23 Reacties
24 dagen geleden
Laat ik 1 ding voorop stellen; je bent nooit, maar ook echt nooit, verplicht iets te doen. Het is altijd nog je eigen keuze. Je kan altijd de vraag stellen aan de gynaecoloog:
1. Wat zijn mijn opties?
2. Wat zijn de risico's?
3. Wat zijn de eventuele gevolgen?
Zo kan je mogelijk een weloverwogen keuze maken, wat die keuze ook mag zijn. Dat geld voor de medicijnen, inleiding enzovoort.
Ik zit zelf ook op het randje 140/80, word nu voorlopig ook extra in de gaten gehouden, nog niet medisch.
24 dagen geleden
Reactie op Nurse541
Laat ik 1 ding voorop stellen; je bent nooit, maar ook echt nooit, verplich ...
Vind het zo lastig, omdat ze het bij mij echt bracht als zijnde besluit en geen keuze. Ik en mijn vriend zijn erna beiden er nog tegen in gegaan, mijn hele situatie uitgelegd etc, maar dan komt er een antwoord dat het echt nu medisch is. Heel oncomfortabel, waardoor ik nog meer in mijn weerstand schiet. Inderdaad ook gevraagd naar de risico’s en gevolgen, maar dit heeft mij ook echt niet overtuigd. Uiteraard staat het belang van de gezondheid (van mij en de baby) voorop, maar ik heb het idee dat dit nu helemaal niet in het gedrang is. Zeker niet wij het allebei goed doen, alle testen negatief zijn en mijn bloeddruk echt een grensgeval is.
Ik hoop dat met het inleiden en medicatie echt meer een gesprek in samenspraak wordt, in plaats van dat er keuzes worden voorgelegd als zijnde beslissingen.. 😔
24 dagen geleden
Ik heb een hoge bloeddruk.
Ik moet nu ook medische bevallen maar dat was toch al vanwege mijn leeftijd.
Maar ik ben ju thuis aan het monitoren en heb 3 keer per dag een halve tablet voor de bloeddruk.
Maandag gaan ze me inleiden en dinsdag terug en hopelijk is dan onze kleine meid er.
Want word het nu wel beetje beu.
Iedere die stress .
24 dagen geleden
Reactie op gientje41
Ik heb een hoge bloeddruk.
Ik moet nu ook medische bevallen maar dat was to ...
Heel veel succes maandag! 🍀
24 dagen geleden
Ze gaan er heel wisselend mee om… mijn bloeddruk is ook aan de hoge kant maar wisselt. Ene keer 136/94 andere keer 140/87. Bij mij geven ze aan dat ze de onderdruk belangrijk vinden (onder de 90) en de Bovendruk niet zozeer omdat die veel sterker op stress en ‘het witte jassen effect’ reageert. Ik heb ook iedere keer de eerste meting een hoge bloeddruk en de tweede meting is die veel beter. Dus ze gaan nu bij mij van de tweede uit. Daarnaast was mijn start bloeddruk ook al 131/83, dus wat ik nu steeds laat zien verschilt niet gek veel van mijn begin bloeddruk. We hebben wel bloed en urine onderzoek gedaan maar al die waardes waren helemaal super. Dus ze laten het bij mij nu meer los. Ik zou al in het ziekenhuis bevallen, dus dat maakt ook denk ik dat ze er niet een punt van maken van ‘je bent nu medisch’. Dat was ik al.. als ik op het ziekenhuis bed lig voor extra meting is de bloeddruk in de 120/80. Ik heb nu dinsdag weer controle en als ik eerder klachten krijg moet ik bellen (heb dus wel belinstructies gekregen).
