25 Reacties

2 maanden geleden

Maak me echt zorgev

2 maanden geleden

Wat vervelend voor je dat je je zo’n zorgen maakt. Zelf dacht ik dat liggen op je rug of rechter zijde pas aan het einde van de zwangerschap voor ongemak kan zorgen. En dan niet voor je baby, maar voor jezelf. Omdat het gewicht van de baby dan op een grote ader kan drukken waardoor de mama dizzy kan worden. Hoeveel weken ben je? Lijkt mij eigenlijk dat het eerder bandenpijn kan zijn die je nu ervaart? Maar als je je zo’n zorgen maakt, kan je natuurlijk altijd even je verloskundige bellen. Sterkte!

2 maanden geleden

Op je rechterzij slapen tijdens je zwangerschap is in principe veilig, maar kan in het derde trimester iets meer risico met zich meebrengen. Je baarmoeder en je baby zijn dan behoorlijk gegroeid. Hierdoor kunnen ze in bepaalde slaaphoudingen en de vena cava drukken. Ik zou me niet te veel zorgen maken. Stress en zorgen kan er ook voor zorgen dat je nu meer pijn voelt dan dat er eigenlijk is. Stress werkt behoorlijk op je lichamelijke functioneren. Je zou altijd nog je verloskundige kunnen bellen als je je echt zorgen maakt.

2 maanden geleden

Reactie op Henk24

Wat vervelend voor je dat je je zo’n zorgen maakt. Zelf dacht ik dat liggen ...
Nee geen banden pijn komt echt van te lang liggen druk op 1 plek en ik had juist begrepen dat het ook risico's mee brengt voor de baby.. Ik ben nu 18 weken en 4 dagen

2 maanden geleden

Zwanger en slapen op je rechterzij Op je rechterzij slapen tijdens je zwangerschap is in principe veilig, maar kan in het derde trimester iets meer risico met zich meebrengen. Je baarmoeder en je baby zijn dan behoorlijk gegroeid. Hierdoor kunnen ze in bepaalde slaaphoudingen en de vena cava drukken. Dit is een grote, belangrijke ader in je lichaam waar veel bloed doorheen stroomt. Wordt deze een beetje dichtgedrukt? Dan stroomt er minder bloed doorheen. Als hierdoor te weinig bloed naar de placenta stroomt, kan dit in zeldzame gevallen voor problemen rondom de zwangerschap zorgen. Onderzoek laat zien dat de kans op problemen nauwelijks groter is als je op je rechterzij slaapt. Bovendien zal je lichaam je een duidelijk signaal geven als je verkeerd ligt. Wanneer er namelijk minder bloed door je aders stroomt, kan dit je duizelig en misselijk maken. Word je ‘s nachts wakker en voel je je niet zo lekker? Draai dan op je linkerzij. https://www.24baby.nl/zwanger/gezondheid/zwanger-slapen-met-buik/ Als je je zorgen maakt vooral je verloskundige bellen!

2 maanden geleden

Ja klopt ik ben helaas al toevallig gister geweest om naar het hartje te luisteren was toevallig flauw gevallen gister door de warmte ik denk helaas niet dat ze me dan vandaag willen laten komen😭

2 maanden geleden

Reactie op melissa0912

Op je rechterzij slapen tijdens je zwangerschap is in principe veilig, maar ...
.

2 maanden geleden

Reactie op Feline88

Zwanger en slapen op je rechterzij Op je rechterzij slapen tijdens je zwang ...
Ja had precies dat gelezen op de 24 baby site ik ben 18 weken en word met klachten wakker dus maak mij wel zorgen voel ook de baby nog niet

2 maanden geleden

Je mag slapen op elke kant, zolang dit voor jou comfortabel is. Als je je zorgen maakt, bel even je verloskundige. Misschien kunnen ze je aan de telefoon al even gerust stellen. Als op je rechterzij slapen gevaarlijk was geweest, had de verloskundige dit sws wel benoemd in 1 van de afspraken. Net zoals ze zegt dat je moet stoppen met roken en drinken en op voeding moet letten.

