18 Reacties

2 maanden geleden

Ik kan je helaas geen ervaring delen over vliegen, maar denk er ook om dat zo een lange rit met de auto en het lange zitten ook niet pensé heel goed is. Als je daarvoor kiest, plan dan iig genoeg pauzes in, zodat je stukken kunt lopen.

2 maanden geleden

Over de straling in het vliegtuig (ik ben stralingsbeschermingsdeskundige): ik snap je angst, maar dit kan geen kwaad voor de baby. De vliegreis zelf is redelijk kort en als het gevaarlijk zou zijn voor de baby dan had de wetgeving het zo ingesteld dat je niet had mogen vliegen 😊 Ik heb verder geen ervaring met vliegen als zwangere, heb zelf wel bewust gekozen voor een autovakantie omdat we dan regelmatig kunnen stoppen en dit comfortabeler zit dan een vliegtuig..

2 maanden geleden

Wijzelf gaan over 5 weekjes (ben dan 26.5 weken zwanger) op vakantie naar turkije met het vliegtuig. Hier heb ik lang over getwijfeld maar inderdaad de afweging gemaakt dat lang in de auto zitten (op autovakantie gaan) misschien nog wel oncomfortabeler is. We hebben ervoor gekozen om vliegtuigstoelen met extra beenruimte te nemen dus ik hoop dat dit een beetje helpt

2 maanden geleden

Ik heb tijdens mijn eerste zwangerschap regelmatig gevlogen (heb inmiddels wat meer vliegschaamte ontwikkeld) en dit ging helemaal prima. Ik hield tijdens een lange vlucht (9 uur) alleen wat meer vocht vast in mijn enkels (heel charmant). Mocht je je zorgen maken om de poortjes op het vliegveld: hier mag je langs als je aangeeft dat je zwanger bent. Ze zullen je dan wel fouilleren.

2 maanden geleden

Ik ben vannacht terug gekomen van vakantie en vond vliegen helemaal prima. Niet anders als normaal. Enige waar ik last van had, is dat ik dichte gympen aan gedaan had en dat gaat niet helemaal goed in combinatie met warmte/lang zitten. Maar dat heb ik in Nederland ook als het warm is😊

2 maanden geleden

Het lijkt hier wel de bedoeling om het jezelf zo lastig mogelijk te maken

2 maanden geleden

Reactie op Mama_M_1995

Over de straling in het vliegtuig (ik ben stralingsbeschermingsdeskundige): ...
Kun je misschien meer vertellen? Welke straling is dit? Is dit vanuit de atmosfeer want een vliegtuig heeft niet net als een elektrische auto een accu toch 😅. Sorry weet hier helemaal niks van en wil 2 augustus 7 uur uur vliegen en een week later 7 uur terug vliegen.

2 maanden geleden

Ik kom net terug van vakantie in Amerika, twee keer 10h gevlogen. Dit ging prima. Ik had voor de zekerheid compressiekousen aan en probeerde wat vaker te staan en te bewegen. Bij security vraag ik of ze me kunnen fouilleren ipv poortjes.

2 maanden geleden

Ik heb in mijn zwangerschap nu al 3x heen en terug gevolgen. Het waren allemaal rustige vluchten van 1,5 uur tot een vlucht van 3,5 uur . Heb niks anders ervaren als anders. Dus vliegen is prima te doen. Kwa straling of iets heb ik eigenlijk nooit bij stil gestaan. Vanmorgen nog een check gehad bij de verloskundige en daar binnen is alles nog helemaal goed met de kleine meid! Maar vooral doen wat goed voelt!

2 maanden geleden

Reactie op Dua.aaaa

Kun je misschien meer vertellen? Welke straling is dit? Is dit vanuit de at ...
Haha natuurlijk, de straling in een vliegtuig (zodra hij op hoogte is!) is meer dan beneden op de grond omdat er meer kosmische straling is op deze hoogte, dit wordt minder afgeschermd door de atmosfeer (ik kan wel gedetailleerder uitleggen welke straling dit is maar daar wordt denk ik niemand gelukkig van haha). Je kan een vlucht van heen en terug van Amsterdam naar New York vergelijken met een weekje wintersporten in de bergen en dat is bijvoorbeeld weer gelijk aan twee röntgenfoto's in het ziekenhuis. Het is geen straling zoals 3g of van de magnetron, je hebt het hier vaak over deeltjes. Straling zoals uit de kosmos kunnen we niet voorkomen, Nederlanders (en alle mensen op de wereld) ontvangen dagelijks "achtergrondstraling". Het zit zelfs in je eten (klein deel van kalium, zoals in een banaan, zendt straling uit, maar zonder kalium doet je hart het niet). Ik heb gewerkt bij de kernreactor in Petten, de mensen die de meeste straling ontvangen zijn de rokers op het terrein omdat daar ook stoffen in zitten die straling uitzenden. Ik kan zo nog wel even doorgaan maar het komt er eigenlijk op neer dat je niet aan straling ontkomt 🙈 Als je zin hebt om je eens verder te verdiepen kan je hier meer informatie vinden: https://www.rivm.nl/straling/infographics-over-straling Gewoon lekker vliegen dus 👌🏻

2 maanden geleden

Reactie op Mama_M_1995

Haha natuurlijk, de straling in een vliegtuig (zodra hij op hoogte is!) is ...
En weet jij hoe het zit met de straling van de poortjes op Schiphol of andere luchthavens? Ik lees hier allemaal reacties dat hier ook straling in zit?