24 dagen geleden
Hier een vergelijkbare situatie. Ben nu 37+6 en een week geleden had ik nèt te hoge bloeddruk. Door naar het ziekenhuis, alle testen goed, bloeddruk zakte ook weer naar normaal na een tijdje meten. Paar dagen later weer controle gehad, iets te hoge bovendruk af en toe maar hele nette onderdruk, geen reden tot medicatie. Gisteren weer bij de verloskundige geweest, bloeddruk weer net te hoog en dus weer doorgestuurd. Alles weer getest in het ziekenhuis, niks aan de hand behalve de bloeddruk die uiteindelijk ook weer zakte naar rand/normaalwaarde. Ik dacht dat ze het alleen goed zouden willen monitoren, maar het leek ze toch verstandig om een lage dosis medicatie te geven. Ze verwachten namelijk dat de lijn zich doorzet en ik over een week anders zwaardere medicatie nodig zou hebben en eventueel inleiding. Hiermee kunnen ze dat hopelijk voorkomen. Daarnaast is het ook beter voor mij en de baby dat de bloeddruk weer op goede hoogte komt. Ben het hier wel mee eens. Was wel even jammer om te horen dat het dus door een pilletje nu een medische bevalling zal worden, maar ik wilde toch al in het ziekenhuis bevallen waardoor het een minder grote verandering is dan wanneer je thuis zou willen bevallen.
24 dagen geleden
Reactie op L0123
Hier een vergelijkbare situatie. Ben nu 37+6 en een week geleden had ik nèt ...
Fijn om te horen dat er nog meer dames in hetzelfde schuitje zitten! 😊 Hebben ze het bij jou al gehad over inleiden?
24 dagen geleden
Reactie op SanneVanDerGraef_7
Fijn om te horen dat er nog meer dames in hetzelfde schuitje zitten! 😊 Heb ...
Voor nu is daar geen reden toe gelukkig, maar morgen ga ik weer terug voor bloeddrukcheck en ctg. Als dat goed is dan verwacht ik dat er verder niks nodig is behalve 2 x per week deze checks. Als ik symptomen krijg die passen bij zwangerschapsvergiftiging moet ik wel direct contact opnemen.
Hoop dat je bloeddruk stabiel blijft! De reden om medicatie nu toch te starten was de stijging (140 naar 150 in een week). Vandaar dat ik ook wel snap dat medicatie nu een goed idee is, je wil niet naar de 170 bijvoorbeeld waarbij je meteen een hoge dosis nodig hebt.
Voor mij ook fijn om te lezen dat anderen een vergelijkbare situatie hebben :) was er zelf heel trots op dat het zo goed ging de hele zwangerschap, vond het dus wel even een teleurstelling, maar heb ook het gevoel dat ik niet echt invloed heb op de hogere bloeddruk dus ik probeer dat los te laten en erop te vertrouwen dat ons kindje op deze manier zo lang mogelijk gezond in de buik kan zitten tot rond de 40 weken :)
24 dagen geleden
Reactie op L0123
Voor nu is daar geen reden toe gelukkig, maar morgen ga ik weer terug voor ...
Ah ik begrijp je teleurstelling echt helemaal. Ik had ook echt een droomzwangerschap, en nu het einde in zicht is moet je dan toch die hele molen in en zovaak naar het ziekenhuis. Is toch even balen en heb vandaag toch wel even meermaals een traantje erom gelaten.
Ik heb dinsdag weer een afspraak voor de checks en een gesprek over het verdere verloop. Ik ben heel benieuwd. Ik hoop dat bij mij ook alles stabiel blijft en inleiden ook nog niet aan de orde is.
