26 Reacties

één maand geleden

Had je een vast contract? Je kunt niet ontslagen worden als je zwanger bent.. goed dat je een advocaat hebt!

één maand geleden

Ahhh wat shit om te horen! Ongelofelijk dat er tegenwoordig nog werkgevers bestaan die denken dat ze zoiets zomaar kunnen doen. Hopelijk heb je wel een buffer om de onzekere fase door te komen en gaat je werkgever niet onnodig lang lastig lopen doen. Geen advies maar wel veel succes/sterkte gewenst!

één maand geleden

Officieel zolang je contract nog loopt, tijdelijk of vast, heb jij nog recht op je salaris. Dus ik zou je daar even geen zorgen over maken. Wacht de advocaat rustig af. Mocht je een goede zoeken, ik ben net door hetzelfde heengegaan en zit nu betaald thuis tot april. En dan een nieuwe baan zoeken. Ze mogen je sowieso niet ontslaan tijdens ziekte. Tenzij je een tijdelijk contract hebt die bijna afloopt, dan mogen ze je contract laten beëindigen per de datum op het contract. Daarna neemt uwv je loon over. Zal wel iets minder worden aangezien belasting iets meer is, maar dan heb je nog wel wat inkomen.. Succes.. ik ken je gevoel maar al te goed.

één maand geleden

Ontslagen worden tijdens zwangerschap of doordat je niet kan werken door zwangerschap mag inprincipe niet..behalve als je contract afloopt, mag deze evt. niet verlengd worden. Als jouw contract nog loopt, hoor je sowieso nog doorbetaald te krijgen.

één maand geleden

Ziektewet blijven , kan je 2 jaar doen ook bij uwv. Zij nemen alleen je salaris over en is dan wel iets minder. Verder wel zaak van maken .

één maand geleden

Reactie op nicolehzz

Ahhh wat shit om te horen! Ongelofelijk dat er tegenwoordig nog werkgever ...
Jammer genoeg geen buffer opgebouwd, ik werkte al voor het minimumloon en moest met mijn eigen salaris het gezin onderhouden. Mijn man had namelijk geen werk voorheen sinds kort heeft hij gelukkig wel een baan dus hij moet maar voor nu het gezin onderhouden. 🤷‍♀️

één maand geleden

Reactie op Mariella24

Officieel zolang je contract nog loopt, tijdelijk of vast, heb jij nog rech ...
Bij het uwv ga ik nu de ziektewet in, maar ik had een contract op oproepbasis ondanks dat ik wel elke week 32 uur ingepland stond. Heb een bericht gekregen dat mijn contract nu per 6 september word opgezegd, maar ondanks dat willen hun niet mijn ziekte uren uitbetalen.

één maand geleden

In Nederland kan je niet zomaar ontslagen worden. Zeker niet vanwege ziekte of zwangerschap. Het kan wel zo zijn dat je tijdelijke contract niet is verlengd vanwege omstandigheden buiten je zwangerschap om. Je kan dan contact opnemen met het UWV omdat je recht kan hebben op een ziektewet- of ww uitkering. Indien je contract niet is verlengd, heb je recht op je salaris tot de laatste datum van je contract. Informeer nog even goed bij je leidinggevende of je nou bent ontslagen of dat je contract niet is verlengd. Bij dat eerste, neem nog contact op met HR (indien op jouw werk beschikbaar) en vraag vervolgens bij het UWV na welke impact jouw ontslag of beëindiging van rechtswege betekent voor een eventuele uitkering

één maand geleden

Ik had dit al met 12 weken. Uitgewerkt tot 18 weken en vervolgens kom ik nergens aan de bak want niemand wilde me zodra zwangerschap aanbod kwam. Ookal zegt iedereen het mag niet dit dat gebeurd het zo enorm vaak, het is bizar hoe er met zwangere vrouwen omgegaan word soms. Ik was overigens ook deels ziek gemeld vanaf 8 weken omdat ik enorme misselijkheid had en mijn ex werkgever had me niet eens ziekgemeld ten gevolge van zwangerschap waardoor in eerste instante mijn ziektewet geweigerd werd. Uiteindelijk heeft mijn exwerkgever een boete gekregen voor de manier waarop ze met mijn ziekmelding zijn omgegaan. Nu zit ik thuis met 100% uitbetaalde ziektwet uitkering wegens zwangerschap. Blij dat het allemaal achter de rug is maar wat was dat een enorme rot periode!! Nu extra blij dat ik thuis zit omdat er medische problemen zijn en ik gedwongen rust moet houden dus ergens heb ik ook zoiets van misschien was dit wel gewoon het lot wat voor mij besliste dat ik rust nodig had.

