16 Reacties

2 maanden geleden

Hi Zelf heb ik dit niet maar een goede vriendin heeft precies hetzelfde gehad. Ze had idd vaker last van bloedingen daardoor. Ze heeft meerdere controles gehad en idd door de groei van de baarmoeder was uiteindelijk de placenta mee geschoven en is ze toch uiteindelijk vaginaal kunnen bevallen.

2 maanden geleden

Hoi, bij mij hebben ze rond de 14 weken ontdekt dat mijn placenta over de baarmoedermond lag. Ik had toen in 2 weken tijd 3x een bloeding gehad, vandaar het onderzoek. Met de 20 weken echo is dit weer gecontroleerd en toen lag de placenta al 3,8 cm van de baarmoedermond af, dus voldoende om gewoon te kunnen bevallen ipv keizersnede! Het kan dus erg snel bijtrekken, helemaal als je buik meer gaat groeien (als je placenta aan de voorzijde ligt). Ik heb sinds die laatste bloeding met 14 weken geen bloedingen meer gehad gelukkig, maar het blijft toch elke keer spannend als ik naar het toilet ga.

2 maanden geleden

Reactie op Momtobe🤍

Hoi, bij mij hebben ze rond de 14 weken ontdekt dat mijn placenta over de b ...
Oh wel fijn om te horen dat hij bij jou weggetrokken is van je baarmoedermond. Gelukkig is het bloedverlies gebleven bij die 3x. Ik ben nu 21 weken en hij ligt 1 cm over de baarmoedermond heen. Mijn placenta komt wel van de achterwand, dus iets andere ligging dan bij jou. Gelukkig heb ik nog geen bloedverlies gehad.

2 maanden geleden

Mijn placenta ligt voor en 2cm van de baarmoedermond af. Ik hoop dat ie inderdaad verder wegtrekt, want tot nu toe kruipt ie alleen verder er naar toe 😅 bij 13 weken lag de placenta nog boven/achter.

2 maanden geleden

Ik heb precies hetzelfde maar tegen mij zei de echoscopiste dat dit bijna altijd goed komt. Ik weet niet wat ze tegen jou hebben gezegd wat je beter niet meer kan doen ? Ik heb geen last van bloedingen gelukkig.

2 maanden geleden

Reactie op Chantie45

Ik heb precies hetzelfde maar tegen mij zei de echoscopiste dat dit bijna a ...
Ik moet vooral rustig aan doen, met mijn werk (operatieassistent). Proberen niet te lang te staan, niet te zwaar te tillen en ik mag eigenlijk ook op seksueel gebied even geen penetratie enz ivm bloedingskans. Hebben ze dat tegen jou niet gezegd?

2 maanden geleden

Hier hebben ze het ook bij de 20 weken echo gezien en krijg hier een extra (inwendige) echo om te zien hoe het over een tijdje is. Verder hebben ze niks gezegd.

2 maanden geleden

Reactie op DK30

Ik moet vooral rustig aan doen, met mijn werk (operatieassistent). Proberen ...
Nee. Ik moet woensdag naar de verloskundige dus dan vraag ik het even na! Bedankt voor je info 🤗 hopelijk ligt de placenta bij 30 weken bij ons allebei goed 🤞😊

2 maanden geleden

Hier ligt hij voor de tweede keer een paar mm van de baarmoedermond af, dus niet erover heen. Bij mijn vorige zwangerschap was hij omhoog getrokken, dus ga er vanuit dat dat nu ook gebeurd. Hopelijk gebeurt dat bij jou ook!

2 maanden geleden

Ik heb woensdag tijdens de 20 weken echo te horen gekregen dat mijn placenta 1,5 cm van de uitgang vandaan ligt en dat het minimaal 2 cm moet zijn voordat je vaginaal kan bevallen. Ze gaf wel aan dat dit waarschijnlijk nog mee beweegt en gaan dit rond de 30 weken weer controleren. Ze hebben mij verder geen adviezen gegeven over wat wel en niet mag/kan.

2 maanden geleden

Hoi! Bij mijn 20 weken echo was het helaas ook te zien dat ik een laagliggende placenta heb. Bij 32 weken gaan ze in principe weer kijken maar ik heb wegens medische redenen elke maand een controle, gisteren durfde de gynaecoloog wel voorzichtig te zeggen met de normale echo dat ze wel denkt van wat ze zag dat het wel aardig omhoog is gegaan. Ik was ook erg bang voor bloedingen maar gelukkig niet gebeurd. Ik heb er rekening mee gehouden om niet veel seks te hebben en niet te veel te staan, dat werd mij aangeraden

2 maanden geleden

Ik heb ook de 20 weken echo gehad en precies hetzelfde. De placenta ligt ook 1 cm over de uitgang. Ook bij 30 weken een echo in het ziekenhuis om te kijken of het is opgeschoven. Bij mij zei de echoscopiste dat ik makkelijker een bloeding zou kunnen krijgen met bijv vliegen of persen bij ontlasting. Voor de rest geen waarschuwing gehad. Ze deed niet alsof het gevaarlijk is ofzo of dat ik rustiger aan moet doen. Dus de verhalen die ik hier lees zijn voor mij nieuw..

2 maanden geleden

Vorige zwangerschap gehad. Bij 20 weken lag die er volledig voor, bij 30 weken echt 6cm eraf. Trekt in de meeste gevallen gewoon omhoog.

2 maanden geleden

Hey bij mijn vorige zwangerschap had ik ook een laagliggende placenta bij 20 weken en moest dus terugkomen voor een extra echo (leuk! Weer extra bij kleintje kijken 🤩). Ik heb die adviezen en waarschuwingen over bloedingen etc toen niet gekregen. Bij verreweg de meeste vrouwen is de placenta later gewoon opgetrokken. Je kleintje gaat nog onwijs groeien dus er verschuift nog van alles in je buik! Vooral geen zorgen over maken, je hebt nog een hoop weken te gaan! Vertrouw erop dat het goed komt en je hoort het wel bij de volgende echo. Je kunt echt niets doen om het te beïnvloeden dus laat het los. Zorg goed voor jezelf 😘

2 maanden geleden

Fijn allemaal jullie positieve verhalen te horen! Ik let de komende tijd gewoon goed op en hopen dat tie over 9 weken gewoon lekker opgetrokken is. Dankjewel iig! 😊

één uur geleden

Hoi even een update hier! Inmiddels weer een echo gehad voor de lokatie van mijn placenta. Gelukkig is deze heel goed opgeschoven en ligt tie nu 1,5cm van de uitgang vandaan. Helaas is er wel aan het licht gekomen dat er nu bloedvaten langs mijn baarmoedermond lopen (vasa previa). Ik heb woensdag weer een afspraak in het ziekenhuis en aan de hand daarvan gaan ze een plan maken. Ik moet wel rekenen op een keizersnede en dan waarschijnlijk tussen de 34-37 weken. Ik vind het best spannend allemaal. Ben nu 31 weken precies trouwens. Dus het komt wel erg dichtbij allemaal. Pfoee !