15 Reacties

13 dagen geleden

Ik lees mee. Had hetzelfde probleem.

13 dagen geleden

Ik lees even mee, hier hetzelfde de vorige keer.. Ik dacht dat ik ontspande, maar van binnenuit blijkbaar niet 😆

13 dagen geleden

Ik heb ademhalingsoefeningsfilmpjes gekeken op Youtube. Daarnaast heb ik ook een TENNS apparaat gehuurd en hoop ik veel onder de douche / in bad te kunnen gaan. Op Spotify heb je ook afspeellijsten met ontspannende muziek / meditatie lijsten 🥰

13 dagen geleden

Ik hoor trouwens dat veel bewegen / op de yogabal ook kan helpen!

13 dagen geleden

Reactie op SanneVanDerGraef_7

Ik hoor trouwens dat veel bewegen / op de yogabal ook kan helpen!
Dit! Ik ben onlangs bevallen en vond de yogabal echt top! Zat binnen no time op 8cm. Ook had ik 2 kammen in mijn handen waar ik in kon knijpen om me af te leiden van de pijn, was ook fijn in het begin.

13 dagen geleden

Reactie op pienvd

Dit! Ik ben onlangs bevallen en vond de yogabal echt top! Zat binnen no tim ...
Ik ben ook op zoek naar een! Welke heb jij? 😊

13 dagen geleden

Mijn weeen duurden 10 tellen. Rustig neus in, mond uit werkte voor mij en daarbij dus tot 10 tellen in de weet hoever ik in de week ben. Tot 8 a 9 cm ging dit vrij relaxt. Was ook m'n tweede en jouw verhaal herkenbaar. Door inleiding kwamen de weeen ook zeer intens en ook ruggenprik nodig gehad. Ontspannen lukte toen ook totaal niet

13 dagen geleden

Ik heb toen (in coronatijd) de cursus gevolgd van geboorte academie en vond ik top! Diep ademhalen, focussen op positieve gedachten zodat je in een ontspannen en positieve cirkel blijft. Cliché maar werkte voor mij wel heel goed!

13 dagen geleden

Mij hielp het om te focussen op mijn ademhaling (door de neus in en met een P-klank door de mond uit). Daarbij focuste ik mij op mijn handen; deze probeerde ik te ontspannen met de handpalmen naar boven. Voor mij was dat een soort van reminder dat ik met heel mijn lichaam ontspannen moest zijn.

13 dagen geleden

Goed blijven doorademen (je kan nu ademhalingsoefeningen alvast eigen maken), bodyscan, warmte (kruik, douchen, een bevalbad, warme washandjes), massage en druk, kaken los en ontspannen = een meer ontspannen bekkengebied, Tens apparaat, sfeer creëren door zacht licht en muziek die je mooi vindt. Genoeg opties dus om te proberen.

13 dagen geleden

Ik ben m’n eerste zwangerschap ook ingeleid en dit was zo’n andere ervaring. Toen lukte mij ontspannen ook niet en had ik een weenstorm al vrijwel direct. Nu braken mn vliezen en hierna kwamen de weeen snel op gang maar wel met tussenpozen. Hierdoor had ik het veel beter onder controle en heb ik lekker thuis gelopen en van de auto naar het ziekenhuis gelopen. Hierdoor ging de ontsluiting ineens heel snel en is onze dochter 2,5 uur na aankomst in ziekenhuis geboren. Ik had ook een tens apparaat gehuurd en dat was ook heel fijn

13 dagen geleden

Ik heb veel gehad aan de ademhalingstechnieken die ik bij de zwangerschapsyoga geleerd heb. Belangrijkste voor mij was: niet proberen de pijn te negeren of ervan weg te gaan, maar juist ernaar toe ademen en er aandacht voor hebben. Klinkt gek, maar dan is de pijn meer draaglijk. Had vorige keer een hele snelle bevalling met rugweeën die vrij vlot op elkaar kwamen (had wel nog iets van pauze ertussen, maar niet veel). Denk zelf dat de ademhaling daar veel aan bijgedragen heeft. Je kunt dit nu vast oefenen door je partner eens te vragen je flink te knijpen 😜 en ik heb geoefend bij de bekkenfysio, want het losmaken van mijn spieren daar was ook echt pijnlijk 😅

