8 Reacties

één maand geleden

Wat vervelend dat je dit ervaart... maar ik denk dat bijna alle zwangere vrouwen wel eens zo een dip heeft. Maar mocht je er teveel mee zitten of zorgen om maken praat er met je verloskundige over. Dit kan je vast vertellen hoe hier mee om te gaan ❤️

één maand geleden

Hi! Niet om je gelijk een stempel op te plakken ofzo, maar er bestaat ook zoiets als prenatale depressie, dat je hormonen juist stemmingsklachten veroorzaken tijdens de zwangerschap. Ik zeg het omdat ik zelf nogal bang was dat ik door het moeten stoppen met adhd medicatie in een mentale hel terecht zou komen, dus bij mij zijn we preventief naar de poli zwangerschapspsychiatrie gegaan. Mentale klachten tijdens de zwangerschap zijn vaak taboe en wordt weinig over gesproken, precies om de redenen die jij noemt: je moet toch blij zijn, je wou dit toch, je hebt een wondertje in je buik en alle roze wolk blabla. Maar je hebt het helaas niet te kiezen, en soms doet je brein rare dingen. Als je hier echt veel last van hebt, zou ik me zeker niet schamen/bezwaard voelen om hulp te vragen! Je verloskundige weet als het goed is waar je het beste hulp kan krijgen, ook als je twijfelt. Bijvoorbeeld: je lokale CJG/consultatiebureau biedt zwangerschapsgesprekken met verpleegkundigen aan, of je kan doorverwezen worden naar een POP-poli.

één maand geleden

Hee, wat rot dat jij er ook zo'n last van hebt. Ik heb er ook last van, in wisselende intensiteit. Ik had het wel een beetje verwacht omdat ik ook voor de zwangerschap al wel bekend was met depressieve gevoelens. Ik heb ook wel therapie gehad in 't verleden, dus ken daardoor ook wel de handvatten die voor mij werken. Via de verloskundige kan je aangemeld worden voor de pop-poli daar kun je ondersteuning krijgen. Ik ervaar dat als een fijn en laagdrempelig contact/vangnet. Sterkte in ieder geval!

één maand geleden

Dankjewel voor jullie reacties! Ik ga in gesprek met de VK.

één maand geleden

Mijn situatie is beel anders maar ik herken je gevoel van negatieve gedachten en gevoelens. Als je wilt mag je me een berichtje sturen

één maand geleden

Een boekentip is misschien de valstrik van het geluk. Gaat over het leven in het algemeen maar is mijns inziens ook absoluut toepasbaar op dit onderdeel van het leven. Geef jezelf vooral de ruimte. Ik denk dat maar weinig vrouwen non-stop blij zijn met hun zwangerschap. Ik niet in ieder geval. Er komen zoveel verschillende emoties voorbij Meer gevoelens voorbij

één maand geleden

Reactie op Linlan

Hee, wat rot dat jij er ook zo'n last van hebt. Ik heb er ook last van, in ...
Ja dat is een goeie! Zeker doen! Ik had vandaag een depri dag en heb in de heek beroerd zijn fase echt een bloed hekel gehad aan de zwangerschap. Ik kon iedereen die zei probeer toch maar zoveek mogelijk te genieten wel schieten. Maar nu is het wel ok, maar ik ben er liever klaar mee. Bij mij niet psychisch maar meer fysiek vermoeidheid. Een gezond kindje betekent niet automatisch binding en je blij voelen, kan ook heel dubbel zijn. Ik vind het bewegen van de baby ook irritant ipv leuk. Maar die binding komt erna wel goed als de baby er is zodra de depressieve gevoelens weg zijn. Sterkte!!

één maand geleden

Reactie op Linlan

Hee, wat rot dat jij er ook zo'n last van hebt. Ik heb er ook last van, in ...
Ja dat is een goeie! Zeker doen! Ik had vandaag een depri dag en heb in de heek beroerd zijn fase echt een bloed hekel gehad aan de zwangerschap. Ik kon iedereen die zei probeer toch maar zoveek mogelijk te genieten wel schieten. Maar nu is het wel ok, maar ik ben er liever klaar mee. Bij mij niet psychisch maar meer fysiek vermoeidheid. Een gezond kindje betekent niet automatisch binding en je blij voelen, kan ook heel dubbel zijn. Ik vind het bewegen van de baby ook irritant ipv leuk. Maar die binding komt erna wel goed als de baby er is zodra de depressieve gevoelens weg zijn. Sterkte!!