11 Reacties

23 dagen geleden

Hoi, ik zou dit even met je verloskundige bespreken. Die hebben er vaak wat meer zicht op 馃榾 vorige zwangerschap ben ik met 36 weken begonnen met kolven.

23 dagen geleden

Je zou het natuurlijk nu al kunnen opvangen met lekschalen! Wel lekschalen die geen vacu眉m trekken zoals de ladybug van Haakaa. Antenataal kolven kan in de meeste gevallen vanaf 37 weken maar besprek dit met je verloskundige of gynaecoloog. De kleine hoeveelheid oxytoxine die vrij komt, zou een bevalling kunnen triggeren, de een reageert er heftiger op dan de ander.

23 dagen geleden

Ik ga het overleggen, las namelijk dat er nu al best veen voedingstoffen in zitten maar wil natuurlijk niet dat het meer word nu al, en idd om de bevalling op te wekken..

23 dagen geleden

Reactie op Maayraa

Hoi, ik zou dit even met je verloskundige bespreken. Die hebben er vaak wat ...
Wanneer ben je bevallen?

23 dagen geleden

Reactie op Nurse541

Je zou het natuurlijk nu al kunnen opvangen met lekschalen! Wel lekschalen ...
Wanneer ben je bevallen?

23 dagen geleden

Mij is 37 weken geadviseerd door lactatiekundige.

23 dagen geleden

Reactie op AlleGerdasVerzamelen

Wanneer ben je bevallen?
Uiteindelijk pas 41+4. Maar dit is per vrouw natuurlijk verschillend 馃槈

23 dagen geleden

Reactie op AlleGerdasVerzamelen

Wanneer ben je bevallen?
Nog niet, ik ben zwanger van de eerste.

21 dagen geleden

Hoi, ik ben verloskundige + lactatiekundige dus denk dat ik je wel passend advies kan geven馃槉 Je kan en mag je colostrum al opvangen. Colostrum wordt gemaakt vanaf 16 weken zwangerschap ongeveer en raakt niet 'op' zoals wel eens wordt gezegd. Alles wat je in 24 uur opvangt mag in een zelfde spuitje/bakje/... doen. Schrijf hier een datum op en leg lekker in de vriezer. Vooral handig in de eerste 3 dagen na de geboorte, wil je kindje even niet vlot aan de borst, geef dan deze colostrum. Na 3 dagen krijg je meer overgangsmelk/rijpere melk. Colostrum heeft ook een laxerend effect, dus heb je nog veel over en heb je een kindje wat niet zo vlot kan poepen, geef het wat colostrum. Wist betreft kolven in de zwangerschap: vanaf 36-37 weken, altijd na overleg met je verloskundieg/gynaecoloog. Actief kolven in de zwangerschap adviseren we eigenlijk enkel op indicatie voor wanneer je een kindje verwacht met een te hoog of just te laag geboortegewicht, wanneer je als mama diabetes hebt of eventueel bij een tweeling zwangerschap. Waarom? Deze kindjes hebben meer kans op suiker dips na de geboorte en je kan dan je kindje 'bijvoeden' met moedermelk I.p.v. kunstvoeding. Kolven in de zwangerschap kan veilig van 36-37 weken. Er komt in kleine hoeveelheid oxytocine vrij wat voor harde buiken kan zorgen, maar het is niet bewezen dat je eerder zal bevallen. Echter, ervaar je harde buiken, stop dan met kolven en overleg met je verloskundige/gynaecoloog. Sowieso altijd eerst in overleg met je verloskundige/gynaecoloog, zeker wanneer je een keizersnede hebt gehad. Kolven in de zwangerschap mag NIET wanneer je al een keer eerder <37 weken bent bevallen, we zijn extra voorzichtig met deze mama's. Succes! 馃槉

21 dagen geleden

@anouk Wat eeen fijn en uitgebreid advies! Dankjewel hiervoor! Onze zoon is met 36 weken geboren dus dan zal ik dit zeker niet gaan doen en misschien rond de tijd van 38 weken pas als dat wel kan. Ga het nog even overleggen. Opvangen ga ik dan wel doen, zonde eigenlijk om het niet te doen

21 dagen geleden

Ik ga met 37 weken ook preventief kolven(op advies). Mijn baarmoeder wordt 12 weken na de bevalling verwijderd, vanwege een aandoening. We weten niet welk effect dit gaat hebben op de bv. Vandaar het preventief kolven.