86 Reacties
één maand geleden
Door mijn omgeving dacht ik echt dat ik overdreef/ te streng was mbt kraambezoek etc. Het is dus erg geruststellend dat dat eigenlijk helemaal niet zo is nu ik deze berichten allemaal lees❤️
Heeft iemand advies hoe dan eigenlijk om te gaan met een partner en een moeder die hier dus anders in staan? Mijn partner is heel gemakkelijk met dit soort zaken en mijn moeder reageerde zowat beledigd toen ik zei dat ik de eerste 24 uur sowieso geen bezoek wilde (ik wil gewoon rust wat neem ik aan begrijpelijk is toch, ik wil niet klaar moeten staan voor iemand anders dan mijn pasgeboren kind)... Hoe kan ik er dus voor zorgen dat ze niet over mijn grenzen heen zullen gaan?
één maand geleden
Ik heb dus een appje gemaakt welke ik ga versturen als mensen komen 😅 je merkt dat mensen toch wat egoïstisch zijn en toch komen als ze een beetje verkouden zijn en het kwaad er niet van inzien. Ook gaan veel mensen ervan uit dat ze de baby mogen vasthouden en dit vind ik persoonlijk onzin.
Alsnog vragen wij iedereen de handen te wassen bij binnenkomst en als ik wat plan stuur ik dit:
Omdat er momenteel vanwege het seizoen behoorlijk wat virussen de ronde gaan zijn wij extra voorzichtig. (waaronder RS wat erg gevaarlijk is voor pasgeboren baby’s)
Kom a.u.b. niet als je zelf of iemand in het gezin niet lekker of ziek is (geweest). Denk hierbij ook aan een simpele verkoudheid of koortslip.
Ivm de rondgaande virussen houden we …. ook even lekker zelf op schoot. Op afstand is ze namelijk ook heel schattig 😉😊.
Voel je vooral niet bezwaard want je komt op voor je baby en jij en je vriend/man zijn de baas hierin.
één maand geleden
Reactie op Queen4
Ik snap wel wat je bedoelt, maar ik ga zelf deze regels niet opstellen en v ...
Dat dacht ik bij mijn eerste ook, maar er gebeurde toen echt dingen dat ik dacht, mensen denken niet na en zijn egoïstisch. Pakken ze baby ook zomaar uit de box dat je denkt huh gebeurd dit echt. Dat ik nu wel een andere aanpak aanga
één maand geleden
Reactie op lycop
Door mijn omgeving dacht ik echt dat ik overdreef/ te streng was mbt kraamb ...
Je moeder behoort jou wensen te respecteren. Hier is dat met schoonmoeder die overal overheen walst als ze de kans krijgt. Bij haar was het simpel. Ze stond voor de deur ongevraagd. Wij deden de deur op slot, gordijn dicht en de telefoon uit. Probleem opgelost hebben haar later een datum en tijd gestuurd wanneer ze wel welkom was en haar toen ook pas binnen gelaten. Ook meteen gezegd daarbij je kunt er zoveel van vinden. Maar het draait hier om ons niet om jou. Wil je commentaar leveren doe dat maar buiten tegen de deur aan. Houd je mond of vertrek die opties zijn er. Wij geven gewoon aan dit is onze grens en wil jij dat niet dan ga je zelf maar een baby maken.
Voor je partner zou ik nog eens heel goed om tafel gaan zitten. De consequenties uitleggen van zo makkelijk zijn. Van kinderen die overprikkeld zijn. Kinderen die ziek zijn. Dat jullie samen op 1 lijn zullen moeten gaan zitten. En als hij denkt dat het allemaal kan prima. Maar dan is hij degene die met een overprikkeld kind wakker is alleen de hele nacht of met een ziek kind zit. Heb hem 1x laten gaan en doen wat hij dacht dat allemaal wel kon. Onze zoon heeft het de hele nacht op een brullen gezet. En ik lag heerlijk in bed met oordoppen in. Daarna was het ook direct over. En was hij uiteindelijk nog beschermender als ik.
