36 Reacties

6 maanden geleden

Wij hebben van te voren mijn schoonmoeder gemeld dat als ze het wel verteld, zij de laatste is die weet dat de baby geboren is en de laatste die op kraambezoek mag komen. Puur omdat zij ook heel erg van het doorvertellen is. Zo weet ze van te voren de consequenties en houd het haar toch tegen. Dus in jouw geval zou ik zeker boos zijn dat het al doorverteld is en zeggen wat ik er van vindt.

6 maanden geleden

Wat is dat toch met die schoonmoeders... Ik wilde serieus vorige week precies hetzelfde topic openen. Sinds ze het weet (8 weken) zit ze echt te pushen om het aan ooms en tantes te vertellen, omdat ze haar mond niet kan houden. Vriend heeft haar gelukkig heel duidelijk gemaakt dat wij de regie in handen hebben en zelf kiezen wanneer we het willen vertellen. En dat is pas na 12 weken. Ze heeft het geaccepteerd, maar het kost haar veel moeite. Vorige week was ik hier echt verdrietig om. Ik had verwacht dat het vertellen aan de oma's leuk zou zijn. Ze was ontzettend blij. Maar het voelt ook gelijk alsof ik een stukje van mijzelf uit handen geef. Als ik ooit nog een kind krijg, dan wacht ik echt nog langer met vertellen. Waar ik zelf nog terughoudend ben met dingen kopen (ik wacht de nipt af), is zij al begonnen aan een babykamer in haar huis. Ontzettend lief, maar ook heftig dat onze baby nu al niet meer alleen van ons tweeën is. Wonderlijk al die reacties hieronder. Zo gaan wij later toch nooit worden?!

6 maanden geleden

Reactie op nassie1995

En, een volgende vraag: vonden jullie partners het ook even vervelend of ju ...
Mijn vriend is altijd wat kalmer als het gaat om de reacties van mijn schoonmoeder, hij is het gewend natuurlijk 😂 Mijn vader kan ook wel eens wat rare trekjes hebben. Dan ben ik juist weer wat kalmer. In dit geval was hij even bij zijn moeder langs gegaan nadat ze naar mij had gestuurd "we hebben het er vanavond nog wel even over". Ik vond dat we dit helemaal niet verder hoefden te verantwoorden. Hij heeft toen even goed duidelijk gemaakt dat wij ons eigen plan trekken en dat ze vanzelf wel een keer groen licht van ons krijgt.

6 maanden geleden

Reactie op Moma35

Wat is dat toch met die schoonmoeders... Ik wilde serieus vorige week preci ...
Ik hoop dat wij lekker ons zelf blijven als wij de titel 'schoonmoeder' mogen krijgen 😂 Ik herken ook zo erg wat je zegt over hoe verschillend je zelf met de baby bezig bent vs schoonmoeders. Die van mij heeft het familiewiegje al van zolder gehaald (die ik niet eens wil maar ok) en vraagt elke keer hoe we de babykamer in gaan richten. "Wordt wel een keer tijd om daar mee bezig te gaan, hé" zegt ze dan. Potverdorie, ben nog maar 10 weken 😅 Ik zei laatst tegen haar dat dit soort dingen wel komen, want nu voel ik me nog helemaal niet verbonden met de baby. Dan kijkt ze mij zo bevooroordeeld aan :')

6 maanden geleden

Hier helaas hetzelfde verhaal. We hebben ons er maar bij neergelegd.

6 maanden geleden

Bij twee zwangerschappen dit gehad met zowel mijn moeder als bonus schoonmoeder. Ik ben twee keer compleet uit mn plaat gegaan. Nu bij de derde zwangerschap is iedereen stil. Ik denk dat de boodschappen duidelijk waren😉

6 maanden geleden

Hey, ja mijn moeder en schoonouders vonden het erg moeilijk. Schoonouders hebben het voor zich gehouden met moeite, en zodra ze aan bijv eigen zussen mocht vertellen heeft ze dat ook verteld. We kregen heel lief een kaartje. Ze hebben netjes gewacht, maar vonden het moeilijk omdat ze ze blij voor ons waren en het erg mooi nieuws is. Mijn moeder heeft het tegen haar vriend verteld (zijn al 15jaar ofzo bij elkaar en zijn vaste partners), had gevraagd van niet, maar kon het goed begrijpen. Ze kon het er met niemand over hebben, mijn schoonouders nog met elkaar. Dus was helemaal ok, ook zij vond het zo leuk. Ik heb daarnaast wel gezegd, je mag het bijv wel tegen een collega zeggen, die ken ik niet/zal ik nooit kennen/kom ik toch nooit tegen. Het hielp mij om echt te beseffen dat het voor hun ook groots nieuws is en ze heel erg meeleven en super blij voor ons zijn, en er oprecht zoveel moeite mee hadden om het voor zich te houden. Wel besproken dan geen bekenden te vroeg die ik ook ken. Heeft mijn moeder dan ook gedaan. Ik beeld me dan in wat nou als mijn kindje was er straks komt later een kindje krijgt. Nou wat een feest! Dan krijg ik wel begrip voor hun. Het ligt er voor mij ook beetje aan wie ze het door vertellen. Within reason natuurlijk, maar heeft mijn moeder wel gedaan. Schoonouders ook.

