tepel dieper in het mondje en de melk eerder in de slokdarm waardoor ze minder snel loslaten 🙂. Zelfs bij een heftige toeschietreflex!
En inderdaad de al genoemde tips, doekje onder je borst en lekschaal eventueel voor je andere borst (maar dit laatste kan je productie ook wel weer iets verhogen).
Succes!
één dag geleden
Bij mij gebeurt dan ook regelmatig, vooral als die borst wat op spanning staat er redelijk vol aanvoelt. Dan spuit het er gewoon heel hard uit zodra hij begint te zuigen doordat de toeschietreflex start en dan komt het erg snel. Als het ze te snel gaat dan laten ze los en spuit het rond. Ik heb altijd een hydrofieldoekje of spuug doekje op hem liggen onder mijn borst en dan hou ik die er snel tegenaan en bied als het ergste voorbij is opnieuw aan. Dan is de ergste druk wr vanaf en kan hij het ook beter wegdrinken. Heb je ook dat als je hem de lege kant eerst laat drinken dat je dan aan de andere kant gaat lekken tijdens het voeden?