één maand geleden
Wij willen ook geen bezoek de eerste 4 weken. Onze ouders, broers en zussen zijn wel welkom. Wij gaan de keizersnede en herstel periode gebruiken om bezoek te weren :)
één maand geleden
Onze eerste zoon in middenin de corona/lockdown geboren. Toen mocht er geen bezoek komen als de kraamverzorgster er was, dat was wel heel fijn dus dat houden we deze keer ook gewoon aan. Alleen voor mijn schoonvader maken we een uitzondering. Het liefst wil ik gewoon lekker drie weekjes rust hebben en kunnen genieten van mijn gezinnetje. Het scheelt dat we dan ook rond de Sinterklaas en kerstperiode zitten, dus mensen hebben het druk genoeg met hun eigen gezinnen en verplichtingen 🤣 en na die drie weken zien we wel hoe we het gaan plannen. Familie en vrienden moeten het maar accepteren dat ze even moeten wachten. Bij ons eerst zoontje waren er een hoop familieleden heel ongeduldig, ondanks de corona/lockdown destijds. En waren ze beledigd dat wij alle bezoek over heel veel weekenden hebben uitgestreken, waardoor sommigen pas na 2 maanden op kraambezoek konden komen. Daar heb ik me toen echt heel druk over gemaakt. Deze keer heb ik met mezelf afgesproken dat ik er schijt aan ga hebben. Ons gezin, onze wensen en onze regels en als het je niet bevalt, pech gehad. De meeste familieleden zien we sowieso bijna nooit, maar wel boos worden als het niet gaat hoe hun het willen. Haha. Dikke doei 😁👋🏻 en qua vasthouden, dat bepalen mijn man en ik op dat moment wel, wat fijn voelt en wat niet. Om van te voren allemaal regels via whatsapp te sturen, daar krijgen wij iig alleen maar een hoop commentaar en discussies van, dus dat laat ik lekker achterwege 🤣 maargoed dat verschilt ook weer per familie/kennissenkring hoe ze dingen oppakken 😆
één maand geleden
Ik twijfel ook nog heel erg met wat ik wil. Schoonzus en partner hebben 3 kinderen van 9, 12 en 15. Ik denk dat ik dit teveel drukte ga vinden en overweeg om te vragen of ze eerst zonder kinderen langskomen, en later nog een keertje met hun kinderen als de baby al ietsje groter is. Geen idee of dit 'normaal' is en hoe zij hierop gaan reageren
één maand geleden
Reactie op ElineVivian
Ik twijfel ook nog heel erg met wat ik wil. Schoonzus en partner hebben 3 k ...
Wij hebben dit gehad met de kinderen van mijn broertje. Dat zijn 2 onopgevoede apen die letterlijk op tafel in je lampen hangen te slingeren als ze de kans krijgen met bijbehorend lawaai. Wij hebben vlak voor ze langskwamen opgebeld dat de baby onrustig was en ik graag naar buiten wou. Daarbij gevraagd of ze wilden afspreken hier 4km verderop bij het strand. Daar hebben we allemaal een klein stukje gelopen. Wij hebben iedereen getrakteerd op een beker warme chocolademelk bij het strandrestaurant en daarna is iedereen weer naar huis gegaan.
Hun hadden de baby gezien op afstand vanuit een draagzak. En konden zich uitleven op het strand. Wij hadden geen herrie en rotzooi in huis. Onze afspraak was ongeveer 7 weken na de bevalling. De slagroomsoesjes gedipt in witte chocolade en blauwe muisjes zelf gemaakt en in stukjes folie meegenomen voor iedereen 3.
één maand geleden
Ik zie er ook best erg tegenop om de regels op de 1 of andere manier bekend te maken aan de familie + schoonfamilie en ik weet nog steeds niet op welke manier ik dat goed zou kunnen doen omdat we ook niet aan geboortekaartjes doen etc. Maar ik denk dat ik binnenkort met mijn man om tafel ga zitten om te zeggen hoe ik erin sta en dat het aan hem is om dat te laten weten aan zijn familie en ik het bij mijn familie in de app gooi.
De belangrijkste regels die ik heb zijn:
-geen kusjes (uitgezonderd van ons als vader/moeder)
-niet zomaar de baby pakken
-handen wassen voordat je de baby vasthoud (vooral als je hebt gerookt maar gewoon altijd)
-niet de baby vasthouden als je veel parfum op hebt en dat heel sterk ruikt
-niet komen als je ziek bent ook al is het een verkoudheidje
-niet bemoeien met de opvoeding
-niet zomaar langskomen
-eerste weken (ligt eraan hoe het verloopt) geen bezoek uitzondering van beide moeders van mij en mijn man
Opzich lijkt dit logisch qua regels maar het zou me niks verbazen als ik er gedonder mee krijg met bijvoorbeeld de schoonfamilie (cultuur verschil)
Maar ik ben wel erg beschermend over de kleine omdat ik haar 9 maanden lang draag en ervoor zorg dat haar niks overkomt dus als mama heb ik wel wat te zeggen en dat moet ik maar gewoon vasthouden en de moed verzamelen om de regels bekend te maken. Nu alleen hopen dat er ook aan gehouden word🙈
één maand geleden
Reactie op Kimberlyx98
Ik zie er ook best erg tegenop om de regels op de 1 of andere manier bekend ...
Ohja en geen foto’s op social media plaatsen van de baby🫣
één maand geleden
Reactie op Kimberlyx98
Ik vind dit sws heel raar als mensen dit doen. M'n schoonma had een echofoto op fb geplaatst toen ik zwanger was van eerste kind. Geen toestemming gevraagd. Had er zelf om privacy redenen voor gekozen om die foto niet te plaatsen. Doet een ander dit. Ook had ze m'n kinderen zonder kleren aan luier (bij 30 graden) gefilmd en wilde dit delen met een deel van haar familie die ik niet ken via WhatsApp. Woeste kan je mij niet krijgen.
één maand geleden
Reactie op Kimberlyx98
Ik zie er ook best erg tegenop om de regels op de 1 of andere manier bekend ...
