17 Reacties
8 maanden geleden
Wij zijn vandaag bij het CB geweest. Onze kleine wordt maandag 6 maanden oud. Hij drinkt nu 4 flessen van 210 ml en sinds een aantal weken geen avondfles om 22.00 uur meer. Hij slaapt daarmee tot ongeveer 07.00 uur. Het CB gaf aan dat hij vanaf zes maanden 500 ml melk nodig heeft door de dag en dan drie maaltijden en een tussendoortje. Dus bijv.
07.00 uur fles van 150 ml en drie eetlepels pap
10.00 uur maisvinger of paar stukjes zacht fruit en ongeveer 50 ml water of thee.
12.00 uur sneetje brood en naar behoefte nog wat fruit bijv 60 gram en water
15.30 uur flesje melk 200 ml
18.00 uur avondeten ongeveer 150 gram of wat hij op kan.
19.00 uur voor het slapen gaan 150 ml melk.
Ik merk dat ik het ook wel spannend vind of hij van alles genoeg binnen krijgt, maar probeer er ook op te vertrouwen dat hij het wel aangeeft. En als de flesjes melk op die tijdstippen teveel zijn, verdeel ik ze wat meer over de dag, maar houd dan wel die 500 ml melk aan.
8 maanden geleden
Reactie op lisanb24
Is die 500ml voor kunstvoeding of voor gekolfde borstvoeding?
Ze zeiden dat je het voor beide aan kunt houden. Bij borstvoeding kun je dan uitgaan van drie voedingen per dag. Geleidelijk verschuift de behoefte van je kindje. Als hij echt nog meer melk nodig heeft naast vaste voeding dan meldt hij/zij zich wel. Voor water kun je tussen de 100 en 200 ml per dag aanhouden.
8 maanden geleden
Ons schema is
7.30 uur 180cc + 6 schepjes
10.00 uur 100 gram fruit + 50 cc water
11.30 uur brood + water (dit was een fles, die is vervallen voor brood).
15.00 uur 180 cc + 6 schepjes.
17.30 uur groente
19.30 uur 180 cc + 6 schepjes en dan naar bed tot de volgende ochtend.
8 maanden geleden
Reactie op Larissa2
Mag ik vragen hoe oud je kindje is? Wanneer heb je de fles van 11.00/12.00 ...
Ze is over een paar dagen 6 maanden en zijn afgelopen weekend begonnen met brood en sindsdien geven wij de fles van half 12 niet meer.
Ze laat zich altijd goed horen als ze honger heeft, dat doet ze niet na haat brood. Daardoor denken wij dat ze genoeg eet en drinkt.
8 maanden geleden
Hebben jullie kindjes al tandjes? Mijn dochter nog niet, dus brood is vooral een beetje sabbelen, ik weet niet of ze dan veel binnenkrijgt.
Ik ben ook een beetje huiverig om overdag naar minder borstvoedingen te gaan, omdat ze 's nachts nog 2 of 3x komt. Maar ik heb met 7 maand een checkup bij het cb staan, ik zal het dan wel vragen voor onze situatie. Wij hebben geen vast schema (op opvang dagen wel iets meer, maar vandaag was het:
00.30 bv
Ik weet niet meer zeker of ze nou ook nog om 2u heeft gedronken
4.30 bv
7.30 bv
11.30 groentehap (2 ijsblokjes groente en 2 zoete aardappel)
12.30 150 ml gekolfde melk
15.30 150 ml gekolfde melk
18.30 bv live
19.00 mango pit + gepureerde mango + wat slokjes water
En dan komt ze waarschijnlijk zo nog rond 23-23.30 voor bv.
Ik zou wel kunnen kijken of ze de fles van 12.30 wat kleiner kunnen maken aangezien ze meer vast voedsel krijgt.
8 maanden geleden
Reactie op kristab88
Hebben jullie kindjes al tandjes? Mijn dochter nog niet, dus brood is voora ...
Ik zou langzamer gaan opbouwen, pas bij 8maanden dit ofzo. Het cb wil te snel.
Als je te snel bv afbouwt heeft dan gevolgen voor de productie, pas bij een maand of 11is die daar echt stabiel voor.
Ik zou gewoon langzaam overgaan op stukjes eten etc.
Bijv 3x per dag nog bv is bij zes maanden ivm productie niet aan te raden. Je ziet het ook aan de mensen die met 6 maanden nog bv geven, ontzettend veel geven niets meer rond 8-10maamdem. Te snel afgebouwd.
Ik kan je echt boek kleintjes methode aanraden, of de facebook Rapley/kleintjes. Of de insta lll-vlaanderen.
Everything under one is just for fun.
Je schema ziet er echt prima uit hoor voor nu!
8 maanden geleden
In Nederland zijn we veel te snel met de melk stoppen. De WHO houdt aan dat tot 1 jaar melk de hoofdvoeding is en alle andere dingen extra zijn. Dus als je Bv goed gaat is er geen enkele reden (behalve persoonlijke redenen) om af te bouwen.
