8 Reacties
5 dagen geleden
Geen ervaringsdeskundigheid, alleen vanuit m’n werk de kennis;
Na een heftige gebeurtenis zijn de symptomen de eerste twee weken het ergst. Dat is normaal, je hebt tijd nodig om het te verwerken. En eerlijk, gezien hij lichamelijk ook uitgedaagd zal worden qua zorgen etc, is de kans dat het ietsje langer duurt (3 weken) aannemelijk omdat als je zo uitgeput en geraakt bent, je hoofd ook niet helemaal fit is om terug naar normaal te gaan.
Eigenlijk zou het raar zijn als hij nu alweer heel normaal zou doen. Hij is enorm geschrokken en was waarschijnlijk bang om een van jullie of zelfs beiden te verliezen… die angst en paniek daar heeft z’n hoofd, lijf en hart rust voor nodig om weer bovenop te komen.
Het klinkt als een hele betrokken en warme man. En geloof me, de kans is enorm groot dat met een beetje tijd het langzaam vanzelf weer beter gaat.
Heel veel sterkte, ook voor jou.
5 dagen geleden
Dit heeft mijn man ook heel sterk gehad bij de eerste bevalling (ook spoedkeizersnede). Wat helpt is ook persoonlijk, bij mijn man hielp het om bijv wel te gaan sporten. Vooral die me time op wat voor manier toch creëren. Dan kan hij ook even opladen.
Ik heb na deze bevalling ook een zware postnatale depressie ontwikkeld dus bij deze zwangerschap stond hij dubbel zo hard al in die ‘AAN’ modus.
Nu na bevalling 2 (een MAC en een super start) wilt hij juist heel graag bewijzen dat hij alles alleen kan fixen in combinatie met onze dochter. Hulp vragen wilt hij dus daardoor liever niet maar dat regel ik nu voor hem achter de schermen en dat accepteert hij dan ook. Er vooral heel veel over praten helpt echt, voor beide. En dat doen jullie al als ik je bericht zo lees.
Wat kan helpen bij de verwerking van de bevalling is het ook nu zoals jij zelf het hebt beleefd op te schrijven. Kijk samen eventueel de gemaakte foto’s en filmpjes terug en houd bij wat jou en/of hem nu nog het meeste raakt. Zijn daar eventueel ook nog vragen bij ri ZKH personeel, zet het erbij.
En geef het tijd, die routine komt er echt. Vraag hulp (ook nog zoveel weken na de geboorte) en koester zo’n lieverd van een vent! 🫶🏻
4 dagen geleden
Reactie op Lies90g
Dit heeft mijn man ook heel sterk gehad bij de eerste bevalling (ook spoedk ...
Ja, de hulp regel ik inderdaad wel! Hij is vandaag door mijn moeder naar bed gestuurd en ik zie gewoon dat het hem echt goed heeft gedaan. Als de oudste op de opvang zit gaat hij ook weer lekker sporten en even naar de kapper.
Ik weet ook zeker dat het goed komt! Ik vind die eerste periode gewoon altijd zo’n rauwe periode. Dat is voor iedereen wennen
4 dagen geleden
Hoi, heel herkenbaar! Mijn man heeft dit ook gehad met de eerste bevalling, deze is ook geëindigd in een spoedkeizersnede.
Wij hebben er samen veel over gepraat maar mijn man heeft uiteindelijk ook contact gezocht met een maatschappelijk werker van de huisarts. Vooral ook om even z’n verhaal te doen aan iemand die ons en ons verhaal niet kent en er blanco naar kon luisteren.
Wellicht heeft je partner hier ook iets aan. Sterkte en succes!
één dag geleden
Reactie op DaCha
Hey, hoe is het er nu mee?
Wat lief dat je daar naar vraagt! Het gaat een stuk beter en hij slaapt gelukkig weer snachts. Hij moest de afgelopen dagen vaak huilen maar hij kan er goed over praten. Ik herstel ook goed, wat hem zichtbaar goed doet. We vragen voor nu nog wel wat extra hulp her en der, maar ik zie echt weer de ontspannen man terugkomen 🤍
Ik vertel m dan ook elke dag even extra dat ik trots op m ben en dat ie het goed doet 😊
één dag geleden
Reactie op Xcharrie
Wat lief dat je daar naar vraagt! Het gaat een stuk beter en hij slaapt gel ...
Wat fijn zeg! Dat klinkt al als een hele verbetering. En wat fijn dat jouw lijf ook goed aan het herstellen is. Heel veel succes en ook plezier komende weken ;) hopelijk wordt het genieten weer wat makkelijker!