8 Reacties

één maand geleden

Mijn ervaring bij ons eerste kindje dat deze in het laatste trimester in de p90 ergens zat qua vermoeden gewicht. Ons kindje was alles behalve te zwaar, lees 3044 gram. Ze houden het wel extra in de gaten maar het blijft ook lastig meten. Het kindje hoeft net maar een andere houding te hebben waardoor het iets anders gemeten wordt. Wil overigens niet zeggen dat het nooit klopt, het kan zo zijn dat jullie kindje te licht nog is. Maar dit kan natuurlijk nog bijtrekken.

één maand geleden

Hier een p waarde van 20. Niks aan de hand. Onze VK gaf aan dat ze zich pas zorgen gaan maken vanaf p5. In de strenge praktijken vanaf p10.. ze gaf als voorbeeld: stel je zet 100 kindjes op een voetbalveld en we zeggen alleen het gemiddelde kindje is goed. Want p50. Dan zijn er al 99 niet goed. Als alle kindjes onder de p20 en boven de p80 “niet goed” zouden zijn zijn er 40 van de 100 kindjes niet goed, dat kan natuurlijk niet. Dit heeft me wel enigszins gerustgesteld! Hoop jou ook!

één maand geleden

Mijn eerste zoon. Bij de 36 weken echo om 8.30 die ochtend was hij groot. P 90 flinke jongen. Ik heb de hele zwangerschap te horen gekregen dat hij zo groot zou zijn. Dat kwam door mij want overgewicht door medicatie en zwangerschap diabetes. Ik heb mij de hele zwangerschap schuldig gevoeld. Na geboorte diezelfde dag om 18.07 bleek onze "grote" knul 3250 gram te zijn en doordat hij zich even uit rekte konden ze snel meten dat hij ongeveer 47cm was. Stonden we dan op basis van dat gezwets met 1 geboorte pakje maat 50 in corona lockdown tijd en alle winkels dicht. En zelfs dat pakje maat 50 was ruim. In de grafiek zat hij onder het gemiddelde uiteindelijk qua lengte en gewicht. Ik krijg nu bij onze 2de wederom te horen het is zo een grote jongen. Ik kap dat nu gewoon af. Het zijn moment opnames. En ze kunnen ernaast zitten. Bij onze eerste zoon zaten ze er beschamend ver naast aldus mijn gynaecoloog.

één maand geleden

Ons 1e kindje had p3, zou dus veel te klein zijn. Je wordt vanaf dat moment gewoon goed in de gaten gehouden of je kindje nog genoeg voeding binnen krijgt en of alles naar behoren blijft werken. Hij is uiteindelijk spontaan geboren met 37+6 met een gewicht van 2465 gram. Ja, te klein, maar echt niks meer van te zien of te merken. Gewoon die extra echo's doen zodat ze het in de gaten kunnen houden en verder is er niks aan de hand!

één maand geleden

Ja, die P waardes.. Bij mijn vorige zwangerschap zat mijn baby op P9 voor de bevalling. Ze gaven toen aan als ze boven de P10 lijn blijft, ze niks gaan doen. Ik neem aan dat ze aan die bovenkant ook zo'n waarde is. Anders gingen ze de bevalling eerder opwekken. Dochter is geboren met 3120 gram, dus een. Prima gewicht. Ze weten veel, maar eigenlijk niet alles. Echo's blijven een inschatting... ik zou je (hoe moeilijk dat misschien ook is) er niet te druk om maken. Je hebt er zelf geen invloed op helaas...

één maand geleden

Ik vertrouw de P waarde eigenlijk niet. Bij mijn vorige zwangerschap vonden ze mijn zoon gemiddeld qua formaat tot aan de bevalling. Dus dacht, dat komt wel goed totdat ze on het zkh boj de bevalling erachter kwamen dat hij wel heel erg groot was en een P waarde had van P98! Heb daardoor een dag extra in zkh moeten blijven ivm eventuele suikerziekte baby (wat niet was) . Ik vertrouw nog steeds de mening van mijn verloskundige, maar krijg wel extra groei echos later om te monitoren.😊

één maand geleden

Hier ook bij de eerste een p van de 50 bij 34 weken. 2 dagen later geboren met 3kg. Dus te groot. Nu bij de volgende 2 allemaal extra controles. De 2e zou ook weer groter zijn, geboren met 3300 gram bij 40 weken en deze schatten ze bij de 20 weken op p83. Je krijgt gewoon extra echo's. Soms best fijn. En verder maak ik me niet te druk, zolang de suikertest over 2 weken goed is

één maand geleden

Ons zoontje zat qua geboortegewicht op de P3 lijn, dat is dus laag in gewicht. Wij hebben daar wel een moeilijkere start door gehad, hij was echt wat zwak en dronk maar moeilijk. Ze vermoeden dat hij de laatste weken te weinig voeding uit de placenta heeft gehaald, want op alle echo's zat hij op een heel gemiddelde p lijn en z'n geschatte geboortegewicht was ook veel hoger dan waarmee hij geboren is. Ik heb daarom deze zwangerschap ook extra geoeiecho's, zelf vind ik dat wel fijn, al geeft het ook wat extra stress. Ik wil een herhaling van de vorige start graag voorkomen, dus ik ben blij dat het in de gaten gehouden kan worden. Al blijft het idd mensenwerk en zitten ze er ook gewoon wel eens naast met alle inschattingen.