19 Reacties

2 maanden geleden

Ik vind dat ook altijd lastig maar 1 tip die ik wel kan meegeven: spijkerbroekjes en truien met capuchon zijn allemaal heel leuk en schattig, maar echt niet handig en fijn voor kleine baby's (enkele hele zachte spijkerbroekjes uitgezonderd misschien). Zelf schaf ik die items sowieso tot maat 92 niet aan. Verder weet je t eigenlijk ook pas echt goed vind ik als ik je kindje er is, als hij of zij bijvoorbeeld veel spuugt heb je misschien meer nodig. Succes!

2 maanden geleden

Hydrofiele doeken en rompers kun je naar mijn idee niet genoeg van hebben. Er wordt een partij afgepoept en gekotst, en dan is het wel lekker als je direct kan verschonen en niet hoeft te wassen continue !

2 maanden geleden

Een bed, een plek om te verschonen waar de baby niet vanaf kan rollen. Iets om alle kleertjes in op te bergen. Wandelwagen, autostoeltje. En kleding is volledig afhankelijk van hoe hard je baby groeit en hoe vaak je wil wassen. Als je maar 1x per week wil wassen heb je meer nodig dan dat je iedere dag een wasje draait. Persoonlijk zou ik investeren in beddengoed. Minstens 3 sets. Een shitload aan hydrofiele doeken, als ze een keer een beetje spugen in bed dan hoef je alleen maar die te vervangen. En koop geen kleertjes waarvan je zoiets hebt aaahw dat is zooo leuk. Die dingen zijn vaak een bitch om mee te werken. Spijkerbroekjes en dat soort zooi. Aan rokjes heb je ook niks, je baby ligt alleen maar. Onies en kleding die makkelijk aan en uit te doen is als ze een spuitluier hebben gehad. Daar wil je voldoende van hebben.

2 maanden geleden

Deze uitzetlijst van de Consumentenbond vind ik heel fijn om als leidraad te hebben!

2 maanden geleden

Erg lastig. Wat voor de 1 werkt, werkt voor een ander misschien niet. Een kinderwagen is fijn, maar je kan ook een draagzak/doek gebruiken. Dat is ook binnen te gebruiken en een kinderwagen niet. Kinderwagen kan je de bak weer van gebruiken als wiegje in huis. Dit als maar 1 voorbeeld. Iedereen om mij heen vondt een wipstoel ideaal. Mijn zoontje vondt het vreselijk en heeft er 1 keer ingelegen. Kleding tsja ze dragen het niet lang, in principe. Een dame van de bevalcursus haar dochtertje heeft maandenlang maat 50 en 56 gedragen, meid was en is echt klein terwijl haar ouders dat niet zijn. Zij hebben dus extra kleding in die maat uiteindelijk gekocht. Heb je een kind dat veel spuugt of poept gebruik je al snel ook veel kleding, tenzij je na iedere keer spugen en poepen een was op de hand wilt doen of in de wasmachine doet. Dus misschien idd weinig kopen en als je extra nodig hebt bestellen of iemand het in de winkel erbij laten kopen? Hydrofiele doeken, heb ik persoonlijk echt heel veel. En je kan ze in de toekomst ook nog als theedoek gebruiken of met ramenlappen. Dus als je echt zo minimaal mogelijk wilt, zou ik zeggen een bedje (ledikant want bij een wieg zijn ze snel eruit gegroeit) met 2 dekens en 2 lakens en 2 matrashoezen, een draagzak/doek, hydrofiele doeken (1xxl en 5 normale zou ik het minimum vinden persoonlijk), kleding (3 rompers en 3 setjes echt het minimale voor maat 50 en 56 en misschien is wol een interessante optie voor je), Wasbare luiers en Billendoekjes en dan Zeep. Denk dat echt de basics zijn wat je minimaal echt nodig hebt en niet zonder kan. Verschonen kan je bijvoorbeeld ook op je eigen bed, eettafel, bank etcetera. Je kind kan met je mee onder de douche. En verder heeft een baby niet veel "nodig". Vaak is de rest meer "luxe". Oh en een autostoel als je een auto gebruikt is ook natuurlijk erg belangrijk om wel te hebben.

2 maanden geleden

Begin met 4 setjes kleding in maat 50 en 4 in maat 56, een pak luiers, een pak doekjes, een verschoonkussen, een en een cosleeper. De rest kan je kopen zodra je merkt dat je het nodig hebt (of niet).