13 dagen geleden

Mij heeft dit geholpen: neus in en wat langer uitblazen door de mond, ontspannen schouders en vooral een ontspannen kaak. Vraag aan je partner of hij je hier op wil wijzen wanneer je dit vergeet. Bewegen op een yogabal of wiegend aan bed/partner. In een bevalbad op je knieeen ook heen en weer bewegen.

13 dagen geleden

Ik zie dat er al veel goede tips voorbij zijn gekomen. Mijn eerste bevalling was via inleiding gevolgd door een weeënstorm, maar alsnog kon ik best goed ontspannen en ging het heel snel. Mijn tweede bevalling was zelf op gang gekomen en daardoor zat er veel meer tijd tussen de weeën dus was ontspannen makkelijker. Bij beide bevallingen heb ik heel veel gehad aan ademhalingsoefeningen, tussen de weeën via de buik ademen en tijdens de weeën het bekende puffen (uitademen in drie pufjes). Ook concentreerde ik me tijdens een wee op de pijn en hoe iedere wee ervoor zorgt dat ik iets meer ontsluiting krijg. Dit werkte mentaal heel goed bij mij omdat ik er dan niet tegen vecht maar juist in mee kan gaan. Verder zo veel mogelik bewegen en lopen, en afwisselen in posities. Onder de douche, dan op de yogabal, dan tegen de muur leunen, dan weer zitten, dan mijn man laten masseren etc. En het licht dimmen en fijne muziek aan. Wat bij mij ook hielp is een positieve mindset, de overtuiging dat ik het kan en dat ik "goed ben in bevallen". Beetje gek om zo te zeggen maar ik heb dat bij beide bevalling vaak tegen mezelf gezegd in mijn hoofd en dat hielp voor mij echt om zelfverzekerd en relaxed te blijven. Heel veel succes!

13 dagen geleden

Ik heb bij mijn eerste een cursus hypnobirthing gevolgd waar ook ademhalingstechnieken onderdeel van waren. Dat hielp mij echt. Warmte, douche en kam zijn ook al genoemd. Nog een paar andere dingen die mij hielpen: Ik had als voorbereiding veel geboorte-affirmaties geluisterd die me ook wel steun gaven tijdens de bevalling. Bijvoorbeeld deze: https://open.spotify.com/episode/2ZCoRRXA6w8713DbVzP1tl?si=_YJQtG0sRxWHSP9iEoxx0g Wat ook al is gezegd, "iedere wee brengt me dichter bij mijn baby" dus verzet je er niet tegen maar ga erin mee. Leer het patroon kennen zodat je aanvoelt wanneer de volgende komt, dat maakt het meer voorspelbaar en daardoor beter de handelen. Tijdens de bevalling deed ik samen met mijn man een chakra meditatie, we "humden" mee op de frequentie van de chakra's. Al bleef ik hangen op de frequentie die voor mij hielp met de weeën dus heb wel de muziek geluisterd maar ging niet mee naar een hogere frequentie. Het hielp me echt met de pijn om mee te hummen. Je kaak staat ook in verbinding met je bekken dus als je je kaak en keel kunt ontspannen, gaat je bekken automatisch meedoen. Maak dus vooral geluid op een manier die voor jou werkt! Linkje naar de meditatie: https://open.spotify.com/track/3MvBKhKe9mI1idiBgKjORo?si=FQ71BNFdSIymnl8IVlAt4w Ik gun jou ook een ontspannen bevalling! 🤗 Laat je vorige ervaring los, als je nog spanning/angst voelt bespreek dit dan met je verloskundige. Jij kan dit, vertrouw daarop! 🙏♥️