11 Reacties
6 maanden geleden
Hoi,
Wij doen het allebei, ook met nevenbevindingen. Bij mijn vorige zwangerschap ook gedaan. Hier even mijn ervaring. Wij kregen toen op de dag van de 13 weken echo de uitslag van de nipt.
Bij ons was het wel zo dat ze alles wilde zien. Ik moest springen rondjes lopen en moest 20 minuten wachten. Gelukkig zag ze toen genoeg maar anders moest ik terug komen dus ik weet niet of dat per locatie anders is maar zo is het bij mijn gegaan 😉
6 maanden geleden
Hi,
Wij zijn van plan om, om die reden, juist de NIPT niet uit voeren. Als er iets uitkomt staan we niet achter het vervolg onderzoek. En ons is verteld dat de symdromen kunnen ook in de 13 en 20 weken echo gezien kunnen worden.. Nu ga ik wel weer twijfelen dus volg het topic graag mee.
6 maanden geleden
Hallo,
Wij hebben vanmorgen de 13 weken echo gehad en deze zag er heel goed uit. Ze konden echt al veel zien. Daarna de nipt test laten doen, ik zou graag van alle kanten willen horen als er iets niet goed is. Misschien kun je aan jezelf vragen of je er spijt van kan krijgen als je het juist niet doet? Of even bellen met het echo bureau die de 13 weken echo maakt misschien kunnen ze je gerust stellen.
6 maanden geleden
Wij gaan de NIPT doen (zonder nevenbevindingen) omdat t kan en ik t liever gewoon weet als er iets mis is (nevenbevindingen vind ik te onzeker). En de extra echo's doe ik om de kleine zo vaak mogelijk te zien.. dat is t enige moment nu dat ik me echt "zwanger" voel ipv alleen maar ziek en beroerd...
6 maanden geleden
Het is toch niet alleen jouw beslissing maar van jullie samen? Geen fijne of makkelijke keuze dus dat kan hij ook niet zomaar alleen bij jou leggen. Ik zou toch nog eens proberen het gesprek te heropenen met je vriend en alle scenario's langslopen om te bespreken wat je daarvan zou vinden. Je wilt toch niet dat hij zich achteraf niet senang voelt hierbij.
6 maanden geleden
Ik denk dat er geen goed of fout is. Wij doen het wel maar mijn man heeft getwijfeld.
Uiteindelijk ging hij overstag omdat ik aangaf dat als ze wel wat zien, je heus nog wel een verdere check up krijgt en ruimer de tijd hebt om na te denken.
Lees nog even goed wat ze nakijken bij de echo en of er iets is wat invloed heeft op de keuzes die je zou willen maken. Dat heeft mij geholpen destijds.
6 maanden geleden
Alleen de nipt zonder nevenbevindingen.
Wij vinden dat je dan het belangrijkste weet, wat waarschijnlijk tot de keuze zou komen om de zwangerschap te beëindigen.
Nevenbevindingen en 13 weken echo doen we niet. Er kan zoveel gevonden worden dat alleen voor onzekerheden zorgt. En garantie op een gezond kindje heb je ook niet.
Ik hoor en lees ook veel over de onrust, onduidelijkheden die ze zien, maar waar ze nog niets definitief over kunnen zeggen. Na overleg met de verloskundige komen wij dus tot deze beslissing.
6 maanden geleden
Vanmorgen de 13 weken echo gehad de nekplooi meting was te hoog 3.6
De arts zij dat we ons geen zorgen hoefde te maken omdat de nipt test alles goed was alleen toch maak ik me zorgen over 2 weken terug komen om te kijken hoe die dan is.
Wat 1 ramp zondag heb ik me genderparty en zit alleen maar te stressen iemand die dit ook heeft en waarbij het toch goed is gekomen?
6 maanden geleden
Nipt + nevenbevindingen waren goed.
Afgelopen maandag de 13 weken echo gehad met 12+5, deze zag der erg goed uit volgens de verloskundige.
Nu inmiddels dus 13+2, en vandaag in afwachting telefonisch consult (loop in ziekenhuis vanwege een te hoge BMI) of de echo inderdaad zo goed is als werd gezegd en verdere informatie etc. 😊
6 maanden geleden
Wij doen alles! Er is denk ik geen goede of foute keuze. Wij kiezen ervoor om alles te zien, omdat we al een kindje hebben met een DNA afwijking die we liever niet herhaald zien worden. We hebben wel geleerd van het hele proces dat als ze iets zien om de lichamelijke echo's (dus 13 en 20 eken) ze toch altijd vervolg onderzoek doen op chromosoom niveau. Dus wat dat betreft is een NIPT niet perse 'nodig', de grote afwijkingen komen toch wel naar boven 😉