126 Reacties
2 maanden geleden
Hoi, het is altijd schrikken. Dus begrijpelijk je zorgen, maar je bent in goede handen en ze houden het goed in de gaten.
Ik ben er ook mee bekend. Onze 1e dochter was p1 bij de geboorte en ze hebben haar p9 geschat op de echo. Met 41 weken bevallen omdat ze het goed in de gaten hielden, ze was 2670 gram dus echt klein. Placenta is onderzocht, die bleek klein te zijn en dus niet goed uitgerijpt. Daarnaast zijn mijn man en ik ook niet groot.
Nu ik zwanger ben van onze 2e dochter hetzelfde. Uit voorzorg slik ik aspirine, een soort bloedverdunner. Extra controles en groeiecho’s ook. Ik probeer vertrouwen te houden dat het net zoals onze 1e dochter goed komt maar altijd goed om die placenta en groei iedere 2 weken te checken.
Succes en komt vast goed!
2 maanden geleden
Reactie op mrt2021
Hoi, het is altijd schrikken. Dus begrijpelijk je zorgen, maar je bent in g ...
Ja klopt! Oh wat fijn dat ze zo lang nog kon blijven in de baarmoeder. Ik ben benieuwd of mijn placenta dan ook misschien te klein is maar dat is achteraf volgens mij alleen te zien? Ahh oke ja bij ons verwachtte ze juist wat groter want ik ben 178 en mijn man 187 dus vrij lang eigenlijk. Is aspirine goed hiervoor dan nooit gehoord. Dankjewel jij ook succes!
2 maanden geleden
Hey allemaal, onze kleine man is ook te klein.. afgelopen maandag met 31.4 zwanger, is hij geschat op 1400g; P4.
Volgendeweek moeten we naar het EMC voor een echo.
We vinden het erg spannend en ineens voelt het zo onzeker allemaal. Wat ons vooral bezig houdt is of hij wel gezond is☹️
Sterkte allemaal🍀
2 maanden geleden
Wij hebben vanmorgen weer controle gehad. Goed nieuws! Ze blijft in haar eigen curve zitten, op p3.
Tot vorige week waren de waardes van de navelstreng erg hoog. Deze week weer goed. Als het zo door blijft gaan dan mag ze gewoon blijven zitten. 🤞🏼🙏🏼🍀
2 maanden geleden
Hoi, wij zitten in hetzelfde schuitje. Vorige week bij de VK werd baby (bij 30+4wkn) geschat op P2 en rond de 1250 gram. Doorgestuurd naar het ziekenhuis en daar hadden we maandag bij 31+3 wkn een uitgebreide echo. Nog steeds klein maar wel minder klein dan de vk dacht: P7, 1400 gram. We blijven nu wekelijks onder controle (dopplers elke week en om de week groeiecho).
Zolang de dopplers er nog goed uitzien en de groei niet te ver afbuigt mag ze blijven zitten. Blijft spannend maar voor nu was dit wel een geruststelling.
Om nog wat vertrouwen te geven: een vriendin van mij is vorige week met 41 weken bevallen van een gezond kindje van slechts 2600 gram. Dat is onder de P1 volgens mij. Ze hadden geen idee dat hij zo klein was. Maar alles is helemaal goed 🥰
2 maanden geleden
Reactie op Smurf09
Hoi, wij zitten in hetzelfde schuitje. Vorige week bij de VK werd baby (bij ...
Wat fijn dat de waardes toch wat hoger is dan verwacht! Ja dat zeker hopen op het beste. Oh wat gek dat ze dat niet hebben opgemerkt maar gelukkig dat het goed gegaan is dat geeft rust!
2 maanden geleden
Hoi mama's, we zitten ook in zo'n situatie. Baby zit op p4 qua groei. Nu wekelijks doppler en om de twee weken groeiecho.
Ik vraag me alleen wel iets af, hoe goed zijn die dopplers/echo's? Kloppen ze nou echt?
Ik ben oprecht benieuwd.
Mijn 1e werd op 3500 geschat met de geboorte. Uiteindelijk met 40 weken en 2 dagen geboren en was ze 4300 gram (p96)
Goed hadden ze het niet. Stiekem hoop ik dat ze het weer niet goed hebben en dat de baby toch iets groter is dan wat ie geschat wordt.
Hoe dan ook mama's (to be) heb vertrouwen in je zelf, het komt goed.
Sommige baby's zijn groot en de andere weer klein.
Neem veel je rust en luister naar je lichaam. Nu de laatste weekjes nog !
2 maanden geleden
Reactie op Ymamxx
Hoi mama's, we zitten ook in zo'n situatie. Baby zit op p4 qua groei. Nu we ...