Hopelijk blijft bij ons beiden alles goed gaan de aankomende tijd en kunnen we over een paar weken terugkijken op een fijne bevalling met ons kindje in ons armen 😊🍀
24 dagen geleden
Vorige week met 39 weken was mijn bloeddruk 155/85, controles gehad in het ziekenhuis en alles was verder goed. Na het weekend moest ik terug en toen was hij 146/91 en ben ik medisch geworden. Helemaal geen lichamelijke klachten. Gelukkig is er nog geen sprake van inleiden maar ik moet wel in het ziekenhuis bevallen. Enorm balen, want ik wil graag thuis bevallen. Maar ik moet zeggen dat ik een kleine week later er een stuk rustiger onder ben, dus geef jezelf ook even tijd om te schakelen. Wat mij erg hielp was het zien van de verloskamer en alle opties die ze daar hebben (bevalbad, yogaballen) Morgen heb ik weer een controle. Stel ze willen dan wel inleiden dan wil ik wel kijken zodat ik zo ontspannen mogelijk de bevalling in ga en waar ik me fijn bij voel. Bijv pas inleiden na het weekend, in de hoop dat het alsnog spontaan op gang komt, of een ballonnetje of vliezen breken in plaats van meteen aan de weeënopwekkers. Dus waar het kan zelf de regie houden
24 dagen geleden
Reactie op SanneVanDerGraef_7
Vind het zo lastig, omdat ze het bij mij echt bracht als zijnde besluit en ...
Maar je bent nog steeds niets verplicht.
Heel simpel, als jij niet overgedragen wil worden, mag de verloskundige dit niet zomaar doen.
24 dagen geleden
Reactie op Zonnebloempje321
Maar je bent nog steeds niets verplicht.
Heel simpel, als jij niet overg ...
Ik heb na mijn bezoek aan het ziekenhuis met de verloskundige gebeld en mijn twijfels gedeeld. Ze gaf aan zich aan te sluiten bij het ziekenhuis, dus de zorg over te gaan dragen. Als ik ècht op mijn strepen was gaan staan, was het misschien anders gelopen.
Echter voelde het voor mij heel oncomfortabel om - na 5 keer te hebben gezegd dat ik het er niet mee eens ben en graag anders zie - er op te blijven aandringen ☹️.
Heb het idee dat het gaat om het volgen van een protocol, en dat er niet echt wordt geluisterd naar mijn bezwaren/gevoel..
23 dagen geleden
Ik zeg die niets waar je je niet goed bij voelt! Ik vind die bloeddruk noet echt hoog hoor🙈 ik ben de vorige leer ingeleid vanwege een te hoge bloeddruk. Wel pas met 39 weken en 1 dag. 3 jaar later weet ik 'beter'
Ik zou nu mijn hele zwangerschap medicatie moeten slikken om te voorkomen dat de bloeddruk zou gaan stijgen. Ik netjes gehaald maar na 2 dagen zat het me niet lekker en dacht ik ga dit gewoon niet doen. Afgelopen week bij de controle zeiden ze ja je mag vanaf nu stoppen met de pillen ik zeg oh nou die heb ik eigenlijk niet meer gebruikt. Keurige bloeddruk de hele tijd van zo'n 120 over 70!
Metingen zijn ook echt maar een moment opname! Heb je misschien thuis een bloeddruk meter? Dan kun je kijken of je in je veilige en rustige omgeving een lagere bloeddruk hebt. Want zeker als je gespannen daar zit van oh shit zou die nu te hoog zijn ja dan is die ook hoog🙈
En inderdaad echt helemaal niemand mag je verplichten in het ziekenhuis/medisch te bevallen wanneer jij dit niet wilt. Als ik naar mezelf kijk vroeger raken we zo onzeker want de professionele mensen zullen het wel weten maar zoals ik al zei inmiddels weet ik beter. Mijn bloeddruk was buiten zwangerschap 200/120 en ik zou daar niet zelf vanaf komen alleen met dagelijks 3 verschillende soorten medicatie. Ben er toch mooi op andere manieren mee aan de slag gegaan stress en voeding en zo ook een goede bloeddruk gekomen zonder troep.
23 dagen geleden
Wat is eigenlijk de reden dat je zo tegen de medicijnen opziet? Ik snap je gevoel qua ziekenhuisbevalling wel, je wou graag thuis en die wens word je ontnomen.
Is er angst dat die medicijnen schadelijk zijn? Ben je tegen medicijnen? Probeer eventueel op betrouwbare sites informatie op te zoeken als je dat graag wilt, denk aan sites zoals apotheek.nl of zelf het farmaceutisch kompas, echter is dit soms moeilijk te begrijpen door o.a. medische termen.