6 maanden geleden

Mijn moeder heeft het aan 1 of 2 vriendinnen van haar verteld die ik toch nooit zie of spreek. Kan er niet mee zitten, mocht het mis gaan, dan meldt ze het ook zelf maar aan die mensen 🤷‍♀️ Ik heb de mensen die ik zelf wil/wou inlichten wel zelf het nieuws kunnen vertellen 😊

6 maanden geleden

Wij hebben dit tot 2x toe gehad en mijn zus hetzelfde bij onze eigen vader... Nadrukkelijk gezegd niet zeggen en dan hoor ik hem toch zeggen. Ja vriend van die uit de buurt woont verteld... Het gaan ons om het principe.. nu bij onze 4e zwangerschap, 2e kindje bewust wachten tot 12/13 weken

6 maanden geleden

Reactie op Mama2324

Wij hadden dit na de geboorte van ons zoontje.. We hadden mijn ouders gebel ...
Hier ongeveer hetzelfde verhaal. Om 22u10 bevallen van de eerste. Eerst mijn vriend zijn ouders gebeld. Dan mijn ouders. Als derde zijn broer. En dan mijn zus die blijkbaar ook al wist dat ze meter geworden was na 3 telefoontjes tijd. En dan nog berichten gekregen van andere mensen dezelfde avond en de dagen nadien omdat mijn moeder het blijkbaar al op facebook gegooid had. Ik was zo pissed. 😅 Ik denk dat ik een volledige week gewoon mijn gsm en iedereen die stuurde of genegeerd heb. Bij deze volgende zal mijn moeder het als laatste weten. Jammer voor haar, maar is haar eigen schuld. 😅

6 maanden geleden

Pff, ook nog op Facebook! Leuk dat ze zo enthousiast zijn, maar dat ze zelf niet bedenken dat zulke dingen echt niet wenselijk zijn is toch bizar 😆

6 maanden geleden

Herkenbaar! Familie heeft het gelukkig niet doorverteld, maar mijn 2 beste vrienden wel. Mijn beste vriendin vertelde het aan haar ex-vriendje, die ik ergens tegenkwam en me feliciteerde. Mijn beste vriend aan zijn moeder. Tja, ik vond het niet super om te horen, omdat er gewoon nog best wat mensen waren die ik het wilde vertellen en je weet maar nooit, kleine wereld. De beste vrienden hebben beide sorry gezegd, dus het is ze vergeven. Maar mocht ik ooit het geluk hebben voor een tweede zwangerschap/kindje, dan ben ik het niet vergeten en vertel ik het ze later dan ik nu heb gedaan. En als ze het me dan verwijten, eigen schuld dikke bult haha!

6 maanden geleden

Reactie op BabyZ-DV

Herkenbaar! Familie heeft het gelukkig niet doorverteld, maar mijn 2 beste ...
Vraagje, je vrienden hebben sorry gezegd en je hebt ze vergeven. Maar toch niet echt? Want je bent het niet vergeten en zal het volgende keer ze pas later vertellen. Jammer toch? Klinkt alsof ze goed reageerden of was het geen echte sorry? Er zijn hier genoeg bijv (schoon)ouders die het echt niet snappen zou ik ook idd niet eerder vertellen. Los van het feit dat het echt niet leuk van ze was dat ze het door vertelden.

6 maanden geleden

Wij zijn er een beetje van uitgegaan dag als we het vertellen, het heel moeilijk is voor anderen om het niet verder te delen. Dus eerst hebben we het in 1 weekend de belangrijkste mensen verteld (directe gezinsleden) maar gelijk daarna ook de rest van de wereld. We proberen iedereen het zelf te vertellen maar het is niet erg als dit niet helemaal lukt. Ik zou het ook niet erg vinden als mensen uit enthousiasme anderen het laten weten als de geboorte heeft plaatsgevonden, ik vind dit juist wel wat hebben en mooi omdat iedereen reageert uit vreugde.

6 maanden geleden

Ik denk dat je er niet te strak mee om moet gaan. Echt waar , zodra iemand het weet buiten jullie twee om, is de kans er gewoon dat het doorverteld word ( uiteraard door hun grote blijdschap en enthousiasme)! Als je echt wil dat niemand iets weet , zeg dan NIKS of zet zelf gelijk tegen iedereen die je belangrijk vind om het te mogen weten

6 maanden geleden

Ik vond wel grappig dat mijn schoonmoeder me heel netjes toestemming vroeg of ze het mocht doorvertellen vandaag terwijl mijn eigen oma juist iedereen na een uur inlichtte 😂