één maand geleden

Reactie op LiselotteMus

Ik had dit al met 12 weken. Uitgewerkt tot 18 weken en vervolgens kom ik n ...
Ben blij om te horen dat het bij jou allemaal is goed gekomen 😊

één maand geleden

Reactie op Cantwaittomeetyou

In Nederland kan je niet zomaar ontslagen worden. Zeker niet vanwege ziekte ...
Zoals hoe mijn werkgever het aangaf zei hij dat hij de samenwerking gaat stop zetten en dat ik ziek ben was niet relevant hiervoor. Bij het uwv heb ik nu een ziektewet uitkering aangevraagd en moet nu wachten tot ik een bericht terug heb ontvangen. Bij het uwv gaven hun ook al aan dat ik niet zomaar ontslagen had kunnen worden. Heb gisteren een brief ontvangen waar dan in staat tot wanneer ik uit dienst ga 9 september maar ondanks dat willen hun niet mijn ziekte uren uit betalen

één maand geleden

Reactie op L.Cats

Ben blij om te horen dat het bij jou allemaal is goed gekomen 😊
Zal bij jou ook goed komen hoor! Tis nu alleen even rot en financiele onzekerheid. Maar vind het zo spijtig dat er zoveel vrouwen hier door heen moeten

één maand geleden

Reactie op L.Cats

Zoals hoe mijn werkgever het aangaf zei hij dat hij de samenwerking gaat st ...
Heel leuk en aardig dat je werkgever dat zegt en vindt, maar de werkgever heeft plichten. Dat geldt ook voor ziekte uitbetaling. En als ze dat niet doet, dan komt uwv sowieso bij hun aankloppen. Wat ook nergens op slaat dat je werkgever het niet wil doen, terwijl zij het volledige bedrag van uwv ontvangt. Gezien ziek nav zwangerschap is, dus 100% ziekte uitbetaling Ze kunnen wel inderdaad een contract niet verlengen. Dan kom je alsnog bij uwv terecht. Als zwangere heb je gelukkig enige bescherming en vangnet.

één maand geleden

Reactie op L.Cats

Zoals hoe mijn werkgever het aangaf zei hij dat hij de samenwerking gaat st ...
Oef, wat jouw leidinggevende doet kan en mag niet. Naast dat het juridisch aan allerlei kanten schommelt, is het ook gewoon not done. Zoek ergens juridische hulp, dit kan zo echt niet

één maand geleden

Maar als ik het goed begrijp, heb jij geen vast salaris? Je krijgt wat je werkt? Aangezien je een contract op oproep basis hebt? Het is belangrijk om te weten wat voor soort oproepcontract je hebt/had. Afhankelijk daarvan zijn ze wel of niet verplicht jou te betalen… weetje welk contract je had? min-max, nul-uren of met voorovereenkomst? Voor de laatste twee geldt het volgende: U krijgt minstens 70% van uw loon over de afgesproken oproepperiode die u zou moeten werken. Als dit lager is dan het voor u geldende minimumloon, krijgt u het minimumloon. Voor de eerste zit het anders: In alle gevallen krijgt u minstens 70% van het loon doorbetaald over uw garantie-uren. Als dit bedrag lager is dan het voor u geldende minimumloon, krijgt u het minimumloon. Roept uw werkgever u tijdens ziekte niet meer op? En werkt u minimaal 3 maanden bij de werkgever? Dan heeft u mogelijk recht op doorbetaling van de uren die u gemiddeld werkt. Vraag uw werkgever het loon te betalen over uw gemiddeld gewerkte uren. Vooral bij de eerste twee is het zuur; was je niet ingepland, is er niks afgesproken, en hoeven ze je dus inprincipe niet te betalen.. mag ik vragen waar je werkt?

één maand geleden

Reactie op L.Cats

Bij het uwv ga ik nu de ziektewet in, maar ik had een contract op oproepbas ...
Hoelang werk je die 32 uur per week al? Als je dat namelijk al minimaal 3 maanden doet heb je ook nog kans dat er dat er een rechtsvermoeden van de arbeidsomvang is van een arbeidscontract voor 32 uur per week. Dan is je werkgever sowieso verplicht je door te betalen voor die uren (vermoed ik). Zoals de andere dames zeggen: zeker hulp inschakelen. Veel werkgevers proberen dit soort dingen bij nulurencontracten, maar je hebt meer rechten dan je denkt. Succes!!🍀

één maand geleden

Reactie op Emma7632

Hoelang werk je die 32 uur per week al? Als je dat namelijk al minimaal 3 m ...
Ik werkte al bijna een jaar bij het bedrijf. Alles was al erg rommelig daar, wij werkte maar met zijn 2e op de telefoonlijn. Ook staat er in mijn contract dat er na 3 maanden een gesprek zou komen om doorgroeimogelijkheden te bespreken dat is ook nooit gebeurd.

één maand geleden

Reactie op Baby_2324

Maar als ik het goed begrijp, heb jij geen vast salaris? Je krijgt wat je w ...
Dit klopt niet. 70% is in situatie van reguliere ziekte. Ziekte nav zwangerschap is altijd 100% ongeacht contractsoort

één maand geleden

Ik heb echt net hetzelfde meegemaakt! En ik heb ook net hetzelfde gevoel als jij.. Ik kan ook al maanden niet echt genieten van mijn zwangerschap door de stress. Ik had wel een vast contract. Heb ook een advocaat onder de arm genomen.

één maand geleden

Heb je al juridisch hulp ingeschakeld? Dit mogen ze namelijk echt niet zomaar doen. Ook heb je als je langere tijd bepaald aantal uren werkt gewoon recht op aantal uren wat je altijd gewerkt hebt ook als je een 0 uren contract hebt. Neem anders op fb eens contact op met juridische advies helpdesk (Nederlands recht) mocht je nog geen hulp hebben. Hun kunnen je de juiste paden helpen bewandelen en advies geven. Het advies is gratis. En soms kunnen ze je ook voor niets helpen omdat kosten dan op de tegenpartij verhaald kunnen worden.