Morgen ben ik officieel 42 weken zwanger. Ik zou zo graag thuis op een natuurlijke manier willen bevallen. Maar dat wordt dus afgeraden. Eigenlijk wordt de hele zwangerschap al gesproken over eerder bevallen/inleiden vanwege zwangerschaps diabetes. Maar mijn waardes zijn gewoon goed dus dit heb ik ook in overleg met gynaecoloog kunnen vermijden. Ik heb altijd aangegeven te willen afwachten en na 41 weken open te staan voor strippen (liefst eigenlijk ook niet maar als iets 'moet' dan maar strippen). Ik werd ineens op de dag dat ik 41 weken was gebeld of ik wel goed op de hoogte was van de risico's (terwijl ik de volgende dag 41+1 een afspraak had staan om te strippen), dat het protocol was om eigenlijk weer overgedragen te worden aan de gynaecoloog met 41 weken. Weer in gesprek gegaan en deze week nog kunnen rekken bij de verloskundige, met 3 strip pogingen woensdag, zaterdag en zondag. Alle drie lukken niet omdat mijn baarmoedermond nog niet open /week was. Nu zondag was hij al wel week geworden en kon ze er met 1 vinger in, maar nog niet ver genoeg om te strippen..
Vandaag heb ik ergens een afspraak bij de gynaecoloog (wordt nog gebeld hoelaat), weer om de risico's te bespreken en een volledige check.
Ik voel dat er zoveel druk op staat vanuit de verloskundigen, terwijl ik mezelf nog gewoon goed voel en er geen medische redenen zijn voor de baby om het eerder te laten komen. Ja vanaf 42 weken zijn er meer risico's maar met welke percentages, en daar wijst op dit moment niets op. Ik voel veel beweging, heb ruim vruchtwater, bloeddruk en urine zijn goed, baby is niet klein maar ook niet te groot etc.
Ik woon praktisch naast het ziekenhuis, heb alles op de begaandegrond klaarstaan bed/bad etc.
Het enige is dat ik meer druk ervaar door hoe er steeds mee omgegaan wordt (wat er misschien zelfs voor zorgt dat ik me niet kan ontspannen). Mag ik niet op mijn eigen gevoel vertrouwen? Eigenlijk vanuit de verloskundige wil niemand het risico aangaan, moet ik dan 'stiekem' thuis bevallen zonder hulp? Zou ik niet doen, maar wat zijn mijn opties, Ik vind het erg lastig allemaal.
Ik ben erg benieuwd hoe de afspraak bij de gynaecoloog gaat vandaag.. Wat vinden jullie?
Interessant artikel: https://vrijegeboorte.nl/thuisbevalling-vol-vertrouwen-met-42-weken/