2 maanden geleden

Reactie op Baby_2324

Hydrofiele doeken en rompers kun je naar mijn idee niet genoeg van hebben. ...
Mijn zoontje is nu bijna drie en heeft welgeteld 2 x overgegeven in zijn hele leven 鈽猴笍.

2 maanden geleden

Oh en ik had dus inderdaad een shitload aan hydrofiele doeken, maar die heb ik ook nooit gebruikt 馃槵. Als je een kindje hebt wat niet spuugt, hebben ze niet zo heel veel nut. Ik zou er 3 aanschaffen.

2 maanden geleden

Reactie op Gabriella95

Deze uitzetlijst van de Consumentenbond vind ik heel fijn om als leidraad t ...
Eens!! Heel fijn! Ook met de tekentjes die erachter stonden: heel veel ouders vonden dit fijn etc. Heel veel kan je na die tijd bijhalen, en maat 56 met mouwen enz omslaan kan prima. Hydrofielen vond ik een stuk of 10/12 geen overbodige luxe, maar wel de kleine. Grote alleen gebruikt voor bedje in begin. Draagzak en wipstoel geleend, draagzak uiteindelijk zelf gekocht. Cosleeper gekocht, nu ook al 2x uitgeleend en onze 2e komt er zo in. Je verzamelt vast wat mensen om je heen met dezelfde levensfase qua kinderen die ook wel eea willen doorwisselen. Marktplaats vind ik ook erg fijn om iets te kopen zoals box, kinderwagen of stoeltje oid.

2 maanden geleden

Reactie op Annesoof83

Oh en ik had dus inderdaad een shitload aan hydrofiele doeken, maar die heb ...
Hier ook. Onze dochter spuugde niet. Dus ik had er ook aan 3 wel genoeg gehad 馃ぃ Tip dus: haal vooral niet te veel, het is zo bijgehaald als je het mist.

2 maanden geleden

Reactie op Gabriella95

Deze uitzetlijst van de Consumentenbond vind ik heel fijn om als leidraad t ...
Deze vond ik ook heel fijn! Voor een thuisbevalling heeft je verloskundige een dikke stapel hydrofiele doeken nodig. Dan is 8 al weinig, liever 12 bijvoorbeeld.

2 maanden geleden

Reactie op Gabriella95

Deze uitzetlijst van de Consumentenbond vind ik heel fijn om als leidraad t ...
Deze idd, houden wij ook aan.

2 maanden geleden

Je hebt inderdaad maar heel weinig nodig. Zoals al genoemd werd is wol interessant qua kleding als je wil minimaliseren. Zelf vind ik merinowol of wolzijde het fijnst voor de kleintjes. En het ligt inderdaad ook aan je wasfrequentie. Ik was niet graag, dus heb dan iets meer van alles 馃檲 Maar je weet de maat inderdaad pas echt na de geboorte, dus zou beginnen met 4 rompers en setjes in maat 50 en 56 en dan vanaf daar wel zien. Jasje en warm mutsje voor buiten is ook geen overbodige luxe bij november babies. Striksokjes of slofjes (van wol, wij hadden die van Hirsch, maar HVID is ook populair) zijn erg fijn! En een warm (wikkel)dekentje voor in de autostoel en/of wagen. Hydrofiele doeken hier ook vrijwel nooit gebruikt. Thuisbevalling wil(de) ik niet, dus daar ook niet voor nodig en gespuugd werd er ook nauwelijks. De grote gebruiken we nu (na 2,5 jaar) wel nog steeds als dun dekentje overigens :) Cosleeper hebben we voor de zekerheid wel, maar ons dochtertje heeft tot 1,5 jaar eigenlijk gewoon bij ons in bed gelegen (cosleeper was al te ver weg van mama...) Kan ook veilig, mits je goede voorzorgsmaatregelen neemt. Ledikant hebben wij niet gebruikt: ze is van ons bed overgegaan naar een groot vloerbed. Kinderwagen nauwelijks gebruikt (was ook te ver weg van mama) dus vooral draagdoek en later draagzak. Draagconsult is daarvoor wel echt aan te raden, zodat je goed kan inschatten wat je fijn vindt. Als je nog geen al te dikke buik hebt kan dat nu nog, anders na de bevalling. Als je geen huisdieren of andere kinderen hebt is een box (naar mijn mening) overbodig. Zacht kleedje op de grond werkt net zo goed. Babybadje hebben wij dan wel weer veel gebruikt en gebruiken we (met 2,5 jaar dus) nog steeds. Wij hebben de stokke flexi bath (tweedehands, nieuw vond ik hem te duur en er is ruim voldoende aanbod tweedehands). Toen ze zelf een beetje goed kon zitten ging ze gewoon met badje en al mee onder de douche, heb je zelf lekker je handen vrij. Eindconclusie: zelfs van die lijst van de consumentenbond heb je veel niet nodig. Het is natuurlijk wel ook sterk afhankelijk van hoe je zelf bent en hoe je kindje is. Als je kindje een draagdoek bijvoorbeeld juist helemaal niet fijn vindt, is een kinderwagen wel heel handig.

