6 Reacties

2 maanden geleden

Je kunt het denk ik nu ook al opvangen. Schijnt supergoed te zijn voor je huid als je dit in bad doet!

2 maanden geleden

Hier ook al last! Bij de 1e zwangerschap geen last van gehad en nu al een cupmaat groter 🫠 je heb van die spuitjes om het te bewaren en lekschalen is lijkt mij goed

2 maanden geleden

Ik heb er ook al even last van, overigens maar van 1 borst (was bij vorige zwangerschappen ook). Ik gebruik van die borstcompressen. Maar soms vang ik het met mijn vinger op en smeer het over de tepels uit om tegen uitdroging 😊

2 maanden geleden

Je mag pas gaan kolven vanaf week 37, dit komt doordat kolven de bevalling kan opwekken. Ik heb exact het zelfde.

2 maanden geleden

Gewoon opvangen mag nu al☺️

2 maanden geleden

Mijn advies als lactatiekundige; Alle melk die je nu al verliest kun en mag je opvangen en bewaren. Alle melk die in je 24u verzameld kun je bij elkaar voegen en daarna invriezen. Lekschalen kan, maar pas hier mee op. Draag ze zeker niet in de nacht of in een te strakke bh. Dit kan je melk kanalen afknallen wat voor ontstekingen kan zorgen. Je hebt ook wasbare compressen, was je die met een natuurlijk wasmiddel of enkel wat water+natuurazijn, zou je deze ook uit kunnen knijpen en de melk daardoor opvangen. Ook met borstcompressen, zorg dat je niet te lang een (nat) compres in je bh hebt zitten. Dit geeft tepelverweking en mogelijk beschadiging. Borstvoeding druppels over je tepel smeren ter bescherming, zoals eerder benoemd, werkt bij vele inderdaad prima! Actief handkolven niet eerder dan 36 weken. Uit literatuur is niet gebleken dat het de bevalling effectief opwekt, maar door aanmaak van oxytocine, bij prikkeling van de borst, kun je wel harde buiken krijgen. Handkolven vanaf 36 weken altijd na overleg met je verloskundige / gynaecoloog. Succes!