13 Reacties
2 maanden geleden
Hee , ik heb precies het zelfde, ik prik nu elke dinsdag en zaterdag om mn glucose te meten maar hij is bij mij eerder aan de te lage kant dan de te hoge kant maar sta wel nog onder behandeling van het ziekenhuis(hopelijk met 3 weken weer naar de verloskundige) dus ik snap hoe je je voelt
2 maanden geleden
Reactie op Nmdvvh
Moet je dit ook 2x in de week prikken? Of wil je dit zelf? Ik moet a.s. vri ...
Nee ik moet 2dagen in de week prikken en dan 4x op een dag , 1x nuchter 1x 2 uur na het ontbijt 1x na de lunch en 1x na avond eten.
Merk wel dat je echt je vingers moet af gaan wisselen omdat het anders heel gevoellig gaat worden.
2 maanden geleden
Heb je nog de spullen in huis om te prikken? Anders kan je ook gewoon een beetje uitproberen toch?
Ik moest ook dagcurve bijhouden en dit was helemaal goed. Maar prik nu soms wel om even te checken of de wat minder bewuste keuzes goed gaan of dat het dan ineens te hoog is. Als je dat weet kan je de laatste weken misschien ietsje losser zijn 😉
2 maanden geleden
Reactie op nicolehzz
Nou, dat klinkt alsof je dieet juist goed werkt! Is toch precies de bedoeli ...
Precies dit!
Heel fijn dat het met jouw manier van eten dus geen probleem oplevert!
Blijkbaar heeft je lijf wel moeite met het afbreken van suikers, anders was die test niet zo uitgevallen.
2 maanden geleden
Ik heb hetzelfde maar ik geloof wel dat de diagnose er is, want bij de test was het wel te hoog 🤷♀️.. ik had de test nuchter 4.8 en na 2 uur 8.5. Daarna nog nooit een te hoge waarde geprikt in de dag curves. Ook niet met uiteten gaan oid, maar ik eet ook gewoon overwegend gezond, alleen maar volkoren producten, voldoende groente/twee stuks fruit etc. Ik denk dus dat mijn normale eten geen probleem is voor mijn lichaam, maar de hoeveelheid suiker die ik bij de test kreeg wel.. oftewel, wel zwangerschapsdiabetes maar normaal werk ik niet zo’n enorme hoeveelheid suiker weg. Ik kan zelfs pizza eten en een uur later op 6 zitten 🤷♀️. Ik denk nu vooral gewoon fijn dat ik dus niet echt hoef aan te passen. Ik ben me wel meer bewust en vermijd nu wel meer snelle suikers zoals vruchtensappen. Ik hou er ook rekening mee dat het kan zijn dat de waardes wel nog omhoog gaan hoe verder de zwangerschap vordert, dat zie ik nu ook wel, maar dat gaat bij mij nu om bv 0.2-0.4 punt hoger na een maaltijd dan voorheen.. en dat is nog steeds ruim binnen de grenzen.
2 maanden geleden
Reactie op Nmdvvh
Ja klopt, is me ook verteld dat je dit dan inderdaad altijd al hebt maar da ...
Het is niet zo dat je altijd al moeite hebt met suikers afbreken hoor 😊. Ze hebben bij mij mijn gemiddelde glucose waarde van 3 maanden (voor de diagnose) gemeten en die was minder dan 4.5 gemiddeld. Dat is heel laag. Daarmee gaven ze aan dat het bij mij echt hormoon/zwangerschaps gerelateerd is en dat ik absoluut geen prediabetes oid al had..
2 maanden geleden
Reactie op Nmdvvh
Oh beter! Dat begreep ik ervan, en dat de kans later op type 2 daardoor ook ...
Ja het klopt wel dat je een verhoogde kans op diabetes type 2 hebt in de komende X aantal jaren, maar ze legde mij in het ziekenhuis uit dat ze dit vooral zien bij de vrouwen die sterk verhoogd uit de test kwamen (en dat zijn de waardes in de 8/9 niet) en als ze dus de 3 maanden meting checken in het bloed en daar ook al een waarde aan de hogere kant in zien. Het is uiteraard niet uitgesloten dat je het wel krijgt, maar ik was wel erg gerustgesteld na dat gesprek in het ziekenhuis! Ik ga wel uiteraard braaf alle metingen doen die geadviseerd worden na de zwangerschap, om het wel op te volgen en te weten of mijn lichaam alles weer goed oppakt!