Ik heb hetzelfde gevoel. En denk dat de meeste mama’s er zo over denken. Mijn vriend is daar veel losser in en dat is iets dat ik ook nog moet bespreken met hem hoe ik er in sta. Heb zo een voorgevoel dat mijn vriend dit al veel te strikt ga vinden en dit ook niet ga willen 😬 laat staan zijn familie. Is idd iets heel moeilijks.
één maand geleden
Reactie op Baby2024Nolan
Ik vind dit sws heel raar als mensen dit doen. M'n schoonma had een echofot ...
Snap dat je boos was daarover! Je zou denken inderdaad dat het logisch is dat er toestemming van de ouders, vooral de moeder word gevraagd voordat ze überhaupt iets plaatsen maar tegenwoordig gebeurd dat zomaar. Moet nog zien dat als ik het aangeef dat het daadwerkelijk niet gaat gebeuren😬
één maand geleden
Reactie op Kimberlyx98
Snap dat je boos was daarover! Je zou denken inderdaad dat het logisch is d ...
Je zou denken dat dit vanzelfsprekend is. In mijn ogen logisch. We hadden eerst m'n schoonouders verteld van de zwangerschap. De foto stond erop voordat ik mijn ouders had gesproken. M'n moeder had er via fb achter kunnen komen dat ik zwanger was. Is gelukkig niet gebeurd maar ik vind dit soort mensen zo zo dom! Totaal geen respect. Ik zou iedereen aanraden dit van te voren bespreekbaar te maken want blijkbaar heeft niet iedereen hetzelfde denkniveau.
23 dagen geleden
Nog een tip,
Blijf communiceren met de kersverse opa en oma betreft om te gaan met verkoudheid en corona, wanneer langskomen als weer beter is.
1x geweest te kijken, de volgende dag ziek en bleek corona te zijn.
Helaas gisteren niet binnen gelaten, hele nare situatie van niet welkom zijn, gevoel van weghouden van en veel teleurstelling.
Best wel last van deze situatie zo
23 dagen geleden
Reactie op Kimberlyx98
Ik heb hierover dus mijn schoonmoeder bericht gedaan. Want zij deelde ook zomaar dat haar stiefzoon (die ik niet ken) zijn vriendin met gebroken vliezen in het ziekenhuis lag. En daarna ook allerlei foto’s.
Ik heb heel duidelijk gemaakt dat wij bepalen wie, wanneer wat krijgt te weten. Dat ze geen foto’s mag delen met anderen. En dat soort dingen… hopelijk heeft ze dat ook goed begrepen. Anders krijgt ze gewoon haar kleinkind niet te zien. Want ik erger me dood aan dit gedrag. (Ze heeft zo ook verluld dat m’n schoonzus zwanger was, terwijl zij het ons zelf hadden willen vertellen…)
23 dagen geleden
Reactie op FräuleinV
Ik heb hierover dus mijn schoonmoeder bericht gedaan. Want zij deelde ook z ...
Ja ga dit ook bespreken met mijn schoonmoeder 😅 op de gender reveal had ik ook leuke foto’s en een filmpje gemaakt om te delen op sociale media zodat de mensen konden scrollen om te weten te komen wat het geslacht was. Toen ik dit wou posten bleek dat mijn schoonmoeder al met alle pluimen weg liep en ze het op sociale media al 3 uur eerder bekend gemaakt had dat het een jongen was 😩 echt hatelijk zo een mensen ma die post dan ook alles
23 dagen geleden
Reactie op ff19
Nog een tip,
Blijf communiceren met de kersverse opa en oma betreft om te g ...
Beetje jammer dat zelf niet gesnapt word door zeker oudere mensen dat het niet wenselijk is op die manier langs te komen. Ik vind het zelfs ronduit egoïstisch eigenlijk om dan te zeggen we zijn niet welkom. Teleurstelling oke. Dat kan. Maar gevoel van weghouden waarom. Je wil zelf toch niet bij zo een ukkie in de buurt komen lijkt mij.
22 dagen geleden
Iedereen die heeft gevlogen mag eerste 3 weken niet langskomen.
Onze dochter kreeg met 5 weken covid door schoonzus die had gevlogen. Nachtje ziekenhuis, lange termijn gevolgen, wil ik echt niet meer.
22 dagen geleden
Reactie op Miloutje
Beetje jammer dat zelf niet gesnapt word door zeker oudere mensen dat het n ...
Volgens mij snappen ze het ook niet helemaal, maar nu zo goed als mogelijk uitgelegd en dat het niet eens om corona gaat, maar meer de verkoudheid.
Mogelijk een generatie verschil? Misschien van ik kan weer werken dus dit kan ook wel?
Ze zeiden wel dat ze misschien beter eerst even hadden kunnen bellen of een berichtje sturen. Zelf vinden we vanuit ons kant dat we wat duidelijker hadden moeten zijn.
In elk geval, ze komen zondag langs, ben benieuwd hoe het zal gaan.
Van de verloskundige mag eventueel vasthouden ook, alleen als diegene al een aantal dagen geen klachten heeft, dus mogelijk dat dat nog gaat gebeuren.
Nog niemand anders dan kraamzorg en wijzelf heeft haar vast gehouden (weten mijn ouders niet, zien we dan wel).
Weer wat geleerd..