Ohh ja dan zaten ze er wel heel erg naast. Het is natuurlijk een schatting maar je zou met de technologie van deze tijd wel beter verwachten. Stiekem hoop ik ook dat ze er een beetje naast zitten maar dat zien we pas bij de geboorte. Jij ook veel succes!!
2 maanden geleden
Reactie op Ymamxx
Hoi mama's, we zitten ook in zo'n situatie. Baby zit op p4 qua groei. Nu we ...
Ik denk zelf dat vooral de dopplers leidend zijn. En als daarbij de groei ineens drastisch afneemt.
2 maanden geleden
Reactie op Scar2024
Hey allemaal, onze kleine man is ook te klein.. afgelopen maandag met 31.4 ...
Hier zwanger van een tweeling, jongen en meisje, nu 31+6. Afgelopen maandag weer een 2 wekelijkse groeiecho gehad omdat de groei ook afneemt en ze beide wel klein zijn op alle metingen (maar niet onder de ondergrens) , maar jongetje zit nu met lengte bovenbeentje op P1.1. Wij moeten woensdag naar het Erasmus en ik vind het ook echt wel even spannend.. NIPT/20 weken echo waren wel goed.
Waarop viel bij jou de meting laag uit?
2 maanden geleden
Reactie op essieeek
Ja klopt! Oh wat fijn dat ze zo lang nog kon blijven in de baarmoeder. Ik b ...
Ja, je placenta wordt onderzocht na de geboorte. Was ik in eerste instantie niet van op de hoogte. Maar prima om te doen natuurlijk. Daaruit kwam dat het een kleine placenta was. Klopt aspirine/ bloedverdunner wordt dan aangeraden om bij 2e zwangerschap de placenta beter uit te laten rijpen. Bij mij heeft het helaas geen effect gehad als ik die conclusie al kan trekken. Maar bij 30 procent werkt het wel… al heb je daar nu helaas nog niks aan.
2 maanden geleden
Reactie op xbo
Hier zwanger van een tweeling, jongen en meisje, nu 31+6. Afgelopen maandag ...
Hmm bij ons was de 20 weken echo ook goed.. maar wij maken ons nu best druk over eventuele afwijkingen😟.
Bij ons was zijn hoofd P2.1 , buik konden ze niet heel goed meten door hoe hij lag. Zn bovenbeentje haalde het gemiddelde van P4 omhoog.
Hopelijk horen we volgende week allebei meer en kunnen ze ook wat duidelijkheid geven.. want ineens voelt het heel onzeker allemaal. 🍀
2 maanden geleden
Wij hadden twee weken terug dus bij de vk te horen dat we een klein kindje kregen. Zij meette p7 (hoofdje p3, buikje p7, benen p9. Ik was toen 31+6. Twee dagen later met 32+1 naar het UMC: p14 (hoofdje p22, buikje p28, benen p17)
Gisteren met 34+1 nieuwe groeiecho gehad in het UMC: p9 (hoofdje p25, buikje p10, benen p31).
Beentje lijkt gegroeid en buikje minder hard gegroeid 🤷🏼♀️
Ik heb ook steeds goede dopplers dus het lijkt niet aan de placenta of doorbloeding te liggen.
Ik ben nu terugverwezen naar mijn verloskundige, dus niet medisch. Op zich fijn maar hoop wel dat ik nog steeds goed in de gaten wordt gehouden…
Ik ben er vrij relaxed onder maar toch blijf het spannend.
2 maanden geleden
Reactie op Scar2024
Hmm bij ons was de 20 weken echo ook goed.. maar wij maken ons nu best druk ...
Wat vervelend dat je een week moet wachten! Maar laat je niet gek maken, in het ziekenhuis kunnen ze beter meten dat grote kans dat het meevalt.
Om welke afwijkingen maak je je zorgen? Had je ook een goede nipt?
Waarschijnlijk gewoon een genetisch klein kindje hoor. Hebben ze al naar de navelstreng gekeken?
Succes en ik duim voor je🤍
2 maanden geleden
Reactie op starry94
Wat vervelend dat je een week moet wachten! Maar laat je niet gek maken, in ...
Onze NIPT (zonder nevenbevindingen) was goed. Maar zijn nu toch bang dat er misschien in de andere chromosomen iets niet goed is. Op internet hadden we namelijk gelezen dat een kindje daardoor ook te klein kan zijn..
Afgelopen maandag hebben ze in het andere ziekenhuis inderdaad ook naar de navelstreng gekeken, de druk daarin was toen erg hoog. Weet even niet meer wat dit precies betekende🥲 Maar dokter gaf aan dat het kan komen doordat de kleine er net tegen aan lag of omdat er even een knik in zat. Maar wellicht dat er daar dus iets mee is?
Doorbloeding in de hersenen was wel helemaal goed..
Het is ook zoveel informatie,
Maar ook zoveel waar je net niet iets mee kan🥹.
Dank voor je lieve bericht😊