50 Reacties

3 maanden geleden

Ik ben getest aan het begin van mijn zwangerschap of ik antistoffen had. Ik ben gekukkig beschermd. Dacht dat dit standaard was?

3 maanden geleden

Bij mijn zoontje op het kdv zijn er op het moment een aantal kindjes die het hebben en ik weet via een test van de huisarts dat ik niet beschermd ben. Ik vind het doodeng slaap al een hele tijd slecht door de stress echt heel naar

3 maanden geleden

Reactie op Koprol

Ik ben getest aan het begin van mijn zwangerschap of ik antistoffen had. I ...
Bij mijn praktijk was dit niet standaard maar hebben ze dit wel getest omdat ik met kleine kinderen werk.

3 maanden geleden

https://nos.nl/nieuwsuur/artikel/2524448-parvovirus-grijpt-om-zich-heen-risico-voor-zwangere-vrouwen Als ik het zo lees is het vooral gevaarlijk in de eerste 20 weken van de zwangerschap (ook wat ik lees bij andere artikelen), dus hoop dat je stress wat afneemt na dit termijn

3 maanden geleden

Reactie op Mama_M_1995

https://nos.nl/nieuwsuur/artikel/2524448-parvovirus-grijpt-om-zich-heen-ris ...
Dit is dus niet het geval blijkt uit nieuwsuur. Hier vertelt een moeder oa dat ze met 25 weken haar kindje is verloren.

3 maanden geleden

Ik heb ook antistoffen gelukkig. Getest in eerste zwangerschap. Beide kindjes hebben het hier ook al gehad gelukkig! Vooral in het westen zijn er besmettingen wat ik zo lees.

3 maanden geleden

Wel een eng bericht! Ik kom niet zo heel veel met kindjes in ervaring maar wel goed opletten..

3 maanden geleden

Dit zegt het RIVM erover: Als een zwangere tijdens de eerste helft van de zwangerschap (tot en met 20 weken) voor het eerst in haar leven vijfde ziekte krijgt, is er een groter risico op een miskraam. Bij de meeste zwangeren met vijfde ziekte verloopt de zwangerschap normaal en zijn er voor de baby geen gevolgen. Voor zover bekend heeft 60 tot 70% van de vrouwen in de vruchtbare leeftijd antistoffen tegen het parvovirus B19. Zij hebben vijfde ziekte al eens gehad en kunnen het niet nog een keer krijgen of doorgeven.

3 maanden geleden

Ik heb ook geen antistoffen en zit daarom vanaf 5 weken al thuis van werk (kinderopvang) begin na mn vakantie, met 23 weken weer met werken

3 maanden geleden

Reactie op annabel021998

Ik heb ook geen antistoffen en zit daarom vanaf 5 weken al thuis van werk ( ...
Is er een speciale richtlijn dat je weer vanaf 23 weken mag? Is dat omdat er dan dus een kleiner risico is?

3 maanden geleden

Reactie op Mama_M_1995

Is er een speciale richtlijn dat je weer vanaf 23 weken mag? Is dat omdat e ...
Ja dan is er minder gevaar voor het kindje inderdaad. Dit is zo na 20 weken. Alleen ga ik zelf nog met vakantie dan

3 maanden geleden

Ik ben bijna 20 weken maar omdat ik wel veel met kleine kindjes in aanraking kom - hebben de verloskundige + huisarts en ik besloten wel bloed te prikken. Mocht ik geen antistoffen hebben, gaan we een plannetje maken. Maar de meeste vrouwen hebben het weleens doorgemaakt…

3 maanden geleden

Reactie op Kiek4321

Ik ben bijna 20 weken maar omdat ik wel veel met kleine kindjes in aanrakin ...
Mag ik vragen hoezo plannetje maken? Dit omdat je al bijna 20 weken bent. Zeggen hun dat het daarna nog wel gevaarlijk is?

3 maanden geleden

Ik heb geen antistoffen en een kindje op de opvang. Zij heeft - voor zover ik heb gemerkt - vijfde ziekte nog niet gehad. Heel eng.

3 maanden geleden

Reactie op annabel021998

Mag ik vragen hoezo plannetje maken? Dit omdat je al bijna 20 weken bent. Z ...
Plannetje maken in de zin van, in overleg met mij dan wel in de gaten houden. Omdat ik las op de site van rivm dat als je het niet gehad hebt en je in een doelgroep met bijv kindjes werkt het verstandig is elke 2-3 weken toch te blijven testen om er optijd bij te zijn. Geeft mij dan ook wel een geruststelling om, als ik geen antistoffen heb, wel regelmatig te testen.

3 maanden geleden

Ja en of testen het beste is of op een andere manier in de gaten houden, dat weet ik eigenlijk niet. Maar dat bedoel ik met plannetje maken. We gaan dan gewoon in overleg hoe dan verder.

3 maanden geleden

Reactie op Kiek4321

Plannetje maken in de zin van, in overleg met mij dan wel in de gaten houde ...
Kan het nog wel kwaad dan na de 20 weken? Zal je dan iets moeten doen, als je het oploopt? ik heb maandag controle bij de verloskundige anders kan ik dit nog wel een keer aankaarten. Vind het ondanks alles, ontzettend eng om straks weer te moeten werken. Ik heb ook geen antistoffen en zit tot 20 weken verplicht thuis

3 maanden geleden

Reactie op Kiek4321

Plannetje maken in de zin van, in overleg met mij dan wel in de gaten houde ...
Wauw wat een luxe zeg😊 ik werk zelf ook met kleine kinderen en ik heb het na contact met een kind met de 5e ziekte en een beetje doordrammen voor elkaar gekregen dat ik mocht testen op antistoffen en voor de rest testen ze pas als ik symptomen krijg zeggen ze

3 maanden geleden

Reactie op annabel021998

Kan het nog wel kwaad dan na de 20 weken? Zal je dan iets moeten doen, als ...
Snap ik! Nou op het nieuws was een moeder die met 25 weken haar kindje verloor…. Dus ik weet dat eigenlijk niet goed.

3 maanden geleden

Reactie op bibin95

Wauw wat een luxe zeg😊 ik werk zelf ook met kleine kinderen en ik heb het ...
Ja soms moet je ook gewoon echt aandringen….