2 maanden geleden

Ik had bij de 1e niet zo heel veel in kleine maten en ook niet qua doeken. Uiteindelijk bleek ik wel meer nodig te hebben omdat ze best lang in de kleinste maat zat en dan is het iemand naar het dorp sturen of vandaag besteld morgen in huis.

2 maanden geleden

Je merkt snel genoeg als je toch iets te kort komt. Wij hebben nog tig spuugdoeken bij moeten halen want ze gaf veel terug en was een slordige drinker. Ook bleken we te weinig truitjes te hebben dus heeft m'n schoonzus het 茅茅n en ander bij de zeeman gehaald. Dus mijn ervaring is dat je opzich lekker basic/minimaal kan starten en als je toch iets mist kan je het heel snel in huis halen.

2 maanden geleden

Reactie op Annesoof83

Mijn zoontje is nu bijna drie en heeft welgeteld 2 x overgegeven in zijn he ...
Ik heb het niet perse over overgeven maar mondjes melk terug geven. Als er iets stinkt is het dat. En dit doet toch gemiddeld elke baby na een voeding. Ik verschoon dan graag.

2 maanden geleden

Reactie op Baby_2324

Ik heb het niet perse over overgeven maar mondjes melk terug geven. Als er ...
Maar ook dat deed mijn dochter niet 馃ぃ

2 maanden geleden

Reactie op Baby_2324

Ik heb het niet perse over overgeven maar mondjes melk terug geven. Als er ...
Hoeft ook niet per se hoor. Bij ons was ook dat op twee handen te tellen 馃槄 Ze hing wel bijna de hele dag in de draagdoek (dus rechtop)

2 maanden geleden

Haha ik denk dat je het moet gaan ervaren. Elke baby is anders en alle ouders ook. Wat van de een werkt, werkt voor de ander niet. Alles is binnen 1 of 2 dagen in huis, dus voorraden zijn zo aangevuld. Bij de eerste hebben we nauwelijks hydrofielen gebruikt. Ik hoorde van iedereen dat je daar nooit genoeg van kon hebben Dus ik had massa鈥檚 en deed er niks mee nou. De tweede spuugde wel veel, toen heb ik ze toch nog kunnen gebruiken. Zelfde verhaal mbt box: de eerste lag er heerlijk in. De tweede wilde er het liefst zo snel mogelijk uit. Het was toen vooral opslagruimte/sta in de weg. Badje/kruiken: alleen omdat de kraamzorg het wilde, daarna nooit meer gebruikt. We namen ze meestal mee onder de douche of in bad. Wat werkt voor ons wel: * vrij veel kleding maatje 50 en 56. Onze kinderen waren gemiddeld maar in de eerste periode zat echt alleen maat 50 goed (56 was echt huge, 3x omslaan). Ze moeten best vaak een nieuw outfit ivm spugen/doorlekken ed. Je blijft wassen. * kinderwagen en draagzak: bij allebei veel gebruikt. Bij nr twee liep er een peuter rond en vond ik een goede draagzak essentieel zodat ik achter de peuter aan kon rennen :) * cosleeper: had ik niet bij nr 1, wel bij nr 2. Beste aankoop. Zorgde voor betere nachten. Bij nr 1 hadden we een wiegje. Ze lagen tot ongeveer 6 maanden hierin. Dat is ook de periode dat je dekentjes en lakentjes gebruikt. Daarna gaan ze in slaapzakjes slapen. Mijn miskoop bij nr 1: ik heb hele dure ledikant dekentjes gekocht, maar tegen de tijd dat ze in het ledikantje gingen, sliepen ze in een slaapzak. Zonde dus. * warm wikkeldekentje (november baby)