15 Reacties
2 jaar geleden
Ik ben aan het twijfelen, ik dacht bij de VK toen we het voorgelegd kregen meteen nipt + nevenbevindingen! Dan weet je maar waar je aan toe bent.
Nu een week later denk ik ook na over de neven bevindingen, stel het is iets kleins en niet erg dan ga je daar toch misschien anders door naar je kind kijken (bezorgdheid en angst).. en dan moet je ook nog een vruchtwaterpunctie… terwijl als je het niet had geweten was je er misschien wel nooit achter zou gekomen.
Natuurlijk is de kans wel heel groot dat beide positief resultaat zijn en je kindje gezond is. als je goed bericht krijgt dat je nog relaxeder in de rest van je zwangerschap zit.
Het is lastig!!
2 jaar geleden
Wij willen de basis nipt sowieso en twijfelen nog over neven bevindingen.. de onrust die het kan geven (ook mogelijk onnodig) is een ding.. en als er echt serieuze nevenbevindingen zijn dan krijg je ze toch te horen… ook als je hebt aangegeven alleen basis nipt te doen (tenminste zo begreep ik het). Dus ergens denk ik dan nou ja dan bij basis laten. Maar we weten het nog niet zeker.
2 jaar geleden
Wij doen basis NIPT (al vinden we dat heel spannend) zonder nevenbevindingen. Mocht er namelijk iets uitkomen, in de nevenbevindingen dan, wat cruciaal is voor ons om te weten verteld de VK de nevenbevindingen sowieso. Verder kun je anders echt heel bang gemaakt worden van nevenbevindingen die mogelijk later helemaal niet aan de orde zijn of in jezelf zitten terwijl dat dan niets zegt.
2 jaar geleden
Reactie op SjaanBanaan85
Wat is eigenlijk het verschil tussen deze twee?
Ze testen standaard op 3 chromosoom afwijkingen; downsyndroom, edwardsyndroom en patausyndroom.. weet niet precies op welke chromosomen deze afwijkingen zich bevinden. Bij de nevenbevindingen, kijken ze naar alle chromosomen. Of er op een ander chromosoom dan de boven genoemde drie een afwijking zit. Maar dit hoeft dan niet perse zo te zijn. Als er uit de gewonen nipt iets komt (dus een van die drie) dan kun je bijna zeker zijn dat je kindje dit ook echt heeft, ik dacht iets van 95 tot 99%. Bij de nevenbevindingen is dit niet zo veel. Stel ze vinden ‘wat’ dan kan de kans hierop heel klein zijn. Ze kunnen ook dingen vinden die relatief niet “erg” zijn . Volgensmij heb ik het zo goed uitgelegd, zo niet kunnen andere mij vast verbeteren ☺️☺️
Wij hebben (net als bij de eerste) besloten om de nipt ‘compleet’ te doen. Mochten 1 van de 3 chromosoom afwijkingen eruit komen, gaan wij de zwangerschap waarschijnlijk ook beëindigen. Hoe lastig ook. Twee zijn volgensmij zo erg dat de meeste kindjes vaak overlijden in de buik of bij de geboorte, en down spreekt voor zich. Mocht er iets uit de nevenbevindingen komen, dat is het natuurlijk niet zo zwart wit. Maar dat zien we dan wel weer! Ik vind het gewoon prettig om overal op voorbereid te zijn. Zo ook mijn partner.
2 jaar geleden
Wij doen geen NIPT test. Bij nr 4 hadden we een flinke verdikte nekplooi maar ook toen geen NIPT test. Het verandert niks voor ons dus we hebben alleen extra echo's gehad zodat er op geanticipeerd kan worden na de geboorte als er sprake zou zijn van lichamelijke aandoeningen die met operaties kunnen worden opgelost/verholpen. Down of iets zou voor ons oke zijn.
2 jaar geleden
Ik denk dat wij uiteindelijk voor de uitgebreide gaan. De broer van mijn vriend heeft ook een zoontje met down, wij weten niet of dit de erfelijke variant is.
2 jaar geleden
Reactie op rileyK
Down wordt toch al bij de niet uitgebreide bekeken?
Ja klopt, maar ik wil zekere voor het onzekere dan maar iets meer betalen
2 jaar geleden
Wij hebben bij onze vorige zwangerschap de nipt+nevenbevindingen gedaan. Uiteindelijk in er een afwijking gevonden bij de nevenbevinding. Dit hadden ze niet gevonden als we de nevenbevinding niet hadden getest. Op de echo was het ook niet te zien. Uiteindelijk is met de vruchtwaterpunctie bevestigd dat het inderdaad een chromosoom afwijking bij de baby was. En hebben wij de zwangerschap afgebroken na 19 weken. De zwaarste periode van mijn leven, maar blij dat we er optijd achter zijn gekomen, anders had ik nu een kindje die ernstig lichamelijk en geestelijk gehandicapt zou zijn. (De nipt+ nevenvestigingen is overigens gratis sinds vorig jaar april)
2 jaar geleden
Reactie op Baby_2324
Ze testen standaard op 3 chromosoom afwijkingen; downsyndroom, edwardsyndro ...
Thx voor de uitleg!