10 Reacties
6 maanden geleden
Ook wij moeten doorgeven of we de nipt test willen laten doen en de 13 weken echo.
Wij twijfelen heel erg of we de nipt test überhaupt willen laten doen. Aangezien we na 6 jaar nu eindelijk zwanger zijn. Ook wij willen namelijk liever niet een punctie laten doen.
Persoonlijk vinden wij het best een lastige keuze. Misschien krijgen we inderdaad spijt. Volgens mij kun je ook al veel op de 13 en 20 weken echo zien.
Ik heb een verhaal gelezen dat er afwijkingen waren gevonden bij de nipt test en dat er daarna niets ernstig is gevonden bij de punctie. Maar deze vrouw is haar kindje uiteindelijk wel verloren vlak na de punctie. Voor mij dan al weer een reden on het niet te doen.
Hopelijk maken we uiteindelijk de juiste keuzes.
6 maanden geleden
Wij hebben gekozen voor de nipt zonder nevenbevindingen, dit omdat het vaak valspositieve uitslagen geeft en ik geen zin heb in onnodig stress. En ook wij zullen bij een negatieve uitslag geen vruchtwaterpunctie of vlokkentest doen, dit door het risico dat het met zich meebrengt
6 maanden geleden
Ik ben zelf voor het eerst zwanger op mijn 38e na miskramen en toch heb ik de nipt test met nevenbevindingen laten doen.
Hoe graag ik ook moeder wil worden, de zorg voor een kindje met ernstige chromosoomafwijkingen is niet niks en het is goed om daar van te voren over na te denken.
Misschien dat het komt doordat ik verpleegkundige ben dat ik daardoor de gevolgen kan inschatten voor het kindje
Daarbij is de kans dat er niks gevonden wordt heel groot, kleiner dan 1 op 1000.
Ik heb inmiddels de resultaten terug en er is niks gevonden.
Dat geeft meteen een grote geruststelling en ik ben dan ook blij dat ik het heb laten doen.
6 maanden geleden
Wij hebben de nipt nu 2x laten doen met nevenbevindingen maar zonder duidelijk 'plan' wat als .. ik zou denk ik ook geen vruchtwater punctie willen doen door de risico's maar me wel inlezen in de dingen die kunnen spelen bij je baby.
Maar... dit is zo persoonlijk!!! Er is hier geen goede of foute keuze ! Echt niet. Wellicht kan een extra gesprek met de verloskundige jullie helpen de juiste keuze voor jullie beide te maken.
6 maanden geleden
Reactie op kel1987
Ook wij moeten doorgeven of we de nipt test willen laten doen en de 13 weke ...
Wij zijn ook na 5 jaar zwanger en middels een icsi traject dus ik snap heel erg de twijfel… het is indd een lastige keuze omdat je zo graag gewoon moeder wil worden en je altijd hoopt dat er niks mis is..
Ik had begrepen dat de nipt wel echt een aanvulling is op de 13 en 20 weken echo en die echo’s niet alles zeggen. Heb me ook laten vertellen dat als de 13 weken echo niet veel info opleverde omdat je baby niet goed ligt, je dan geen nieuwe krijgt. Misschien is dat hoe het hier werkt maar zou het wel jammer vinden dan wel heel weinig te weten over het kindje. Misschien dat deze info je nog een beetje kan helpen bij jullie keuze.
Ik heb ook zo een verhaal gelezen over het verlies na een punctie die ik wil die eigenlijk onder geen omstandigheden. Maar misschien dat de nipt toch al wel wat info oplevert. Ik weet het niet.. hoop indd ook dat we de juiste keuzes maken. Jullie ook heel veel succes met beslissen
6 maanden geleden
Ik heb vorig jaar zelf een kindje verloren na een vlokkentest, op 16 weken… zelfs zo gecompliceerd geworden dat ik erna nog eens 2,5 weken in het ziekenhuis heb gelegen met een bloedvergiftiging. Ik denk dat vooral de vraag zou zijn, wat zou je doen als er iets gevonden wordt? Als je nu al weet dat je geen vervolg onderzoek wilt dan zou ik geen nevenbevindingen laten zoeken. Mocht er toch iets afwijkend gevonden worden ga je alsnog voor een moeilijke beslissing staan. Ik denk dat ze tegenwoordig soms teveel onderzoeken op voorhand… natuurlijk kan dit in sommige gevallen goed zijn. Maar net zoals in ons geval vooral enorm veel spijt dat we de vlokkentest hebben laten doen (bleek ook gewoon gezond te zijn). Gewoon erg goed nadenken wat jullie zouden doen als het een slechte uitslag gaat geven. Ik ben nu opnieuw zwanger en ga wel de nipt test laten doen. Maar geen haar op mijn hoofd die nog nadenkt over een vlokken of vruchtwater punctie bij nevenbevindingen.
