19 Reacties

5 maanden geleden

Ik heb het zelfde, ik heb injectie gekregen en na de bevalling krijg ik nog een injectie, baby kan volgensmij bloedarmoede krijgen maar verder weet ik het ook niet zo goed

5 maanden geleden

Ik lees graag mee, want ik ben ook C negatief! Als het kindje ook negatief is, dan is er niks aan de hand. Anders is er volgens mij veel extra controles, omdat wij in tegenstelling tot D geen spuit kunnen krijgen dacht ik..

5 maanden geleden

Ik heb dat ook en bij mn vorige zwangerschap ook. Dat veranderd namelijk niet. Bij 27 weken wordt er bloedgeprikt om te kijken of er antistoffen aanwezig zijn in je bloed. Dit kan alleen gebeuren wanneer er een bloeding bij je plaatsvind waarbij jou bloed met het bloed van de baby vermengd wordt en de baby een andere bloedgroep heeft. Het kan dan zijn dat je lichaam het kindje gaat 'afstoten'. De mogelijkheid waardoor het kan gebeuren is als je een ongeluk krijgt of enorm hard in je buik wordt gestomd oid. Het schijnt heel weinig voor te komen dat er daadwerkelijk antistoffen tegen de baby aangemaakt worden. Bij een rhesus d negatief kan je een spuit krijgen, tijdens en na de bevalling maar bij rhesus c negatief niet.

5 maanden geleden

Ook resus c negatief! De bloedsomloop van die van jou en je baby gescheiden, maar mocht door een bloeding (val, harde tik tegen de buik) jouw bloed in aanraking komen met dat van je baby, dan kan het zo zijn dat je lichaam antistoffen gaat aanmaken tegen dat van je baby. Die antistoffen gaan dan via de placenta naar je baby, die dan dus antistoffen binnenkrijgt tegen diens eigen bloed. Dit is alleen wanneer jij resus c negatief bent en je baby resus c positief. De kans dat dit gebeurt is heel erg klein. Jouw bloed en dat van je baby komt in principe niet met elkaar in aanraking, behalve misschien bij de bevalling. Voor resus c bestaat geen injectie om de eventueel aangemaakte antistoffen af te breken, dit kan alleen bij resus D negatief. Mogelijke gevolgen voor de baby zijn bloedarmoede en geelzucht, dan moet de baby onder een uv-lamp na de geboorte. In ernstige gevallen is er een bloedtransfusie nodig.

5 maanden geleden

https://www.pns.nl/bloedonderzoek-zwangeren/onderzoek-bloedgroepen/rhesus-c-negatief video met uitleg!

5 maanden geleden

Ik ben ook Rhesus C negatief. Verloskundige zegt dat we ons geen zorgen hoeven te maken. Hij heeft ook precies uitgelegd wat @CJB__ zegt😊

5 maanden geleden

Mijn bloedgroep is Rhesus D negatief en ik begreep dat je ergens in de zwangerschap gewoon een prik krijgt, zodat je geen antistoffen aanmaakt. En dat ze inderdaad gaan kijken welke bloedgroep de baby is.

5 maanden geleden

Ben ik ook, kwam ik mijn vorige zwangerschap achter. Toen moest ik idd een keer extra bloedprikken om te kijken welke bloedgroep de baby had. Deze zwangerschap zal dat weer het geval zijn.

5 maanden geleden

Ook rhesus negatief maar dat wist ik al. Mijn moeder had het ook. Er wordt gekeken of je baby ook negatief heeft of niet en anders krijg je een prik. Niks om je zorgen over te maken

5 maanden geleden

Reactie op jorjam2024

Mijn bloedgroep is Rhesus D negatief en ik begreep dat je ergens in de zwan ...
Ja klopt bij D wel, voor C is geen prik helaas😊

5 maanden geleden

Reactie op Ellissssssss

Ook rhesus negatief maar dat wist ik al. Mijn moeder had het ook. Er wordt ...
Dat geldt voor Rhesus D, maar niet voor Rhesus C!

5 maanden geleden

Ik heb dit ook (rhesus c neg), bij mij zeiden ze niet dat ik een prik krijg, maar dat ze inderdaad later gaan kijken of de baby dit ook heeft. Zo nee, dan is het vooral goed om te weten en op te letten of de baby geen bloedarmoede krijgt.

5 maanden geleden

Ik heb het ook! Wat mij buiten de info die de andere dames al gaven helpt om het in perspectief te zetten: ongeveer 18% van de bevolking heeft rhesus c negatief, en dus ook veel zwangere vrouwen. En de meeste verloskundigen hebben in hun hele carrière nog nooit meegemaakt dat er daadwerkelijk antistoffen werden aangemaakt en de baby daardoor in gevaar kwam. Kun je dus nagaan hoe klein die kans eigenlijk is 😊

5 maanden geleden

Ik heb A positief rhesus negatief. Geld dit dan ook voor mij?

5 maanden geleden

Reactie op Moekje2be

Ik heb A positief rhesus negatief. Geld dit dan ook voor mij?
Dat ligt eraan of je rhesus D of c negatief bent. In principe hebben beide dezelfde kenmerken en mogelijke gevolgen. Belangrijk verschil is of je die prik kan krijgen die eventueel aangemaakte antistoffen afbreekt, dat kan alleen bij rhesus negatief D, niet bij rhesus negatief c

5 maanden geleden

Ik ben ook negatief vorige zwangerschap had de baby een positieve bloedgroep daardoor met 27 weken en na de geboorte een prik gekregen zodat je geen antistoffen maakt Ben benieuwd met deze zwangerschap

5 maanden geleden

Reactie op CJB__

Dat ligt eraan of je rhesus D of c negatief bent. In principe hebben beide ...
Ah dat maakt het wat duidelijker, ik wist niet dat daar ook verschil in zat. Ik heb even nagekeken ik ben rhesus D. De vk zij dat ik me geen zorgen hoefde te maken, maar heeft verder ook geen info gegeven. Bedankt voor je reactie 🍀

5 maanden geleden

Ik kreeg deze folder mee van mijn verloskundige https://www.rivm.nl/rhesus-bloedgroep-tijdens-zwangerschap

5 maanden geleden

Dan is je kleine rhesus c negatief maar daar hebben de meeste mensen geen last van gelukkig! Alleen willlen ze voor de zekerheid wel extra controle