86 Reacties

één maand geleden

Ik vind dit zelf ook lastig! Ik lees mee!

één maand geleden

Voor sommige mensen is dit niet logisch dus zodra de baby er is en mensen bellen voor een afspraak om langs te komen meteen aangeven. Vind het trouwens niet overdreven.

één maand geleden

Jouw kind, jouw regels. Als een ander zich daar aan stoort moeten ze maar lekker thuis blijven. Maar ik gok dat als je dit gewoon vooraf communiceert naar diegene die op viste komen dat ze het heus wel zullen begrijpen. En anders val je ze bij binnenkomst gewoon aan met een fles Purell 🤔 En met griep of snotneusneus gewoon thuis blijven! Kom maar terug in de lente 🤣

één maand geleden

Wij gaan naar de mensen die langs willen komen deze appje sturen: Hi allemaal! ❤️ We vinden het superleuk dat jullie langs willen komen om onze kleine te ontmoeten. Omdat het herfst is en baby’s in het begin nog extra kwetsbaar zijn, willen we graag een paar afspraken maken voor de kraamvisite. We hopen dat jullie daar begrip voor hebben! 😊 • Alleen komen als je je helemaal fit voelt. Als je verkouden bent, griep hebt of je niet lekker voelt, plannen we graag een ander moment in. • Handen wassen bij binnenkomst. We zorgen dat er zeep en desinfecterende handgel klaarstaat. • Geen kusjes of vingers in de mond van de baby. Dit helpt ons om het risico op virussen zo klein mogelijk te houden. • Vasthouden van de baby doen we voorlopig alleen in overleg en met schone handen. Heel erg bedankt voor jullie begrip! We kijken ernaar uit om jullie te zien en te laten kennismaken met onze kleine wondertje. 🍼👶💕 Liefs, Ook heb ik mijn kraamzorg instructie gegeven zoals wie de baby mag vasthouden, en hoelang en bezoek mag duren, ook mag ze mensen wegsturen als ze niet mee eens zijn met onze regels of te veel ongevraagd advies geven 😌☺️

één maand geleden

Onze eerste was volle bak in corona. We deden 1 bezoek per dag, zonder verkoudheid/griep klachten. Idd handen wassen en zelf aanvoelen wat goed voelt. Wij waren zelf niet heel moeilijk met vasthouden, maar dat kan je ook echt pas ervaren als de baby er is. Verder mocht er toen tijdens de kraamweek geen bezoek komen als de kraamverzorgster er was. Dat willen we deze keer ook weer doen. Dat gaf super veel rust en wentijd aan elkaar. In de avond kwamen dan onze ouders en gezinsleden (wel allemaal apart en 1 “stel” per avond. Dus de eerste 2 weken is ook echt alleen de inner circle geweest waarbij je ook echt jezelf kan zijn (hopelijk). Ik zou vooral zeggen, volg je gevoel en mensen passen zich ook aan op jullje wensen.

één maand geleden

Ik hoop eigenlijk dat mensen wel een beetje gezond verstand gebruiken en appen voordat ze langskomen. Dan kunnen we bij het maken van de afspraken erbij zeggen dat als ze verkouden zijn we graag een ander moment zoeken. Verder over handen wassen, vasthouden en zo lijkt me dat je dat prima kunt vragen als iemand er is.

één maand geleden

Wij doen net als bij de eerste. Zelf ben ik kwetsbaar van gezondheid en deze baby word ook iets eerder gehaald. Verder vind ik een baby geen doorgeef pop voor het plezier van anderen. Zeker niet omdat anderen niet ziek worden. Maar de baby wel. -eerste 2 weken geen bezoek na thuiskomst even bijkomen van de ziekenhuisopname en zodat wij kunnen wennen als gezin en ik kan aansterken. -handen wassen bij binnenkomst -maximaal 1 uur -bij verkoudheid, griep, hoesten of koortslip ben je niet welkom. Wij bellen die ochtend ook om daarnaar te vragen. Bizar hoeveel mensen het normaal vinden om langs te komen terwijl ze ziek zijn (ik ben ernstig longpatient dus kan dat ook niet hebben). -baby blijft bij papa en mama op schoot, kijken doe je met je ogen niet met je handen. Onze eerste was tijdens corona. Toen was het zo ie zo strenger. Maar ik moet zeggen dat het mij rust gaf de baby bij me te hebben. Als ik bij anderen zie hoe die baby's rond gaan en overprikkeld raken. Ik word er altijd naar van. Ik wil zelf ook echt geen baby van een ander vasthouden als het net geboren is. Het hoort voor mij gevoel niet. En zeker nu het weer griep seizoen is en dat rs virus straks weer rond gaat wil ik dat gewoon ook echt niet. Ik heb bij een vriendin gezien hoe haar kindje van 6 weken voor zijn leven heeft liggen vechten in het ziekenhuis met rs virus. Ik zou het mezelf niet vergeven als ik hem bij iedereen rond zou laten gaan en hij op die manier zoiets zou oplopen. Verder doe wat voor jullie goed voelt en goed is. Echt iedereen vind hier er wel iets van zoals wij dit gaan doen. Maar hé. Ons kind. Niet die van hun. Als ze zo graag een baby vast willen hebben gaan ze er zelf maar 1 maken zeg ik altijd. 🤷‍♀️

