Hallo,
Graag zou ik ervaringen willen weten van vrouwen die laat in de zwangerschap nog een laagliggende placenta hadden en vrouwen die een keizersnee hebben gehad. Het zit namelijk zo; met mijn 20 weken echo zagen ze dat mijn placenta laag ligt, bij 32 zouden ze weer kijken en ben ik op onderzoek uitgegaan maar las dat eigenlijk bij de meeste het wel omhoog gaat. Nu ben ik inmiddels 29 weken en heb ik weer een echo gehad (heb veel echo’s in het ziekenhuis vanwege SLE) en het is er nog niet op verbeterd. De gynaecoloog die ik had dit keer was een oude man, die ermee aankwam dat waarschijnlijk andere zeiden dat de placenta omhoog kan gaan maar dat natuurlijk niet kan, de baarmoeder moet groeien om de placenta anders te krijgen maar de kans zit er dik in dat het bij mij niet veranderd. Nu vroeg ik me af of er iemand is waarvan de placenta nog wel binnen een maandje omhoog is gegaan het laatste moment en of jullie er iets voor gedaan hebben, bijvoorbeeld extra rust of rekening gehouden met geslacht gemeenschap etc.
Mijn moeder had vroeger met de zwangerschap van mijn broer ook een laagliggende placenta en moest perse bedrust met de benen omhoog, nu word dat niet gezegd om te doen maar ik had laatst een beetje bloedverlies en moest 24 uur met de benen omhoog in bed liggen, dus ik vraag me dan ook af of er nou wel of geen verschil zit in rust houden of plat liggen. Bij mij word gezegd dat ik niet op bed hoef te liggen of dat er beter geen geslachts gemeenschap gedaan kan worden maar ik wil er in deze maandjes tijd alles aan doen om misschien toch te zorgen dat de placenta veranderd van ligging. Dus ik hoop op tips!
Ook ben ik erg benieuwd naar de ervaringen van een keizersnee. Ik stress ‘m behoorlijk aangezien mijn vriendin een keizersnee moest en zij er heel negatief over is. Ik zou graag willen weten of je pijn voelt tijdens de keizersnee en of je echt zoveel pijn hebt na de tijd dat je je kindje moeilijk kan vasthouden bijvoorbeeld. De mensen in mijn omgeving zeggen allemaal dat een keizersnee vervelender is dan een natuurlijke bevalling dus ik ben doodsbenauwd🫣