20 Reacties
6 maanden geleden
Deze afspraken mag je absoluut gewoon tijdens werktijd inplannen, dat is je recht als je zwanger bent! Staat ook duidelijk op internet aangegeven. Heel gek dat ze dat zo zeggen..
6 maanden geleden
Is het een echo? Die mogen namelijk binnen werktijd.
Ik ben zelf ook aan het reïntegreren en plan zoveel mogelijk buiten werktijd maar is niet altijd gelukt.
Persoonlijk zou ik zeggen dat je bijv ervoor openstaat om de uren aan het eind van de dag vast te plakken, maar dat je geen garantie kunt geven dat dit lukt gezien het feit dat je aan het reïntegreren bent. Op de site van rijksoverheid kun je meer informatie vinden over rechten en plichten tijdens zwangerschap. Als je er niet uitkomt, laat het weten dan kijk ik graag met je mee. Zo'n hekel aan werkgevers die moeilijk doen
6 maanden geleden
Reactie op Isa1994
Nog een toevoeging: extra pauze waar we als zwangere recht op hebben wordt ...
Wat rot, als ik alleen al naar m’n eigen energie kijk heb ik die pauze ook echt wel nodig. Zo stom als werkgevers koppig doen. Heb je al bij HR/personeelszaken een zwangerschapsverklaring afgegeven en je rechten besproken?
6 maanden geleden
Reactie op nicolehzz
Wat rot, als ik alleen al naar m’n eigen energie kijk heb ik die pauze ook ...
Nou precies.. ik zit momenteel echt met de kwaaltjes. Een zwangerschapsverklaring heb ik nog niet. En de HR gaf aan dat ik de kwartier pauze die we allemaal krijgen op t werk van mijn extra pauze als zwangeren af moet trekken. Omdat ze beiden doorbetaald worden.
6 maanden geleden
Reactie op Isa1994
Nou precies.. ik zit momenteel echt met de kwaaltjes. Een zwangerschapsverk ...
Die hebben het woord “extra” niet helemaal begrepen dan. Zo ik kan hier echt kwaad om worden, juist in de zorg zou je compassie en bekendheid met zulke regels verwachten van HR. Maarja daar heb jij nu natuurlijk niks aan.
Aangezien je al aan het reïntegreren bent, neem ik aan dat je binnenkort de Arbo arts weer spreekt? Anders zo snel mogelijk een gesprek mee inplannen, hopelijk maakt het meer indruk als hij/zij je rechten op papier zet. Dit soort gekke druk maakt je herstel natuurlijk niet bepaald beter.
Heel veel succes! En vergeet niet dat je supergoed bezig bent, je bent een heel mensje aan het maken. De rest is bijzaak ❤️
6 maanden geleden
Reactie op nicolehzz
Die hebben het woord “extra” niet helemaal begrepen dan. Zo ik kan hier ech ...
Recent nog bij de arbo geweest. Daar is niet specifiek iets gezegd over de pauze. Wel geeft de hr&leidinggevende aan dat dit een pauze zonodig is? Dus alleen je pauze nemen als dit nodig is en anders niet. En kreeg zelfs te horen of ik het beter niet kon nemen ivm met de bezetting etc op het werk
6 maanden geleden
Ik ben toevallig ook aan het re-integreren vanuit onze 3e zwangerschap die niet goed is gegaan. Ik vind dit eerlijk gezegd geen goed werkgeverschap. Ik werk nu 3 halve dagen en ga opbouwen naar 4 halve dagen en vanuit daar verder kijken (ik werk normaliter 4 dagen van 9 uur). Afspraken met het ziekenhuis/verloskundige onder werktijd is bij mij allemaal prima en ik hoef die uren zeker niet in te halen. Dat is eigenlijk toch te gek voor woorden bij een re-integratie, de afspraken kosten al genoeg energie 😅 daarnaast heb je recht op extra pauze, maar dat zien ze bij jou ook niet echt zitten lees ik. Ik zou echt een gesprek met de bedrijfsarts aanvragen, zij kunnen advies geven over jouw situatie en zetten de afspraken voor je op papier. Veel succes!
6 maanden geleden
Reactie op Isa1994
Nou zo denk ik dus ook. Maar nee hoor ze heeft het nagevraagd bij de HR en ...
Het klinkt echt alsof de HR afdeling er geen bal van snapt! Je werkgever is verplicht om je te informeren over je rechten. Op de site van de rijksoverheid staat niets over pauze nemen 'zo nodig', ik heb ook het wetsartikel doorgelezen, staat er niet in! Er staat simpelweg dat je extra recht hebt op pauze, max 1/8 deel van je arbeidstijd per dienst. Als je dus nog aan het herintegreren bent, hou dan rekening met hoeveel dit is. De bezetting waar ze over spreken, dat is niet jouw probleem en dat zouden ze ook niet jouw probleem moeten maken / schuldgevoel proberen aan te praten. Er staat ook echt in dat het een extra pauze is, dus bovenop de normale wettelijke pauze. Aanvullend op de tip die iemand gaf om een bedrijfsarts te bezoeken: ook hier heb je recht op, dus HR moet dit faciliteren. Dan weet je dat alvast want ik heb het idee dat ze daar misschien ook moeilijk over gaan doen. Succes!
6 maanden geleden
Hi, ik werk zelf ook in het ziekenhuis en ben ook aan het reïntegreren. Bij mij kwam dit door extreme misselijkheid en nu dat afneemt, kreeg ik vorige werk op het werk een bloeding. Daarbij ben ik ook nog zwanger geraakt dmv IUI, dit viel ook niet te plannen rondom werk. Ben je al bij de bedrijfsarts geweest? Deze adviseerde mij zelfs 4 tot 6 weken nog boventallig! Het is zo mega zwaar om als zwangere in de zorg te zitten, we moeten het niet onderschatten! Wat ze ook zeggen, je hebt recht op die afspraak bij de gynaecoloog onder werktijd. Wat ze dan doen qua bezetting, is eerlijk gezegd niet jouw probleem. Pak het CAO er maar bij, zeker als dit niet buiten werktijden te plannen viel door de planning van de gynaecoloog.
Mocht je vragen hebben, stuur gerust een berichtje 😘