2 maanden geleden

Als ik er even op had gelegen had ik me niet zon zorgen gemaakt maar heb er echt heletijd volgens mij helenacht op gelegen en er staat enorme druk en kramp op

2 maanden geleden

Reactie op Siem_1

Je mag slapen op elke kant, zolang dit voor jou comfortabel is. Als je je ...
Ik rook en drink niet haha maarhet kan risico met zich mee brengen aangezien de bloed afvoer naar de placenta bedrukt zal wel even bellen maar denk dat hun ook snel zijn van nee joh en ze voelen niet wat ik voel als het de bloed toevoer verminderd lijkt het mij wel zorgelijk

2 maanden geleden

Ik weet niet precies wat je voelt, maar ik heb dit juist vroeg in de zwangerschap ook gehad. Ik zie het als een soort doorligplekken (zijn het niet) omdat ik een stuk zwaarder ben van mezelf. Ik heb dit voor de zwangerschap namelijk ook wel eens gehad. Ik ben afgevallen in t eerste trimester en nu heb ik er geen last meer van, maar ik rol ook regelmatig om. Ik zou me (zeker als ik de rest lees) geen zorgen maken om de baby. En nog even los van dat je gister al geweest bent, kun je nog steeds even bellen naar je vk. Die snapt echt wel dat je in je zwangerschap je zorgen maakt om de baby (of dat nu nodig is of niet)

2 maanden geleden

Reactie op ClaudiaMC

Ik weet niet precies wat je voelt, maar ik heb dit juist vroeg in de zwange ...
Ja indd dankjewel ja want verminderde bloedafvoer zorgt toch voor minder zuurstof voor de baby?

2 maanden geleden

Hai hai, ik ben 19+1 weken en slaap ook nog wel eens op mn rechterzij. Wat ik heb gemerkt, is dat te lang in 1 houding liggen voor ongemak zorgt in m’n lichaam. Heb ook wel een een vervelende pijn/zeurend gevoel gehad in m’n zij na het verkeerd liggen op de bank. Denk dat je je echt geen zorgen hoeft te maken. Maar je kan altijd even naar de vk bellen als dat meer rust geeft!

2 maanden geleden

Mijn vk zegt dat het allemaal mag en dat je lichaam het vanzelf aangeeft als een houding niet goed is en dan word je wel wakker. Ik slaap ook nog regelmatig op mijn rug.

2 maanden geleden

Ik las zelfs dat het de kans op een doodgeboorte vergroot bah

2 maanden geleden

Ik las zelfs dat het de kans op een doodgeboorte vergroot bah
Het aller fijnste is niet teveel lezen.. je leest alle meest zeldzame gevallen online en het helpt je niet. Ik las eerst ook veel dingen, maar ben ermee gestopt. Zolang ik me goed voel dan is het prima. Ik kan je zeggen dat ik me een stuk relaxter voel sinds ik niet meer zoveel lees! Dus ik zou ook zeggen, laat je gerust stellen door de VK met een belletje en lees daarna vooral niet teveel over zeldzame problemen.. je doet wat je kunt als mama en je hebt het allerbeste voor met je kleintje. Je doet het hartstikke goed!

2 maanden geleden

Reactie op kristab88

Mijn vk zegt dat het allemaal mag en dat je lichaam het vanzelf aangeeft al ...
Dit zei mijn vk ook. Ik slaap namelijk het liefst op rechts.

2 maanden geleden

Welnee… maak je geen zorgen!!

2 maanden geleden

Ik lig gewoon op beide zijden. Als je daadwerkelijk de bloedtoevoer zou verminderen, zou dat echt een debiel iets van je lijf zijn want hoe deden mensen dit zonder internet? Bij mijn eerste was ik ook veel voorzichtiger maar nu met m’n tweede denk ik echt : waar slaat dit op 🤣