22 Reacties
2 maanden geleden
Sinds ik 100% in de ziektewet zit hebben we mijn dochter van 3 naar 2 dagen opvang gedaan. Ik blijf tot maart thuis en dan gaat ze naar de basisschool. We hebben haar er niet van afgehaald omdat ze de opvang heel erg leuk vindt en er ook naar uit kijkt om te gaan. En ik kan zo alsnog extra rusten.
Is misschien een/twee ochtenden peuterspeelzaal nog een idee tot hij naar de basisschool gaat?
2 maanden geleden
Hier houden we haar er mooi op. Hier kan ze lekker met andere kindjes spelen, en tijdens mijn verlof heb ik dan 2 dagen per week quality time met de baby. Die verdient dat ook vind ik. De oudste kan zich dan uitleven op het KDV en wordt daar ook uitgedaagd in haar ontwikkeling door knutselen en thema’s.
Vooral doen wat voor jou goed voelt, maar ook kijken naar wat je kindje nodig heeft.
2 maanden geleden
Wat ik er misschien nog bij had moeten vertellen is dat toen mijn jongste geboren werd we onze oudste wel 2 dagen naar de opvang brachten.
Onze jongste is toen met 6 weken heel ziek geworden door RSV, per ambulance van het lokale ziekenhuis naar een kinderziekenhuis vervoerd en 48 uur in de kinder IC heeft gevochten voor iedere ademhaling, in totaal 2 weken in het ziekenhuis gelegen.
Ik weet eigenlijk wel zeker dat hij het RSV heeft opgelopen door zijn broer die waarschijnlijk het op het kinderdagverblijf heeft opgelopen. Natuurlijk was dit gewoon pech maar het heeft wel heel veel impact op mij gehad. Onze jongste is een super gezonde bijne 3 jarig nu.
2 maanden geleden
Mijn zoon van drie blijft lekker bij mij thuis! Ik zorg voor leuke activiteiten en hij vindt het heerlijk!
2 maanden geleden
Is een peuterspeelzaal dan geen optie. Je kindje kan lekker spelen met leeftijd genootjes 2 ochtenden in de week. Die heb je even voor jezelf en de baby dan. Hij blijft in contact met anderen. Je bent niet meteen bankroet elke maand omdat het een stuk goedkoper is.
Ik ben chronisch ziek maar hier hebben ze groepjes tot 6 kindjes per ochtend. Niet heel groot en massaal dus. Ik was ook best bang veel ziek te zijn door hem. Maar ze houden het hier goed in de gaten. Als het droog is houden ze veel activiteiten buiten. Staan de hele dag ramen open om te ventileren. En kindjes die ziek ogen of erg hoesten worden geweigerd smorgens. Hier brengen ze ze al niet eens.
Misschien is dat iets wat wel werken kan.
2 maanden geleden
Reactie op Baby_2324
Mijn dreumes blijft naar de opvang gaan. Vind het eerst wel fijn om wat tij ...
Hier hetzelfde. Wel gaat ze van 3 dagen naar 2 dagen. Ze wordt over 3 weken 3 en heeft heel veel vriendjes op de opvang waar ze graag naartoe gaat elke x. Die 2 dagen lekker genieten van de rust tot de baby komt😂
2 maanden geleden
Onze zoon van 3 gaat 1,5 dag naar KDV en 1 dag naar Oma (geen verplichting, gewoon gezellig). Dit houden wij zo juist omdat ik ook quality time wil met onze tweede zoon die onze eerste ook heeft gehad.
Kleine kanttekening onze oudste vind het KDV helemaal fantastisch heeft daar 2 vriendjes die straks ook meegaan naar de basisschool in maart. Hij is al druk bezig zijn eigen sociale leven op te bouwen.❤️ en mijn zoon heeft nogal een hoog energie niveau, ik vind het fijn dat wij als ouders ook even op adem kunnen komen.😊
2 maanden geleden
Onze oudste (3 jaar en 1 mnd als de tweede wordt geboren) blijft 2 ochtenden per week naar de peuterspeelzaal gaan.
Hij leert er zoveel en vindt het een goede voorbereiding op school volgend jaar. Dus geen seconde aan gedacht om hem hier vanaf te halen.
Kosten vallen ook mee omdat het maar 2x 3 uurtjes is en ze zijn de schoolvakanties gesloten.
2 maanden geleden
Peuterspeelzaal is geen optie omdat ik in het buitenland woon en dat hier niet is.
Over sociale contacten maak ik mij geen zorgen en de uitdaging op het kinderdagverblijf vind ik persoonlijk heel erg meevallen, niet te vergelijken met op de basisschool.