één maand geleden

Ik hoop dat ze net als bij onze andere 2 kinderen gewoon hun verstand gebruiken. Onze jongste is ook van november en toen hebben we de eerste 2/3 weken eigenlijk alleen familie op bezoek gehad. En dat was ook minimaal. Dat wil ik nu weer zo gaan doen. En ik heb haar toen lekker veel bij mij gehouden. Niet te veel doorgegeven. Verder wil ik denk ik in december sws niet enorm veel visite. Het is al zo’n drukke maand met Sinterklaas, kerst en oud en nieuw. Daarbij moeten onze 2 dochters ook wennen aan een zusje erbij. En wil ik gewoon lekker gaan genieten met zijn 5en. Misschien dat ik dan 1 a 2 keer per week kraamvisite wil en verder wacht iedereen maar 😂.

één maand geleden

Zelf ben ik er ook veel mee bezig en bereid ik ook familie en vrienden voor, ook een gesprek met schoonmoeder gehad dat ze bijv. niet blijft logeren in de eerste 6weken. Ik geef mensen nu al headsups over niet komen bij verkoudheid etc. Ook geen kinderen behalve mijn nichtjes. De eerste 72 uur indien nodig geen bezoek omdat ik dan wil richten op borstvoeding op gang brengen en zodat we ons volledig kunnen richten op de band met onze dochter (dit heb ik uit een borstvoedingscursus). De eerste 6 weken alleen directe familieleden uit ons gezin,en een beste vriendin misschien, zodat er voldoende ruimte is voor herstel, alleen ouders en zussen mogen de baby vasthouden, maar ik zorg wel dat ik het kindje inpak in een herkenbaar dekentje zodat het niet teveel prikkels geeft. Mijn schoonmoeder heeft best vaak griepjes of corona en weet nog niet goed hoe ik dat ga aanpakken. Daarna mag ander bezoek naast me zitten, en haar bewonderen, maar het kindje niet vasthouden nog. Op dit moment van zwangerschap geef ik geen handen meer aan mensen en vermijd ik verjaardagen, dus mensen zijn al gewend geraakt dat ik voorzichtig ben, en accepteren /respecteren dat ook goed. Heb veel gelezen hierover in boeken en cursussen en over het belang om grenzen te stellen, en heb gekozen wat voor mij werkt maar ik wil wel flexibel blijven mocht het in het moment toch anders voelen. Het voelt misschien een beetje streng naar anderen toe nu maar ik heb sterk het gevoel dat dit past bij ons en onze dochter. Niet alleen vanwege de virussen maar ook vanwege teveel prikkels. Uiteindelijk doen waar je je zelf goed bij voelt!

één maand geleden

Eerste dagen geen bezoek. Wennen aan elkaar als gezin en tijd nemen voor de borstvoeding.. uitrusten en herstellen.. en eventueel langer dan een paar dagen als het een moeilijke bevalling is geweest. Daarna schoonouders en mijn man zijn broers+vrouwen zonder kleine kinderen. (wonen dichtste bij) ook aangegeven schoonmoeder niet blijven logeren.. is een cultuur dingetje, maar ik wil het niet. Ook niet elke dag op bezoek.. en bezoek niet langer dan een uurtje. Mijn ouders komen een week met kerst, maar slapen in hun camper voor de deur.. willen ze zelf vanwege huilende baby ‘s nachts🤭 maar hebben wij ook gezegd fijn te vinden en omdat ze na kerst tot april vertrekken naar het buitenland om te overwinteren. Zo hebben ze toch nog een paar dagen met hun eerste kleinkind. (Voor schoonouders 5e kleinkind trouwens😅) Verder standaard schoenen uit binnen, handen wassen, geen vingers in het gezicht/mond, niet op bezoek bij hoesten of loopneus oid. Geen kusjes op gezicht of handjes. Het vasthouden door vrienden etc nog niet over gehad hoe en wat.. dat willen we aankijken als hij er eenmaal is en hoe we ons er bij voelen. Omdat het griepseizoen al bezig is, geef ik ook geen zoenen/handen/knuffels meer.. niemand reageert hier eigenlijk vreemd om en juist heel begripvol.. hoef het ook niet verder uit te leggen. ☺️

één maand geleden

Ik ben nu zwanger van mijn eerste en lees vol verbazing mee. Vooral dat meerdere mensen schrijven 'geen vingers in de mond'. Doen mensen dit serieus?

