9 Reacties

één maand geleden

Hoi, hier een dokter! Het maakt veel uit of je een laag liggende placenta hebt (bijv enkele cm van de baarmoedermond) of een overliggende placenta (=over de baarmoedermond heen). In dat laatste geval kan je alleen met een keizersnede bevallen omdat de uitgang dan geblokkeerd is. Dit gaat ook met meer risico’s samen, zoals bloedverlies. Bij een laag liggende placenta zullen ze mogelijk juist willen dat je vaginaal bevalt (zeker als die aan de voorkant ligt), omdat ze anders bij een keizersnede in de placenta moeten snijden. Bij mijn weet (ik ben arts, maar geen gynaecoloog) schuift de placenta bij bijna elke vrouw wel degelijk naar boven, juist door het groeien van de baarmoeder wordt de placenta als het ware meegesleept omhoog. Ik heb zelf ook een laag liggende placenta (bij de 20 weken echo althans) en ik moet bij 28 weken een extra echo om dit te controleren. Bij mij is dat wat ingewikkelder omdat ik bij m’n eerste een keizersnede heb gehad en de placenta voor ligt. Hierdoor kan die in het litteken groeien, waarvoor dus de extra echo. Ik voel grappig genoeg zelf heel goed de placenta opschuiven, doordat het schoppen laag in m’n onderbuik nu veel beter aan de buitenkant te voelen is dan rondom m’n navel waar de placenta zit. Mijn verloskundige zei dat ze echt bijna nooit meemaken dat de placenta te laag blijft liggen. Ik zou dus als ik jou was de volgende controle bij de gynaecoloog gewoon eens vragen: welke van die twee situaties is er aan de hand? En wat betekent dit voor de bevalling? Want het hoeft dus helemaal niet te betekenen dat je met een keizersnede gaat bevallen (tenzij daar nog andere redenen voor zijn die je niet hebt genoemd). Rust houden en platliggen wordt tegenwoordig niet zo vaak meer als advies gegeven (vergeleken met vroeger), en alleen in hele specifieke gevallen is dat nodig. Stel al deze vragen dus aan je arts, ook over de achterliggende redenen, zodat je niet dingen zelf hoeft in te gaan vullen met spookverhale