De tijd gaat gewoon zo verschrikkelijk snel en ik wil zoveel mogelijk genieten van al mijn kleintjes.
2 maanden geleden
Reactie op Sunny-in-Perth
Wat ik er misschien nog bij had moeten vertellen is dat toen mijn jongste g ...
RSV zijn tegenwoordig goede vaccinaties voor. Zowel voor jezelf tijdens de zwangerschap (dan is je baby direct vanaf de geboorte tot 6 maanden beschermd) als voor babies (maar dan is het niet vanaf het begin.
Dus als dat een belangrijke reden is, zou dat nog een oplossing kunnen zijn?
2 maanden geleden
Reactie op Cv-ketel
RSV zijn tegenwoordig goede vaccinaties voor. Zowel voor jezelf tijdens de ...
Dit vaccin is nog vrij nieuw en waar ik woon (Australië) wordt het nog niet aangeraden.
Ik ben deze zwangerschap (en eerdere zwangerschappen) wel gevaccineerd voor het griepvirus en voor kinkhoest.
Voor nu ben ik wel blij met de keuze maar ik sluit niet uit dat hij over een paar maanden toch weer voor 2 dagen naar de opvang gaat.
2 maanden geleden
Reactie op Sunny-in-Perth
Dit vaccin is nog vrij nieuw en waar ik woon (Australië) wordt het nog niet ...
Vooral lekker bij je keuze blijven en laat je niet opjutten door mensen die het anders doen
2 maanden geleden
Reactie op Baby_2324
Mijn dreumes blijft naar de opvang gaan. Vind het eerst wel fijn om wat tij ...
Precies dit! Heerlijk die dagen opvang. Tijdens verlof tijd voor mezelf en daarna tijd met de baby. Daarnaast heeft mijn dochter altijd heerlijke dagen op de opvang, dat zou ik haar niet willen ontzeggen.
2 maanden geleden
Doen waar je je goed bij voelt!
Toen mijn tweede werd geboren was het corona periode/lockdown. De oudste was toen non stop thuis. Ik vond dat heel druk en vond het ook wel verdrietig dat ik geen quality time met de jongste had (of tijd om uit te rusten, ik was best moe). Ik was bijna alleen met mijn peuter bezig. Knutselen, bakken, picknicken, vermaken. Met die ervaring zou ik de opvang juist wel door laten lopen. Het was toen natuurlijk ook geen bewuste keus.
Nu ben ik zwanger van nr 3 en gaat mijn jongste net naar school en niet meer naar opvang. Bso start wat later. Het is voor haar nog best veel en vermoeiend. Ze hebben me gevraagd om haar nog halve dagen te brengen. Dus ik haal haar vaak om 12 u weer op. Heel fijn dat het kan en dat ik haar een zachte landing kan bieden. Toch mis ik weer de tijd voor mezelf 😝
Ik denk dat het ook verschilt per persoon. Ik worstel wat meer met mijn energie ttv zwangerschap en vond/vindt het best zwaar om fulltime alle kinderen thuis te hebben in verlof/newborn fase.
2 maanden geleden
Hoi! Ik denk dat het maar net is waar jij je prettig bij voelt, er is geen goed of fout.
Wij kiezen er juist voor om de opvang/ oppas dagen te houden zoals ze zijn. Zodat ik echt één op één tijd heb met de baby en ons zoontje op die dagen ook de volle aandacht krijgt zonder zijn zusje erbij zodat hij ook rustig kan wennen aan het idee. Hij is overigens pas 20 maanden bij bevalling dus heeft ook wel meer aandacht nodig haha
2 maanden geleden
Ik ben huismoeder. Heb al 2 kindjes: een van 3 en een van 1,5 en straks dus baby erbij. Die van 3 gaat 2 ochtenden naar peuterspeelzaal, dat wordt vrijwel volledig betaald door de gemeente. Ze vindt het er super leuk en heeft het er erg naar haar zin. Dat is een goed alternatief op de opvang..
2 maanden geleden
Onze peuter blijft gewoon nog dezelfde dagen naar opvang en oppas gaan tijdens mn verlof. Hij slaapt 's middags niet meer, dus ik zal die dagen zeker in het begin gewoon nodig hebben om zelf ook te herstellen en dutjes te doen als de baby slaapt.
Die van ons gaat ook 1 dag in de week naar mn moeder, dus later in mn verlof zullen we ongetwijfeld wel regelmatig wat samen gaan doen zodat ik hem toch zie die dag.
Ik snap jou redeneringen ook helemaal, een jaar lang "onnodig" opvang betalen is ook wel anders dan 4 maanden zoals hier standaard is en wat ik zal hebben. Dus vooral doen wat voor jou goed voelt!!