8 maanden geleden
Ik merk zelf dat ik het bij onze oudste makkelijker vond om hapjes e.d. te geven dan nu bij onze dochter. Onze oudste dronk flesjes en dan zie je precies hoeveel er in gaat. Je kunt ook makkelijker proberen om wat meer per keer te geven, zodat ze genoeg binnen krijgen. Maar nu met onze dochter die borstvoeding krijgt vind ik het lastiger. Ze krijgt nog 6 tot 7 voedingen, waarvan inmiddels al wel 3 keer een flesje kunstvoeding. We zijn nu 2,5 week bezig met oefenhapjes en daar smult ze echt enorm van. Dus ik geef nu 1 a 2 keer per dag 2 a 3 blokjes. Met water wacht ik echt tot de ouder is, pas rond een jaar. Water vult wel, maar heeft amper voedingswaarde waardoor ik het jammer vind als ze daardoor melk gaat laten staan. Onze oudste at pas vanaf een maand of 10 brood, dus daar wacht ik nu ook nog mee. Als ik jou schema bekijk denk ik dat dit al heel mooi is, en zou ik misschien als je wilt opbouwen qua voeding wat extra's geven aan het eind van de middag, in de hoop dat ze dan wat voller zit voor de nacht.
8 maanden geleden
Reactie op Pinguinlover
In Nederland zijn we veel te snel met de melk stoppen. De WHO houdt aan dat ...
Mijn doel is ook niet om de melk af te bouwen, ik hoop alleen dat het iets meer verschuift naar overdag. En ik begrijp ook dat baby's vanaf 6 maanden steeds meer aanvulling naast de borstvoeding nodig hebben omdat ze anders tekorten kunnen krijgen van bepaalde voedingsstoffen..
8 maanden geleden
Reactie op kristab88
Mijn doel is ook niet om de melk af te bouwen, ik hoop alleen dat het iets ...
https://www.borstvoeding.nl/langer-voeden/introductie-van-vast-voedsel/
Hier staan goede tips en uitleg in:)
8 maanden geleden
Reactie op Little_nov
Goede uitleg over 'hele stukken' aanbieden ook van LLL👌🙂
Wij hebben bij de eerste nooit gepureerd en nu bij de tweede ook niet. Behalve fruitzakje pruimen of mango in de hoop van laxeren🫠
De jongste eet graag mee dus hij krijgt een korstje, een stukje fruit en 's avonds stronken/repen groente.
Wij volgen grotendeels de Kleintjes methode, deze biedt veel info over combineren met bv!
Enerzijds is loslaten wat ze eten een oefening voor onszelf en anderzijds een bevrijding want eenmaal onder de knie, geeft het ongelooflijk veel lucht voor ons én vooral voor onze kids:)
Tot zoverre mijn ongevraagde advies 😉🌸
8 maanden geleden
Reactie op Pinguinlover
In Nederland zijn we veel te snel met de melk stoppen. De WHO houdt aan dat ...
Zegt de website van WHO ook iets over een context (land) specifieke adviezen? Mondiale adviezen zijn ook ingericht op af- en aanwezigheid van schoon drinkwater, vaccinaties, voedsel (is er genoeg en is het biologisch). Door kans op ondervoeding en infecties is borstvoeding op veel plekken de logische keus. Borstvoeding blijft in NL natuurlijk ook belangrijk maar hoeft niet per se de hoofdvoeding te blijven als al die genoemde factoren in orde zijn. Als je dan een paar keer borstvoeding combineert met vast voedsel (gevarieerd, puur, gezond etc) kom je erg goed uit, heb ik begrepen
8 maanden geleden
Reactie op laupstra
Zegt de website van WHO ook iets over een context (land) specifieke advieze ...
Nee dat het de hoofdvoeding is tot 1jaar, dat advies geld ook voor Nederland, het heeft ook met de darmrijping te maken. De darmen zijn rond zes maanden rijp genoeg om kleine beetje eten te verteren, maar de rijping gaat nog gewoon door. Plus het immuunsysteem is dan nog niet af, en hebben kindjes ook het immuunsysteem van de moder nodig. Ook in Nederland waren er veel virussen rond.
8 maanden geleden
Nee dat het de hoofdvoeding is tot 1jaar, dat advies geld ook voor Nederlan ...
Er wordt in Nederland wel vaak gedaan of je je kind mishandelt als je niet het ene of het andere advies uit de letter opvolgt. Het kan ook gewoon naast elkaar bestaan he, een baby heeft nu zo'n 800-1000 kcal per dag nodig, zelfs als mijn baby heel goed eet met de hapjes is dat misschien max 100-200 kcal per dag dus melk blijft zeker de hoofdvoeding.
8 maanden geleden
Reactie op kristab88
Er wordt in Nederland wel vaak gedaan of je je kind mishandelt als je niet ...
Klopt en er zijn zoveel adviezen. En tegenstrijdige adviezen.
Maar dat het who advies niet geld voor Nederland klopt niet.Dat het minder gevolgen zal hebben als je kv gaat geven omdat er hier voldoende schoon water is.
Cb zegt oefenhapjes 4maanden en who zegt vanaf 6maanden pas. 🤷 Ik doe wat ik denk beste is, maar er is vast niet een de beste manier. Of ik doe perse het beste.
Te snel afbouwen met bv is dan wel gelinkt aan vroegtijdig stoppen, omdat productie niet meer voldoende is.