2 maanden geleden

Reactie op Dropje123

En weet jij hoe het zit met de straling van de poortjes op Schiphol of ande ...
Voor zover ik weet werken de controle poortjes op een andere manier dan een röntgenapparaat. De poortjes maken geen scan van de binnenkant van je lijf. Je gaat pas een röntgenfoto krijgen zodra ze vermoeden dat je bolletjes hebt geslikt 🙈 dan willen ze namelijk inwendig kijken. https://www.zoover.nl/blog/algemeen/hoe-werkt-de-bodyscan-op-schiphol Zou in ieder geval niet met je handbagage mee gaan over de rolband door dat scan-apparaat want dan ontvang je wel straling wat schadelijk kan zijn (een inwendige scan maken van je bagage), maar goed beveiligers houden je wel tegen als je zo'n actie zou uitvoeren 😅

2 maanden geleden

Ik heb al mijn zwangerschappen 2 à 3x gevlogen was prima te doen.

2 maanden geleden

Reactie op Mama_M_1995

Haha natuurlijk, de straling in een vliegtuig (zodra hij op hoogte is!) is ...
Fijn dankjewel!!!

2 maanden geleden

Reactie op Mama_M_1995

Haha natuurlijk, de straling in een vliegtuig (zodra hij op hoogte is!) is ...
Maar dan zou dit toch juist niet goed zijn voor je zwangerschap als het gelijk staat aan die rontgenfotos? We mogen toch ook geen rontgenfotos laten maken bij de tandarts?🤭 of zeg ik iets raars

2 maanden geleden

Ik heb afgelopen week nog gevlogen, en dat ging gelukkig prima en was het wat mij betreft helemaal waard. Ik heb wel gezorgd dat ik een stoel aan het gangpad had zodat ik regelmatig kon plassen, en compressiesokken aangedaan vanwege de zwelling. En mbt de straling; m’n vriend werkt in de luchthavenbeveiliging en de poortjes op Schiphol zijn 100% veilig tijdens je zwangerschap. In het buitenland is dit niet altijd zeker maar kun je vragen om een handmatige controle waarbij ze je fouilleren. Ik vond de laatste keer op vakantie zonder ons kindje super waardevol en kan het alleen maar aanraden!

2 maanden geleden

Reactie op sabbie97

Maar dan zou dit toch juist niet goed zijn voor je zwangerschap als het gel ...
Ja je kan 2 kanten op redeneren. “Vliegen mag dus die röntgenfoto’s bij tandarts of ziekenhuis zouden vast ook niet zo erg zijn.” Of “als die straling in 1 vlucht gelijk staat aan 2 röntgenfoto’s die je bij de tandarts niet mag maken, zou je dan niet beter niet meer vliegen?” Iedereen zal zelf de keuze moeten maken waar ze zich comfortabel bij voelt. Ik ben persoonlijk heel blij dat ik spwieso nooit zo’n vakantiedrift heb, dan is de keuze makkelijker gemaakt om over te slaan 😅

2 maanden geleden

Reactie op sabbie97

Maar dan zou dit toch juist niet goed zijn voor je zwangerschap als het gel ...
Er wordt altijd een afweging gemaakt of het medisch noodzakelijk is om zo'n foto te maken, daar zijn ze op medisch gebied strenger in als het over zwangerschappen gaat (je zou namelijk prima een röntgenfoto bij de tandarts kunnen laten maken). De artsen moeten deze keuze maken en kiezen vaak voor de veiligste optie, ondanks dat het nog steeds ruim binnen de grens valt. Ze willen gewoon geen risico nemen want "wat als". Ik mocht een aantal van mijn stralingswerkzaamheden ook voortzetten, heb er voor gekozen om dit niet te doen omdat ik mijn zwangerschapsbrein ken en niet een foutje door warrigheid wilde maken. Maar qua risico van de hoeveelheid straling had het niks uitgemaakt. Nee ik mocht de reactor niet meer in maar dat was ook puur om de werkgever te beschermen tegen een "wat als". En de gedachtegang van dat het niet goed is voor je zwangerschap is logisch, straling wordt ook vaak als iets engs en slechts in de media neergezet maar de Nederlandse overheid heeft dus strenge wetten en controles op wat maximaal mag. En ik geloof dat er geen limiet zit op zoveel keer vliegen als vakantieganger 🙈