één maand geleden

Reactie op Moma35

Ik ben nu zwanger van mijn eerste en lees vol verbazing mee. Vooral dat mee ...
Je moest een weten wat mensen allemaal doen. Toen m'n kindje 3 maanden oud was gingen we bij m'n schoonouders op bezoek. Toevallig was de buurvrouw van m'n schoonouders ook om gewoon iets te vragen ofzo. Ze zag m'n dochter, heeft haar letterlijk uit m'n armen getrokken em geknuffeld en ik bleef stomverbaasd staan. M'n vriend heeft haar weer afgepakt. We kenden deze buurvrouw trouwens niet. Hoogstens van gezicht en naam. Dan spoor je toch gewoon niet.

één maand geleden

Wij vertellen de eerste paar dagen niet eens dat ze geboren is. Gewoon puur om even lekker met zijn drieën in onze eigen bubbel te kunnen zijn en aan elkaar kunnen wennen 💕 Daarna is het komen op afspraak, gaan wanneer wij dat willen, handen wassen voor het aanraken van de baby en geen gekus op de mond

één maand geleden

Ik ben denk ik niet zo moeilijk in mensen die langs willen komen en vasthouden. Het gene waar ik wel bang voor ben is mensen die onaangekondigd langs komen ondanks dat wij het wel op het kaartje zetten. En ook mensen die mijn baby door geven zonder het aan ons te vragen. Zelfde als die vingers in de mond en kusjes… Ik ben niet zo gebekt dat ik snel ergens wat van zeg. Dat is soms best lastig…

één maand geleden

Hoi! Ons plan is om in de kraamweek alleen ouders en broer/zus langs te laten komen. Dit hebben we de vorige zwangerschap ook gedaan en we vonden het heerlijk! We hebben niet veel ‘regels’ behalve dat je bij verkoudheidsklachten simpelweg niet welkom bent. En altijd handen wassen bij binnenkomst :)

één maand geleden

Reactie op Moma35

Ik ben nu zwanger van mijn eerste en lees vol verbazing mee. Vooral dat mee ...
Als ze de kans krijgen wel...... Of kusjes geven op de mond. Of langs willen komen terwijl de snotpegels uit de neus hangen. Krijgen ze weerstand van die kleintjes joh kreeg ik als reactie. Ik was zo panisch. Wij hebben overduidelijk gezegd geen bezoek de eerste tijd bij onze 1ste van niemand. Waren 4 weken te vroeg geboren, ziekenhuis opname van 5 dagen neonatologie, die ochtend dat mijn partner ons meenam naar huis had hij eerst zijn oma nog gecremeerd. Ik was heel ziek geworden in het ziekenhuis tijdens de opname. We waren nog geen uur thuis ging de bel. Onze schoonmoeder. Ja ik was hier nu toch in de buurt vanwege de crematie denk kom even langs. Dat niet bezoek en bellen dat is natuurlijk niet voor mij. Ehm nou ja eigenlijk wel. Waren we kinderachtig enz enz. Telefoon uit, gordijn dicht, deurbel uit en hebben gezwaaid van achter het raam. Mensen zijn echt knettergek tegenwoordig. Sommigen denken dat baby's publiekelijk bezit zijn. Ook wildvreemden die in een winkel de kinderwagen in duiken en aan je baby gaan zitten want ze zijn zo schattig. Ook velen vinden wel iets over hoe jullie iets moeten doen want hun je doet het niet goed hoor. Hier commentaar als we hem oppakken bij huilen meteen. Dikke onzin. Mijn partner daar werden ze soms zo gek van. Die kon toch krijsen. Gewoon laten huilen want hun gingen dan wel naar de buren een boerderij verder. Als ze terug kwamen was hij vanzelf rustig. Is hij nooit slechter van geworden hoor. Allemaal zulke bemoeienissen ga je vast wel een keer krijgen.

één maand geleden

Reactie op karen oliveira

Wij gaan naar de mensen die langs willen komen deze appje sturen: Hi allem ...
Dankjewel voor je berichtje! En slim om het zo te doen, zo hoef je het niet ook nog letterlijk te benoemen voor mensen binnenkomen/ al op de baby afvliegen haha

één maand geleden

Reactie op Girlsmom27

Ik hoop dat ze net als bij onze andere 2 kinderen gewoon hun verstand gebru ...
Ja mijn vriend stelde ook al voor om de 'niet inner circle ' ook over de jaarwisseling heen te tillen, het is dan sowieso al een drukkere periode!

één maand geleden

Ohja, mijn schoonouders gaan op reis naar Thailand en komen terug wanneer ik 39 weken zwanger ben. Ik merk dat ik dat best spannend vind, dan hebben zij toch weer andere bacteriën/virussen bij zich van het reizen (zowel Azië als in vliegtuigen überhaupt). Ik kan alleen online niet echt vinden of dit reële riciso's vormt voor een baby en of het bijvoorbeeld slim is om niet recht uit het vliegveld langs te komen (mocht ze al geboren zijn) of dat het zelfs slim is een paar dagen te wachten. Die kleintjes zijn zo kwetsbaar maar ik wil ook weer niet alles overdenken 🫠

één maand geleden

Maar als ik dan weer sommige verhalen hier lees ga ik toch wel echt mijn wensen duidelijk communiceren van te voren om risico's te vermijden. Dank dus voor al jullie reacties! ❤️