6 Reacties

11 dagen geleden

Nicotine pleisters of kauwgom misschien? Tegenwoordig zit dat allemaal inclusief coach (online of face to face) om te stoppen met roken in je basispakket van de zorgverzekering. Succes!

11 dagen geleden

Wat goed dat je gestopt bent met roken. Het is een moeilijke verslaving die nu dus helaas weer de kop opsteekt. Het mooist zou zijn als je nu gestopt kan blijven. Een fantastisch cadeau voor je dochter is opgroeien in een rookvrij gezin! Ik weet niet of je partner ook rookt? Zo snel mogelijk alle sigaretten het huis uit, dan is er geen ‘makkelijke’ verleiding en als mogelijk een afspraak maken om te stoppen met roken via de huisarts. Soms hebben ze een praktijkondersteuner die het kan begeleiden, of ze kunnen je doorverwijzen. Heel veel succes! ♥️

11 dagen geleden

Ik ben inmiddels ruim 10 jaar geleden gestopt, maar rookte toen al flink wat jaren en vond het heel moeilijk om te stoppen. Wat mij toen geholpen heeft is, steeds als ik in een zwak moment een pakje gekocht had en een sigaret aanstak, dwong ik mezelf om me te bedenken dat ik dit niet wilde en waarom niet. Vervolgens maakte ik zo snel mogelijk de sigaret weer uit en maakte ik alle sigaretten dusdanig kapot dat er niks meer te roken viel en gooide ze weg (ik spoelde ze door, niet de meest verantwoorde beslissing, maar wel heel effectief). Op die manier zag ik mijn geld letterlijk wegspoelen en had ik een afspraak met mezelf: als ik ze koop en aansteek, moet het zo snel mogelijk kapot en weg want ik wil dit helemaal niet. Hiermee ben ik er heel snel vanaf gekomen, ik denk ook doordat de gedachte “dit wil ik niet” sterker gekoppeld werd aan zwakke momenten en ik een concreet stappenplan had om weer boven de verslaving te gaan staan. Ik moet wel zeggen dat ik in die periode ook een paar andere veranderingen doorvoerde qua levensstijl, dat zal vast ook geholpen hebben. Toch voelde bovenstaande altijd heel krachtig en duidelijk. En als mensen uit mijn omgeving zeiden; geef ze dan aan mij, dan deed ik dat nooit. Ik moest echt zien dat het een verspilling van mijn geld was en een verslaving die ik echt niet in mijn leven wilde.

11 dagen geleden

Wat ik zelf gedaan heb toen ik wilde stoppen is standaard 1 sigaret bewaren in mijn tas. Ik raakte namelijk juist heel onrustig van de gedachte dat ik geen peuken had. Nu wist ik dat ik er altijd 1 had, en dat gaf mij mentaal rust. Daarnaast heb ik heel bewust mijn laatste sigaret gerookt en voor mezelf bedacht waarom ik dit niet meer wilde. Nu inmiddels 5 jaaar gestopt. Heel veel succes en sterkte met het stoppen, misschien heb je wat aan de tips die gegeven worden 😀

11 dagen geleden

Wat voor mij hielp is de gedachte dat ik dood ga aan die dingen. Ik hoef alleen maar naar mijn kinderen te kijken, te bedenken dat ik op een dag afscheid van ze moet nemen (of erger nog, binnen enkele jaren ziek zou kunnen worden) en ik heb weer extreme behoefte om zo fit mogelijk door het leven te gaan. ik vind de dood echt heel beangstigend sinds mijn kinderen er zijn en ben nu al ruim negen jaar zonder problemen gestopt met roken (terwijl ik daarvoor bijna 20 jaar heb gerookt)

11 dagen geleden

Je zult hier voor altijd ket fases mee blijven worstelen, maar hoe langer het geleden is, hoe beter het zal gaan. Wat mij ook hielp, naast de tips hieronder, dat ik me besefte dat als ik weer begon, ik weeeeeer door die kutfase van het stoppen moet. En heel bewust, sterk.zijn en niet doen. Gewoon niet doen. Elke dag weer opnieuw. En elke keer dat je het niet doet, mag je echt even hardop tegen jezelf zeggen dat je supertrots bent dat je het niet gedaan hebt. Laat de gedachte er even zijn, maar ga ook andere dingen doen , leidt jezelf af, dan verdwijnt de gedachte ook weer. Gewoon niet doen, klinkt als een hele makkelijke keuze, maar is o zo moeilijk. Weet dat je kind gaat echt trots op je zijn als je het niet meer doet! Succes