10 Reacties

3 maanden geleden

Oh ik vind het zo rot om te lezen hoe oneerlijk je leidinggevende met je herstel om gaat! Als je ziekteverzuim door de zwangerschap veroorzaakt wordt heeft die wet poortwachter met zijn 1e en 2e spoor en 70% er niks meer mee te maken. In dat geval kom je in de vangnet regeling terecht met 100% betaling door het UWV. Allemaal leuk en aardig dat je leidinggevende (en HR) een mening hebben over hoe snel jouw herstel moet gaan en wat zij vinden dat je rechten zijn, maar jij en de bedrijfsarts horen degene te zijn die bepalen hoe de re-integratie eruit moet zien. In het belang van jouw gezondheid en je kindje. Wanneer spreek je de Arbo weer? Zou je met spoed een driegesprek aan kunnen vragen? Dat is een gesprek tussen jou, de arbo en je leidinggevende. Door de privacywetgeving kan je Arbo arts officieel geen details over je medische traject enzo met je leidinggevende delen, maar omdat jij er dan bij zit kan het wel. Bij mijn vorige werkgever heeft dat erg goed geholpen (al was het toen burn-out en geen zwangerschap). Als je vertrouwen in je Arbo hebt zou ik daar op aansturen. Succes en als het niet gaat inderdaad gewoon voor jezelf kiezen en niet twijfelen je ziek te melden!!

3 maanden geleden

Reactie op nicolehzz

Oh ik vind het zo rot om te lezen hoe oneerlijk je leidinggevende met je he ...
Toevallig staat er op korte termijn weer een afspraak bij de arbo gepland met zn drieen. Dit is dan net voor mijn zomervakantie. Mijn vertrouwen is er helaas niet meer..ook niet in de arbo

3 maanden geleden

Ik ben geen expert, maar je werk en HR zijn gewoon uibuitende eikels. Je hebt wel degelijk recht op extra pauzes en zh afspraken mogen gewoon onder werktijd gemaakt worden. Nieuw gesprek aangaan bij de ARBO, melden wat je werk flikt en zeggen dat je het niet volhoudt, zowel geestelijk als lichamelijk, overdrijf zelfs maar een beetje, anders vinden ze dat je volgende week een driedubbele salto door een hoepel heen kan maken. Neem nog een keer contact op met het UWV, ala het goed is moet je inderdaad 100% krijgen ivm je zwangerschap.

3 maanden geleden

Nog een toevoeging: er was IZP opgesteld voor de zwangerschap. Er is gevraagd of de IZP opnieuw opgesteld kan worden

3 maanden geleden

Reactie op Isa1994

Nog een toevoeging: er was IZP opgesteld voor de zwangerschap. Er is gevraa ...
Kan me voorstellen dat zo’n IZP alleen maar strenger wordt hoe verder je zwangerschap loopt toch? Wat een frustrerende bende dat ze voor je gevoel zo juist alles tegen je inzetten. Echt niet gek dat je vertrouwen hierdoor beschadigd is geraakt.

3 maanden geleden

Hoe zit het als de Arbo pober niet achter je staat en vind dat het milde klachten zijn, en je wel ziek bent. Heeft dat ook invloed op de 100% uitbetaling vanuit het uwv?

3 maanden geleden

Reactie op nicolehzz

Oh ik vind het zo rot om te lezen hoe oneerlijk je leidinggevende met je he ...
Zou je me wat meer duidelijkheid kunnen geven over de spoor 1 en 2. Is dit niet meer van toepassing voor mij? Ik vraag me oprecht af waarom de arbo dit laatst niet heeft verteld en we hier nog steeds mee bezig zijn

3 maanden geleden

Reactie op Isa1994

Zou je me wat meer duidelijkheid kunnen geven over de spoor 1 en 2. Is dit ...
Alvast sorry, dit wordt een superlang verhaal. (Mijn zwangere hoofd is niet zo goed meer in kort en bondig samenvatten) Als je ziekmelding komt door de zwangerschap, en niet door de klachten die je daarvoor al had, gaat een andere regeling van het UWV in. Op deze website voor werkgevers staat uitgelegd wat het verschil is tussen ziek door zwangerschap, ziek met andere reden of langdurig ziek: https://www.uwv.nl/werkgevers/werknemer-krijgt-kind/zwanger/werknemer-is-zwanger-wazo/detail/werknemer-is-ziek-rond-haar-zwangerschap Ik neem aan dat het kopje “aanhoudend ziek” voor jou van toepassing zou moeten zijn, maar omdat je zwangerschapsklachten nu ook ziekteverzuim veroorzaken zit je in grijs gebied. Normaal gesproken is zwangerschaps- en bevallingsverlof een pauze van 16 weken tussen die 2 jaar die normaal voor ziekteverzuim staat. Waarbij na het eerste jaar gekeken wordt of je re-integratie in het 1e spoor (terugkeer eigen functie) mogelijk is of een 2e spoor (andere functie bij zelfde werkgever of extern nieuwe baan zoeken) in gegaan wordt. Je hebt dan nog een heel tweede jaar om te reïntegreren of iets nieuws te vinden, maar krijgt nog maar 70% betaald (bij sommige CAO’s is die ‘loonkorting’ al eerder ingegaan. Wat jouw situatie lastig maakt is, dat als ik het goed begrijp je werkgever je dus beter heeft gemeld, dus zij hebben kort door de bocht tegen het UWV gezegd dat je geen last meer hebt van waardoor je eerder ziekteverzuim had, maar mi kan je niet meer werken door je zwangerschap. Gunstig op korte termijn voor je werkgever want die krijgt nu ineens 100% vergoed van het UWV, maar niet helemaal hoe die regeling van langdurig ziek bedoeld is. Het klinkt nu alsof ze dat ziekteverzuim met de 2 sporen weer na je bevallingsverlof willen oppakken. Als ik je goed begrijp hebben zij het over 1 jaar en 3 maanden, dat klinkt als dat eerste jaar ziekteverzuim + de 16 weken zwangerschaps- en bevallingsverlof. Maar omdat ze je beter hebben gemeld val je nu niet meer onder “aanhoudend ziek” maar onder “ziek door zwangerschap” op bovenstaande UWV website.

2 maanden geleden

Je hebt sowieso recht op 1/8 pauze van je werktijd en je mag afspraken onder werktijd plannen. Op je strepen staan hoor

2 maanden geleden

Als je rechtsbijstand verzekerd bent voor arbeid, zou ik eens contact opnemen met de verzekeraar. Zij kunnen je meestal heel goed helpen. Je situatie is heel specifiek namelijk. Als je niet verzekerd bent, is het juridisch loket misschien een optie?