6 maanden geleden
Wij hebben gekozen voor de nipt zonder nevenbevindingen. Wat je zei, nevenbevindingen geven heel veel onzekerheid en we gaan het kindje niet om bijv kleine dingen weghalen. En niet alle nevenbevindingen geven last voor het kindje, en niet alles is bekend wat voor last het zou geven, ook voor geen reden om het weg te halen. Ik zou wel een vlokkentest willen dan denk ik, maar ben er ook wel bang voor. Mijn idee was, als we het kindje niet gaan weghalen om nevenbevindingen, hoeven we ons er ook niet onnodig om te stressen.
Soms vind ik het nog wel beetje lastig dat ik het nu niet weet. Nipt uitslag is al binnen. Maar ik denk dat zo, ook de gewone nipt bied geen 100% uitsluitsel. En onzekerheid in het leven is er nou eenmaal, kan er niets aan doen of iets voorkomen, ook niet aan afwijkingen, dus ik laat het los. Gek genoeg lukt dat ook nog.
Maar het is heel persoonlijk, hopelijk heb je iets aan al deze verhalen om voor jou een goede keuze te maken. Succes ermee!
6 maanden geleden
Reactie op Noé91
Ik heb vorig jaar zelf een kindje verloren na een vlokkentest, op 16 weken… ...
Oh wat heftig om te lezen dit 😞.. dat is dus iets wat je nooit hoopt mee te maken… echt heel heftig…ga je de nipt dan nu wel nog doen met nevenbevindingen maar dan zonder vervolgonderzoek, of ook zonder de nevenbevindingen?
Wij willen inderdaad geen vervolgonderzoek maar willen ons wel graag inlezen na afwijkende resultaten en vrees een beetje dat ik mezelf ga blijven afvragen of er nog iets was als ik de nevenbevindingen niet doe. Daarom dat ik ze overweeg mee te laten bepalen. Mochten we dan niks meer weten zonder vervolgonderzoek, dan zien we het wel denk ik. Hoop dat ik er dan natuurlijk ook zo over denk als er iets afwijkends gevonden is, maar dat weet je nooit van tevoren. Het is ook gewoon een lastige keuze
6 maanden geleden
Reactie op Vennetje91
Oh wat heftig om te lezen dit 😞.. dat is dus iets wat je nooit hoopt mee t ...
Goh nee we laten niet op nevenbevindingen controleren. Zoals je al zei in je eerste bericht is de kans op vals positief testen toch groot… zolang in spanning en onzekerheid zitten zou ik zelf niet meer willen. Ik vertrouw dan liever op de 20 weken echo. Ik krijg zelf sws medische echo’s in Leuven op 12 en 20 weken ivm wat er gebeurd is… dus mocht er dan iets afwijkend zijn zullen ze het dan zien.
6 maanden geleden
Reactie op Vennetje91
Oh wat heftig om te lezen dit 😞.. dat is dus iets wat je nooit hoopt mee t ...
Begrijp heel goed dat je verder geen onderzoek wilt na meerdere miskramen zeker. Het zijn ook allemaal geen gemakkelijke beslissingen 😞 Maar waarschijnlijk zal alles goed zijn met de nipt test. De kans is natuurlijk zeer klein dat er een afwijking is! Dan ben je in elk geval gerustgesteld en kan je hopelijk echt eens genieten van je zwangerschap 😊 kan me voorstellen dat je al genoeg stress hebt gehad in de eerste weken