12 Reacties

2 dagen geleden

Ik volg even want ik heb dezelfde beginnersvragen 😅

2 dagen geleden

Je borsten staan vaak rond “voedingstijd” op spanning dus dan is het wel prettig om te kolven op dat moment inderdaad! Verder kan je kraamzorg ook heel fijn met je mee denken als je (deels) wil gaan kolven hoe je dat vorm kan geven en een voorraadje kan opbouwen bijvoorbeeld 😊

2 dagen geleden

Borstvoeding is vraag en aanbod, dus als je wil dat je productie goed op je kindje afgestemd raakt zal je inderdaad moeten kolven wanneer je kindje een flesje krijgt als jij er niet bent, of direct voor het flesje geven afkolven wanneer je gewoon thuis bent zodat je partner kan oefenen met het flesje. Vanaf 6 weken af en toe een flesje geven zodat je kindje hieraan kan wennen is verstandig. Als je veel later gaat beginnen heb je kans dat je kindje de fles gaat weigeren. Je kan ‘s morgens na het voeden af en toe wat kolven om wat voorraad op te bouwen voor flesjes. Doe dit echter niet te vaak anders krijg je overproductie, wordt je ook niet blij van. 😊

2 dagen geleden

Vraag idd ook even advies bij de kraamhulp! In de ochtend, als je hopelijk een beetje bent uitgerust 😉, heb je vaak erg volle borsten. Na de ochtendvoeding zou je dan wat extra kunnen afkolven. Maar goed om rekening mee te houden: je melkproductie van je borsten is een vraag-en-aanbod systeem. Dat wil zeggen dat als je baby meer honger heeft, dat je borsten meer melk gaan produceren. Dat werkt natuurlijk alleen als de baby zelf uit de borst drinkt. Als je voedingen gaat vervangen voor een fles, is het belangrijk om (in de beginperiode) minstens even vaak als je baby de fles krijgt te kolven zodat het vraag-en-aanbod systeem in tact blijft. Anders gaat je melkproductie dus omlaag, omdat je borsten niet worden gestimuleerd. Daarom hoef je dus niet vaker te kolven, anders krijg je weer overproductie en dat is ook niet fijn! Teddy Roorda is een lactatiekundige die op Instagram ook veel goede tips geeft over dit soort dingen!

2 dagen geleden

Ik heb bij Teddy Roorda de cursus kickstart je borstvoeding gekocht voor 4 maanden. Ik ben nog niet eens halverwege en ben zooooo blij dat ik het gekocht heb! Is het geld absoluut waard. Geeft je heel veel goede informatie en helpt je echt goed op weg. Zo komt deze vraag bv ook aan bod en wordt er besproken dat je best rond 5/6 weken oud begint met oefenen met een flesje afgekolfde melk. Maar er is veel meer belangrijke info die je eruit kunt halen. Dus ik zou zeggen: koop de cursus als je graag borstvoeding wil laten lukken 😊.

2 dagen geleden

Reactie op Xx2021

Borstvoeding is vraag en aanbod, dus als je wil dat je productie goed op je ...
Mijn boek raadt aan om inderdaad s ochtends na het voeden af te kolven, en deze voeding s avonds rond 23u te (laten) geven. Dat zou dan wel vrijwel vanaf het begin moeten kunnen. Maar goed, nog geen ervaring mee dus ik ga het proberen!

2 dagen geleden

Vriendin van mij deden ze nacht flesvoeding en overdag gaf ze borstvoeding. Is altijd vanaf dag 1 goed gegaan. Het kan wel. Maar dan moet je borstvoeding verder wel goed lopen, zou het niet doen als je productie problemen hebt. Bij haar was zo nacht 2x flesje. Rest borstvoeding, dus haar productie was ook op die manier helemaal afgestemd.

2 dagen geleden

Ik heb bij mijn zoon na ongeveer 3/4 weken een flesje gegeven. Ben toen gaan kolven bij een borstvoedingswinkel (in Delft) om kolven te testen en hierna gekjjj flesje gegeven. Het advies hierover wat ik kreeg was dat je niet wilt dat je kindje borst of fles gaat weigeren en vanaf deze termijn kan je vaak “veilig” een flesje aanbieden 1x per dag of om de dag. Maar doe vooral ook wat goed voelt.

één dag geleden

Ik wil ergens een mooie tussenweg vinden tussen kolven en live voeden. Hoe ik dat precies voor me zie, geen idee. Maar ik wil gelijk proberen gekolft te geven met flesje zodat hij vanaf het begin al gewend is aan een flesje, maar zodat ook mijn vriend kan voeden. En ook om het allemaal wat makkelijker te maken als ik weer terug aan het werk moet en de kleine dus naar de opvang zal moeten. Dit is mijn eerste kindje dus voor mij ook nog allemaal nieuw.

één dag geleden

Reactie op LiselotteMus

Ik wil ergens een mooie tussenweg vinden tussen kolven en live voeden. Hoe ...
Ik weet niet of je je hier in verdiept hebt? Anders misschien goed wel nog te doen.. direct een flesje geven wordt afgeraden (vanuit de bronnen die ik gezien heb, wat zeker niet alles is haha) omdat het flesje veel makkelijker is voor een baby om te drinken, dan heb je dus kans dat ze de borst gaan weigeren en je alleen nog gekolfde melk kan geven. Dit zal natuurlijk voor iedereen verschillen, maar wel goed om te weten! Ik begreep dat het advies is echt minimaal 2/3 weken alleen live te voeden ivm dus zorgen dat de kleine niet voor de ‘makkelijke weg’ gaat en vervolgens de borst gaat weigeren.

12 uur geleden

Reactie op Jet/

Ik weet niet of je je hier in verdiept hebt? Anders misschien goed wel nog ...
Nog niet in verdiept, dit is alleen hoe ik het een beetje voor me zie en straks met de lactatiedeskundige verder wil uitwerken. Ik wil wel opwerken naar exclusief kolven

8 uur geleden

Ik heb helaas fulltime moeten kolven de eerste keer. Ik kolfde tot 3 maanden elke 3 uur, ook snachts. Maand 4 kolfde ik elke 3 a 4 uur, behalve snachts. In het weekend ging ik powerkolven volgens verschillende methodes om de productie op pijl te houden. Die methodes kun je googlen, het zijn er 3. Qua borstvoeding kun je de ene borst geven en de ander afkolven, of beide borsten aanbieden en daarna nakolven. Als je 2 of 3 voedingen in de vriezer hebt liggen moet dat voldoende zijn zodat je eens een pump&dump of nachtje doorslapen kan doen. Ik zou hier wel mee wachten tot je stabiel begint te worden in productie, zo'n 6 tot 8 weken.