15 Reacties

één maand geleden

Ja daar heb je zeker recht op! Hoe je precies die uren moet schrijven zou ik even met HR bespreken van je detacheerder. Of daar een tijdschrijfcode voor is of dat zij dat registreren voor je ofzo. En vervolgens bespreek je met je opdrachtgever dat je die uren in gaat zetten en daardoor iets van je workload af wil. Want het is natuurlijk niet de bedoeling dat je 32 uur aan werk blijft proppen in 28 uur. Je maakt de afspraken met degenen waarmee je ook je plannen voor je verlof bepaald, bij jou zal je het praktische en de werkinhoud bij 2 verschillende personen moeten aankaarten.

één maand geleden

Yes ik maak er deze zwangerschap ook gebruik van. Bij mijn vorige zwangerschap wist ik niet eens dat ik er recht op had 🤣 maar ik mag mijn uur extra pauze door de dag heen zelf inzetten als ik er behoefte aan heb. Ik hoef in mijn team (ik werk in de telefonische klantenservice) dan alleen even aan te geven dat ik mijn pauze pak, zodat mijn team en mijn teamleader ervan op de hoogte is. Uiteraard heb ik dit van te voren met mijn teamleader goed besproken, zij heeft dit verder met de planning opgepakt.

één maand geleden

Jazeker. Ik gebruik dit al bijna de hele zwangerschap. Ik werk diensten van 4uur, neem ieder uur een kwartier pauze. Zo weet mijn team wanneer zij in de lijn moeten zitten. Ik werk in de klantenservice en zit in een klein specialty team dus als ik uit de lijn ben, moet er wel nog iemand zitten natuurlijk. Hier gaf mijn contactpersoon die mijn verlof regelt enz ook echt die regels speciaal aan en vroeg ook specifiek om er gebruik van te maken. Dus als je het nodig hebt zou ik er zeker gebruik van maken als ik jou was. Gewoon bellen met je HR afdeling om dit te regelen en af te spreken hoe en wat in jouw situatie.

één maand geleden

Jazeker daar heb jij als zwangere werknemer recht op en daar mag een werkgever niks over zeggen. Ik maak er zeker gebruik van en verdeel die zelf over de dag. Die ene uur is ook doorbetaald en zelfs je verloskundige afspraken tijdens werktijden.

één maand geleden

Vraagje voor degenen die er gebruik van maken: is het dan ook zo dat je bij 34 weken met verlof MOET? Omdat ze dan misschien zeggen/denken van je redt het nu niet volledig, dus ga maar eerder met verlof? Of heb je er gewoon recht op en mag je ook (mits eigen keuze) doorwerken tot 36 weken?

één maand geleden

Reactie op IK12342024

Vraagje voor degenen die er gebruik van maken: is het dan ook zo dat je bij ...
Nee joh! Die 1/8 werktijd extra pauze is geen ziekteverlof! Maar hoort in hetzelfde rijtje als “geen onregelmatige diensten en geen fysiek zware belasting”. En is een basisrecht voor iedere zwangere gelukkig! Die tot ruim na je bevalling blijft doorlopen, omdat je dan tijd krijgt voor borstvoeding of kolven. https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/arbeidsomstandigheden/vraag-en-antwoord/rechten-op-aangepast-werk-aangepaste-werktijden-en-verlof-tijdens-en-na-mijn-zwangerschap

één maand geleden

Ik wist dit gelukkig wel al vroeg en maak er dus ook vrijwel iedere dag gebruik van. Het is wel de bedoeling dat je 1 uur per dag gebruikt en niet opspaart.. ik doe soms een uur later beginnen bij een korte nacht of een uur langer lunch pauze en op mijn kantoordag ga ik meestal een uur eerder weg en soms begin ik dus een uur later. Op mijn werk heb ik redelijk wat vrijheid en geen team om rekening mee te houden dus hoe ik het extra uur pauze indeel kan ik per dag bepalen.

één maand geleden

Ik doe niet strikt elke dag een uurtje, maar wel vaak rond 15-16u even een extra break yep. Ik hoef niets door te geven en iedereen heeft alle begrip. Soms lig ik gewoon in een belstoel even met mijn ogen gesloten, of ga ik naar de kolfruimte om daar wat tot rust te komen.

één maand geleden

Ik maak hier gebruik van en stop een uur vroeger en ja gewoon betaald. Heeft ook niets met uwv te maken. Dus je kan gewoon met 36 weken gaan… Maar dat 1uur extra is alleen bij 8u werken. Werk je minder dan is het pro rata heb ik mij laten vertellen ‘z

één maand geleden

Ik probeer het maar het lukt niet altijd. Ik werk in de zorg.

één maand geleden

Thanks allemaal! Ik heb het geregeld vandaag 👍🏻 en werk vanaf nu 28 uur ipv 32 uur😎🎉

één maand geleden

Ik werk veel thuis, dus kan makkelijk even een paar x per dag liggen. Als ik naar locatie moet, gaat dat wel lastiger. De kantine is best wel druk en rumoerig en ik zou het liefst even liggen

één maand geleden

Heb dus beetje stress want ik ben na mijn vakantie (dan nog 6 weken tot verlof) maximaal ingeroosterd met werkzaamheden die ik niet eens meer kan. Ik werk in de jeugdhulp en moet dan weer een groep draaien terwijl ik aangegeven heb dat lichamelijk niet meer te redden tegen de 30 weken (en ook niet veilig is voor eenieder!). Heb hele zwangerschap zonder morren doorgewerkt en had stiekem toch verwacht dat ze mij een beetje ademruimte zouden geven bij de laatste loodjes. Voelt heel zuur. Misschien moet ik dit vrije uur er maar eens ingooien😉 Maarja, tijdelijk contract dus dat maakt het wat spannender.

één maand geleden

Reactie op lianne1985

Heb dus beetje stress want ik ben na mijn vakantie (dan nog 6 weken tot ver ...
Oh jee daar moet je echt niet doen hoor! Een vrij uur gaat je daarbij ook niet helpen denk ik? Ze moeten de veiligheid van jou en je kindje wel serieus nemen hoor, zeker die 6 weken tegen het einde! Ik snap dat je liever niet wil morren en moeilijk doen, maar dit is echt het moment om “asociaal” voor jezelf op te komen, en niet van hun probleem in de planning jouw probleem te maken!

één maand geleden

Ik gebruik het uur ook. Ik kan daardoor een middagdutje doen en werk de ochtend op kantoor en middag thuis of andersom als ik een vergadering heb in de middag.