Hey dames,
Ook mijn partner en ik moeten nu een keuze gaan maken over de nipt met of zonder nevenbevindingen en we twijfelen over de nevenbevindingen.
Door mijn verleden met miskramen weet ik zeker dat ik geen vruchtwaterpunctie ofzo wil laten doen (tenzij heel misschien bij heel erge uitslagen, maar zelfs dan denk ik het niet). Wie van jullie stond er ook zo in dat jullie geen vervolgonderzoek willen laten doen en heeft dan toch nevenbevindingen erbij laten prikken? Of wie heeft net niet voor de nevenbevindingen gekozen om bijvoorbeeld andere redenen? Hebben jullie naderhand spijt van je keuze?
Hebben jullie trouwens de nipt gedaan voor de 13 weken echo of erna?
Mijn gevoel zegt me enigszins dat er nog te weinig bekend is over de nevenbevindingen, al las ik dat ze het waarschijnlijk vanaf volgend jaar er standaard bij geven dus misschien dat dit al wel meevalt? Iemand die dit weet? Ergens lijkt het me niet nodig de nevenbevindingen te laten prikken als je geen vervolgonderzoek doet, maar langs de andere kant kan je je ook zonder aanvullend onderzoek wellicht al wel wat voorbereiden op een kindje met bijvoorbeeld een defect op een chromosoom door info die je krijgt/ kan vinden online. Je kan je dan wel minder concreet voorbereiden, maar alle info die je dan kan opzoeken is mooi meegenomen toch? Ook al weet je dan niet zeker of je kindje het heeft..
Andere reden dat wij twijfelen is omdat als ze wat vinden, er vaak toch niks aan de hand blijkt te zijn. Kwam uit een eerdere rapportage tegen dat bij een RAT bijvoorbeeld het positieve bevestigde percentage 6% was. Bij een subchromosomale afwijking 32%.. is het het dan waard om misschien in de stress te zitten terwijl het vaak valspositieve uitslagen geeft?
Wij vrezen wel dat als we de nevenbevindingen niet zouden laten prikken er misschien een moment komt waarop we ons afvragen of alles wel goed is en we het misschien toch niet hadden moeten laten doen. Om een goede keuze te kunnen maken zijn we daarom op zoek naar wat ervaringen en beslissingen van anderen.
Veel liefs,