Waarschuwing: niet zo’n positief bericht 😉 ‘Geniet van je zwangerschap!’ Als mensen dat zeggen kan ik echt hun kop eraf krabben. Dat doe ik niet… ik lach vriendelijk en zeg opgewekt: ‘Dankjewel 😃’ zoals een goed geciviliseerd mens zou doen. Mijn eerste trimester was echt mega zwaar en dat heeft zich alleen maar doorgezet. Ik ben morgen 15 week maar nog steeds misselijk en een hele lage bloeddruk waardoor ik aan huis gekluisterd ben omdat ik overal flauw kan vallen en constant buiten adem ben en moet liggen… Dan zeggen mensen: ‘Nou het is voor de goede zaak!’ Dat is echt zo’n gespreksstopper. Ondertussen gaat mijn man weekenden weg, op vakanties, sporten, kan alles doen qua werk en ik doe niks anders dan broeden, me ellendig voelen en schuldig voelen ten opzichte van ‘wat voor gedoe ik mijn werk wel niet oplever’. De eerste week was ik echt dolgelukkig! We hebben het twee jaar geprobeerd en het was eindelijk gelukt! Ik weet dus ook hoe bijzonder het is maar ik vind het ZO taai. Nog meer mensen die het zwangerschapsprocess hebben onderschat en teleurgesteld zijn in het standaard beeld van een ‘roze wolk’ door de maatschappij? Of was ik gewoon mega naïef…Ik heb het gevoel dat je alleen de vrouwen hoort die zich de hele zwangerschap nergens last van hebben en het vertellen alsof het een prestatie is en de rest blijft stil in het dagelijks leven. Want ja… ‘ Het is voor de goede zaak’. Sorry moest het even van me afschrijven.