8 Reacties

één maand geleden

Hoi! Ik had dit mijn vorige zwangerschap ook. Vond het heel lastig om die knoop door te hakken en heb toen nog 2 weken gewerkt omdat ik dacht dat het wel kon en vond het zelf heerlijk om te werken. Eindstand werd ik met 27 weken al opgenomen en moest ik blijven tot mijn bevalling. Mijn advies is dus om echt heel goed naar je lichaam en naar je arts te luisteren om minder te werken of misschien wel stoppen. Ik deed hier zelf echt te luchtig over en heeft geresulteerd in een bevalling met 34 weken. Denk goed aan jezelf en je kindje❤️

één maand geleden

Reactie op MerelR94

Hoi! Ik had dit mijn vorige zwangerschap ook. Vond het heel lastig om die k ...
En hoeveel minder zou je dan gaan werken? Vind het zo ingewikkeld om in te schatten. 25% ? 50%?

één maand geleden

Hoi, ik ben zelf 50 procent minder gaan werken. En alleen de belangrijkste taken oppakken en verde rustig aan doen. Ik zou als ik jou was een gesprek aanvragen bij de bedrijfsarts, kan je gelijk zien waar je eventuele opties liggen

één maand geleden

Lastig hè, om keuzes te maken die voor jou “goed voelen” zonder dat je goed in kan schatten waar je nou goed aan doet. Probeer even stil te staan bij je opties: Zou je meer rust ervaren door 1 extra vrije dag in de week, of 2? Of ervaar je dan meer druk/stress en lijkt het je een fijner idee als je werkdagen korter zijn, 2 uur korter, of bijvoorbeeld al klaar met de lunch of dat je juist later begint. Zou zoiets bij je passen of verstoort het juist je werkritme? Een andere variant kan zijn dat je je werkdagen opgeknipt in 2/3/4 blokken met steeds bijvoorbeeld een uur pauze tussendoor waarin je kan rusten, wandelen, dutje doen (niet rommelen in huis 😉). Het is zo persoonlijk wat bij jou en je werkzaamheden zou passen, dat het moeilijk is om je hierin te adviseren. Een leidinggevende of bedrijfsarts kan je ook niet zeggen wat je kan doen. Maar kan wel met je sparren als je zelf een beetje een idee hebt wat je zou kunnen proberen (en wat je sowieso niet zal helpen, schiet je gelijk af). Als je de omstandigheden van je werk hebt bedacht, kan je in overleg met leidinggevende of collega’s kijken welke taken hier nog in passen. En dan bijvoorbeeld bepaalde projecten overdragen, of bepaalde soorten overleggen of randzaken zoveel mogelijk uitbesteden. Lastig nu je natuurlijk al handjes tekort komt in je team, maar daarom des te belangrijker duidelijk afspraken te maken om ook jezelf (en je kleine meisje) te beschermen. Succes!!🍀

één maand geleden

Ik werk sinds gisteren wat minder. Ik kan zelf kiezen wat ik wil, minder uren of een dag minder. In de zorg, dus beetje flexibiliteit hierin is vanuit mij wel nodig (inherent aan ons werk), maar andersom ben ik ook flexibel en kan ik zelf flexibel per week bekijken wat ik handig vind en heb vrijheid. Werk of 3 of 4dagen in de week. Ik heb fijne collega's, die me gisteren soort van gepusht hebben in rustiger aandoen, even drempel maar een opluchting! Ik ben 33% nu ofzo ziekgemeld. Dat ligt eraan hoeveel je werkt, als je van 28uur naar 16 gaat is dat percentueel meer dan van 20uur naar 16uur. Jij maakt lange dagen, ik zou denk ik minder lange dagen kiezen. Het is ook een beetje accepteren dat je niet alles meer kunt oppakken, want minder werken heeft geen zin als je workload hetzelfde blijft. Dat is wel een bekende valkuil. Die twee dingen zou ik doen. Als minder uren op een dag niet voldoende is kan je ook altijd een dag minder. Ik doe heel vaak 6uur op een dag nu. Dan houd ik structuur, maar niet te lang op werk en ben ik niet te moe/uitgeput einde van de dag. De druk is dan meer gespreid dan bijv dag minder werken en dan wel lange dagen. Maar dat is wel voor iedereen persoonlijk, sommigen zullen vast minder druk voelen met een dag minder ipv kortere dagen. Misschien omdat je makkelijk langer blijft op een kortere dag, of met je hoofd in werk zit en dat niet op een vrije dag hebt. Blijft lastig inschatten soms hoor van tevoren!

één maand geleden

Reactie op 2510Melanie

En hoeveel minder zou je dan gaan werken? Vind het zo ingewikkeld om in te ...
Ja lastig. Als ik jouw verhaal lees heb jij wel klachten en moet je even uitzoeken waar jij minder klachten door ervaart. Ik zou starten met kortere dagen en kijken hoe jij je dan voelt. Is dit nog te veel zou ik de week opbreken bv 3 dagen werken waarvan 1 thuis en 2 op werk en dan max 5/6 uur ipv 9. Maar een bedrijfsarts kan je hier ook goed in adviseren!

één maand geleden

Tip 1; overleg even met je bedrijfsarts. Ik lees ook dat je alleen verantwoordelijkheid hebt over een onderwerp, het moet straks niet zo zijn dat je hetzelfde werk in minder uren gaat doen. Dan schiet je er nog niks mee op. Een bedrijfsarts kan je leidinggevende helpen overtuigen dat er taken moeten worden overgenomen. En dan is het vaak ook gewoon een kwestie van proberen. Probeer eerst eens 6 uur per dag te werken en kijk wat het je oplevert. Zodat je bijv een langere lunchpauze kunt houden, ik ga elke lunchpauze even liggen om mijn lijf rust te geven en meestal slaap ik dan ook nog even. Of juist een hele dag minder, als je merkt dat het bijv fijn is om gewoon uit te kunnen slapen en geen verplichtingen te hebben.

één maand geleden

Bedankt voor jullie reacties. Ik ga tot ik de bedrijfsarts spreek denk ik 3x8 werken waarvan het merendeel thuis (en eerlijk, als het lijf roept om een dutje doen we een dutje). Dat is volgende week, dan 2 weken vakantie, en dan nog 6 weken. Die laatste zes weken ga ik denk ik in overleg met de bedrijfsarts naar 3x6.