Probeer het ook niet te zien als dat ze willen pesten, ze willen je graag helpen naar een gezonde bevalling die voor moeder en kind goed zijn, ookal voelt dat misschien niet zo. Ik vind het wel jammer om te horen dat je zo gepusht word zonder goede uitleg, dat is namelijk een randvoorwaarde voor goede zorg.. Vaak komen negatieve ervaringen in bevalling/zwangerschap voort uit slechte communicatie, niet perse in door de situatie die ze niet voor ogen hadden.
Succes 😘
23 dagen geleden
Ik heb dit bij de vorige zwangerschap gehad, bloeddruk was toen 140/90 dus net op het randje. Ik was al wel 40 weken toen. We hebben het een paar dagen aangekeken omdat het op het randje was, uiteindelijk bij 40+6 ingeleid. De verloskundigen stonden bij mij wel open voor overleg omdat alle andere testen (urine enzo) prima waren. Ze gaven zelf aan dat ze me uit voorzorg aan het ziekenhuis overdroegen omdat ik al bijna 41 weken was en dat voelde voor mij ook wel goed (ik was er wel klaar mee). Uiteindelijk een hele mooie bevalling gehad ook al wilde ik liever thuis!
De afweging kan jij alleen maken maar het klinkt alsof je niet een meewerkende verloskundige hebt. Je kan altijd nog op zoek naar een andere maar dat geeft natuurlijk nieuwe stress. Blijf in overleg met het ziekenhuis en geef aan dat je zo natuurlijk mogelijk wil bevallen, dus wat zijn de opties naast een inleiding? Ze denken echt wel graag met je mee. En ik vind je bloeddruk inderdaad niet heel hoog, de onderdruk is een betere indicator dan de bovendruk en die is pas te hoog vanaf 90. Succes!
23 dagen geleden
Bizar, ik heb normaal ook altijd een normale bloeddruk maar gister tijdens de controle 140/80 waarop ze zei helemaal prima hoor. (39.5), misschien met termijn te maken?
23 dagen geleden
Reactie op Nurse541
Wat is eigenlijk de reden dat je zo tegen de medicijnen opziet? Ik snap je ...
In het algemeen heb ik niets tegen medicatie, het gaat er bij mij met name om dat ik er de noodzaak niet van in zie. Baby en ik doen het nu allebei super goed, en zeker omdat mijn bloeddruk een grensgeval is (en ik dus buiten mijn zwangerschap om ook altijd al aan de hogere kant zit qua bloeddruk), zie ik er de noodzaak niet van in. Dan denk ik dat het meer kwaad kan doen dan goed.
Zolang mijn bloeddruk niet stijgt (dus gewoon een grensgeval blijft), en wij blijven het goed doen, wil ik het liever niet. Mocht het toch gaan stijgen of er andere negatieve ontwikkelingen zijn, dan vind ik het een ander verhaal.
Maar wat je zegt inderdaad, er ontbreekt goede communicatie. Er werd in eerste instantie al helemaal niet toegelicht wat de risico’s van een hoge bloeddruk zijn. Allemaal zelf moeten vragen. Er werd ook direct over inleiden gesproken, terwijl ik nog van de shock moest bekomen dat ik medisch werd 🙈
Dankjewel in ieder geval! 💗
23 dagen geleden
Reactie op Eef-92
Ik heb dit bij de vorige zwangerschap gehad, bloeddruk was toen 140/90 dus ...
Wat fijn om te horen dat je - ondanks de medische indicatie - een mooie bevalling hebt gehad! Ik heb er nu een nachtje over geslapen en de thuisbevalling ook wat meer uit mijn hoofd kunnen zetten. Inderdaad ook geen zin in nieuwe stress. En bij het volgende gesprek hoop ik op betere communicatie, en dat er echt wordt meegedacht 😊
19 dagen geleden
Reactie op L0123
Hier een vergelijkbare situatie. Ben nu 37+6 en een week geleden had ik nèt ...
Hoe gaat het nu met je?